28 دی 1398

التهاب روده و غذاهایی که التهاب روده را کاهش می دهند

دسته بندی: بیماری های گوارشی نویسنده: ایران درمان بازدید: 2396
التهاب روده و غذاهایی که التهاب روده را کاهش می دهند

روده بخش اعظم دستگاه گوارش را تشکیل میدهد. بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می افتد در حالی که روده بزرگ آب را جذب و مواد زاید را دفع میکند. التهاب روده ها اولین مشخصه بیماری التهابی روده یا IBD است که شامل بیماری کرون و کولیت میشود. طبق گزارش بنیاد کولیت و کرون امریکا، اگر چه با رژیم غذایی نمیتوان التهاب روده را به صورت قطعی درمان کرد اما برخی غذاها میتوانند به التیام آن و آرام شدن علائم کمک کنند.

ماهی های چرب، تخم کتان و گردو

ماهی های چرب مانند سالمون، تن، هالیبوت، قزل آلا و فلاندر، تخم کتان، روغن تخم کتان، گردو و روغن گردو همه سرشار از چربیهای مفید به نام اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اگر چه یافته های تحقیقات متفاوت است اما طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، اسیدهای چرب امگا 3 میتوانند به جلوگیری یا کاهش التهاب روده کمک کنند. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین سلامت قلب را تقویت کرده و عملکرد مغز را بهبود میبخشد. تخم کتان یا پودر تخم کتان تهیه شده از کل تخم (با پوست) را خریداری کنید. تخم کتان را میتوانید با قهوه ترکیب کنید تا جذب آن بهتر شود. در صورتی که غذاهای پر فیبر علائم IBD شما را بدتر میکنند، ماهی چرب را به جای مغزهای گیاهی یا تخم کتان مصرف کنید. برای فواید بیشتر، ماهی را بخار پز، کباب یا هواپز کنید و به جای کره، تنها مقدار کمی روغن گیاهی برای پخت آن مصرف کنید.

میوه ها و سبزیجات رنگی  

میوه ها و سبزیجات رنگین منابع ارزشمند ویتامینها، مواد معدنی، آب و فیبر غذایