23 اردیبهشت 1399

بهترین غذاهای ضد سرطان چیست؟

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1160
بهترین غذاهای ضد سرطان چیست؟

نمی توان یک غذا را به عنوان غذای پیشگیری کننده از سرطان نام برد اما ترکیبی از غذاها میتوانند تفاوت قابل توجهی ایجاد کنند و تا حد زیادی از شما در مقابل سرطان محافظت کنند. به گفته موسسه تحقیقات سرطان امریکا باید حداقل دو سوم حجم غذایتان را محصولات گیاهی تشکیل دهنده و نباید بیشتر از یک سوم پروتئینهای حیوانی باشد. 

 

  • سبزیجات و میوه های رنگی

سبزیجات و میوه های رنگی سرشار از مواد مغذی هستند. این مواد غذایی به چند طریق احتمال ابتلا به سرطان را کاهش میدهند. این مواد علاوه بر محتوای آنتی اکسیدانی، با حفظ وزن سالم میتوانند به سلامت بدن کمک کنند. وزن اضافی خطر برخی انواع سرطان از جمله سرطان روده، سرطان مری و سرطان کلیه را افزایش میدهند.

 

  • غذاهای سرشار از فولات

فولات نوعی ویتامین ب مهم است که به جلوگیری از سرطانهای روده، راست روده و سینه کمک میکند. فولات را میتوانید به وفور از محصولات گندم تصفیه نشده (حاوی سبوس) دریافت کنید. همچنین آب پرتقال، هندوانه و توت فرنگی منابع خوب فولات هستند. از سایر منابع خوب فولات عبارتند از مارچوبه، تخم مرغ، لوبیا، تخمه آفتابگردان و سبزیجات برگی سبز مانند اسفناج، کاهو و برگ چغندر.

 

  • آب و مایعات

آب تنها تشنگی را برطرف نمیکند بلکه از ابتلا به سرطان مثانه نیز جلوگیری مینماید. مصرف آب کافی باعث میشود غلظت مواد زاید در مثانه کاهش بیاید. بسیاری از این مواد زاید که آماده دفع هستند مواد سرطان زا هستند که نباید مدت زیادی در مثانه بمانند. همچنین مصرف مایعات زیاد نیز باعث دفعات بیشتر ادرار میشود.

 

  • حبوبات

حبوبات حاوی چند ماده فیتوشیمیایی قدرتمند است که از سلولهای بدن در مقابل آسیب هایی که منجر به سرطان میشوند محافظت مینماید. در مطالعات آزمایشگاهی این مواد رشد تومور را کُند نموده و مانع از آزاد سازی موادی از تومور که به سلولهای مجاور صدمه میزدند، شدند.

 

  • خانواده کلم

سبزیجات خانواده کلم از جمله گل کلم، بروکلی، کلم پیچ و سایر کلمها ترکیبات ضد سرطانی دارند و به ویژه در مقابل سرطانهای روده، سینه، ریه و دهانه رحم از بدن محافظت میکنند.

 

  • سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند برگ خردل، کاهو، اسفناج و برگ چغندر سرشار از فیبر و فولات و کاروتنوئید هستند. این مواد مغذی از ما در مقابل سرطان دهان، حنجره، پانکراس، ریه، پوست و معده محافظت میکنند.

 

توجه داشته باشید برای تامین مواد مغذی نباید به مصرف مکمل روی بیاورید. ویتامینها در صورتی که از طریق غذا جذب شوند بیشترین تاثیر را خواهند داشت. جامعه سرطان و موسسه تحقیقات سرطان امریکا تاکید میکنند مواد مغذی ضد سرطان را باید از میوه ها، سبزیجات و مغزها و تخمه ها به دست بیاورید نه مکملها.

نکته مهم دیگر کاهش مصرف شکر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. اگر چه شکر مستقیما موجب سرطان نمیشود اما جایگزین مواد مغذی ضد سرطان میشود. از طرفی با افزایش کالری و ایجاد اضافه وزن به ابتلا به سرطان کمک می کند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...