02 تیر 1399

بدترین غذاها برای رفلاکس اسید معده

دسته بندی: بیماری های گوارشی نویسنده: ایران درمان بازدید: 3364
بدترین غذاها برای رفلاکس اسید معده

هر چیزی که میخورید، از دهان وارد مری و سپس معده شما می شود. اگر دچار رفلاکس اسید معده هستید، ممکن است پس از صرف غذا دچار ناراحتی شوید. بسیاری از غذاها میتوانند با کاهش انعطاف پذیری عضله ای که مری را از معده جدا میکند، مدت زمانی را که غذا در معده می ماند افزایش دهند یا باعث شوند معده اسید بیشتری تولید کند، در نتیجه علائم رفلاکس اسید بدتر میشود.

  1. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی و محصولات آن از جمله سس گوجه، سوپ گوجه، آب گوجه و غیره مملو از اسید مالیک و اسید سیتریک هستند که میتوانند موجب ترشح بیش از حد اسید معده شوند. اسید معده، ماده شیمیایی است که برای تجزیه غذا در معده تولید میشود. زمانی که حجم اسید معده خیلی زیاد میشود، ممکن است به بالا جریان یافته و وارد مری شود. متاسفانه کار زیادی در این رابطه نمیتوانید انجام دهید. حتی پختن گوجه فرنگی نیز اسیدیته آن را تا حد قابل توجهی کاهش نمیدهد که از رفلاکس اسید جلوگیری کند. اگر پیتزا یا سس ماکارونی درست میکنید، آن را به بهانه ای برای استفاده زیاد از سس مایونز یا سسهای چرب دیگر تبدیل نکنید چون غذاهای پر چرب نیز میتوانند علائم رفلاکس اسید را تحریک کنند.

  1. مرکبات

تحقیقات منتشر شده در Annals of Otology, Rhinology & Laryngology نشان میدهد محدود کردن میزان اسید دریافتی از طریق غذا، میتواند علائم رفلاکس اسید مانند سرفه و گرفتگی صدا را آرام کند. اگر تصمیم میگیرید برنامه غذایی خود را محدود کنید، مصرف مرکبات را باید محدود نمایید. به عنوان مثال pH آب لیمو برابر با 2 است که نشان دهنده اسیدی بودن زیاد آن است. مصرف آب لیمو تقریبا معادل نوشیدن اسید معده است. اگر چه باید توجه داشته باشید که مرکبات دیگر مانند پرتقال و گریپ فروت نیز میتوانند علائم را تشدید کنند. اگر گاهی واقعا میل زیادی به آب میوه دارید، آب میوه هایی مانند آناناس مصرف کنید. فقط ابتدا مقدار کمی مصرف کنید تا مطمئن شوید مشکلی برایتان ایجاد نمیکند. اگر چه آناناس مرکبات نیست اما ممکن است موجب تحریک معده شود.

  1. پیاز

پیاز نخورید. ارتباط بین پیاز و رفلاکس اسید امری بدیهی است. پیاز نه تنها فشاری را که در آن عضله منقبض کننده (اسفنکتر) تحتانی مری بسته میشود تا معده را از مری جدا کند، پایین می آورد (در نتیجه این دریچه باز میماند) بلکه در بیمارانی که رفلاکس اسید دارند، مدت زمانی که معده دارای pH زیر 4 است (اسیدیته بالایی دارد)، افزایش می یابد و سوزش معده و آروغ، تشدید میشود. متاسفانه پختن پیاز نیز تاثیر چندانی بر اسیدیته آن ندارد بنابراین در صورتی که واقعا به پیاز تمایل دارید، میتوانید پیازچه های ملایم تر و پیازهای سبز و به مقدار کمتر مصرف کنید.

  1. نوشیدنی های گازدار  

مقدار نوشیدنیهای گاز داری که مصرف میکنید، نشانگر مهمی برای احتمال سوزش معده شما است. گازی که از نوشیدنیهای گاز دار در معده آزاد میشود، فشار معده را بالا میبرد. همه حبابهایی که از معده تان خارج میشوند، بر معده تان فشار وارد کرده و عضله منقبض کننده تحتانی مری را وادار به باز ماندن میکنند. اگر چه حبابهای گاز میتوانند برای شکم شما بد باشند، اما نوشابه مشکلات بدتری هم میتواند برای شما ایجاد کند. بسیاری از نوشابه ها حاوی کافئین هستند که در برخی افراد علائم رفلاکس را بدتر میکند و همچنین به شدت اسیدی است.

  1. الکل

الکل میتواند عضله منقبض کننده مری را شل کرده و به اسید معده امکان بدهد وارد مری شود و سوزش ایجاد کند.

  1. غذاهای تند

غذاهای تند و ادویه دار یکی از شایعترین غذاهایی است که افراد مبتلا به رفلاکس اسید، گزارش میکنند علائمشان را تحریک میکند اما تحقیقات نشان میدهند که غذاهای تند تاثیری بر فشاری که عضله منقبض کننده مری را میبندد، ندارد بلکه مشکل ممکن است تحریک مری باشد.

  1. غذاهای چرب

چربی به آهستگی گوارش میشود بنابراین غذای چرب مدت بیشتری در معده می ماند در نتیجه معده اسید بیشتری تولید میکند و به این ترتیب ممکن است اسید وارد مری شود. اگر چه مشکل بزرگتر غذاهای پر چرب و کم مغذی، میتواند افزایش وزن باشد. تحقیقات منتشر شده در Alimentary Pharmacology & Therapeutics نشان میدهد چاقی موجب اختلال عملکرد مری میشود و این امر همراه با تجربه علائم رفلاکس اسید خواهد بود. اگر میخواهید غذای چرب مصرف کنید، مقدار آن را کم کنید و حداقل چند ساعت پیش از خواب غذایتان را میل کنید. اگر با شکم پر از غذای چرب به رختخواب میروید، احتمال سوزش معده و آروغ زدن در نیمه شب را بالا میبرید.

  1. قهوه

مصرف مقدار زیاد قهوه با افزایش بروز علائم رفلاکس اسید مرتبط است اما دانشمندان مطمئن نیستند علت آن چیست. برای مثال در مطالعه ای که در آلمان صورت گرفت، محققان دریافتند قهوه کافئین دار علائم رفلاکس را در بیماران رفلاکس اسید، بسیار افزایش میدهد اما این تاثیر در قهوه بدون کافئین بسیار کمتر بود. اما وقتی بیماران کافئین را به صورت چای دریافت کردند، تاثیری بر علائمشان نداشت. در صورتی که قهوه مینوشید، قهوه ای استفاده کنید که دانه های آن بیشتر بو داده باشند چون این دانه های قهوه کمتر اسیدی بوده و در مقایسه با دانه های قهوه روشن تر و کم بو داده تر، کمتر موجب رفلاکس اسید میشوند. در هر صورت بهتر است مصرف قهوه را به یک فنجان در روز کاهش دهید.

  1. شکلات

هنوز محققان نمیدانند کافئین شکلات، موجب تحریک علائم رفلاکس اسید میشود یا خیر اما تحقیقات نشان داده است که وقتی افراد مبتلا به رفلاکس اسید، شکلات مصرف میکنند مقدار بیشتری سروتونین در روده های آنها ترشح میشود که به نوبه خود موجب شل شدن عضله منقبض کننده مری میشود. از طرفی شکلات حاوی مقدار زیادی چربی است که میتواند در تحریک علائم رفلاکس نقش داشته باشد. بنابراین شکلاتهای تلخ به طور کلی گزینه های سالم تری هستند و درصد بالایی کاکائو دارند که سرشار از آنتی اکسیدان بوده و از طرفی شکر تصفیه شده کمتری دارند (شکر نیز میتواند علائم رفلاکس را تشدید کند).

10- نعنا

خواص نعنا ممکن است شما را فریب دهد. در حالی که نعنا در افرادی که رفلاکس اسید ندارند، برای کاهش سوء هاضمه مفید است اما در افرادی که از رفلاکس اسید رنج میبرند، میتواند سوزش معده را تحریک کند. علت آن این است که در حالی که نعنا ضد نفخ است (از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری کرده و به بدن در دفع گاز کمک میکند)، میتواند عضله منقبض کننده مری را نیز شل کند بنابراین اگر یک فنجان چای نعنا میخواهید بنوشید، توصیه میشود آن را با آب رقیق کنید (آب لیمو استفاده نکنید) یا آن را با چای زنجبیل عوض کنید. زنجبیل نیز به آرام شدن دستگاه گوارش کمک میکند.

اگر چه غذاهای نامبرده همگی معمولا محرک رفلاکس اسید معده هستند اما باید به خاطر داشته باشید که هر فردی متفاوت است. اگر از رفلاکس اسید رنج میبرید باید وضعیت خود را بشناسید مثلا کدام غذاها باعث درد یا سوزش معده تان میشوند؟ کدام غذاها علائمتان را بدتر یا بهتر میکنند؟ با ثبت روزانه این موارد با بدن خود و محرکهای آن آشنا میشوید و بهتر میتوانید از رفلاکس اسید جلوگیری کنید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

چه عواملی باعث ورم معده میشوند؟ ورم معده به حالتی گفته میشود که ناحیه معده بزرگتر از حد طبیعی میشود. گاهی اوقات به این وضعیت باد کردن معده و یا ورم معده نیز...
روده بخش اعظم دستگاه گوارش را تشکیل میدهد. بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می افتد در حالی که روده بزرگ آب را جذب و مواد زاید را دفع میکند. التهاب روده ها...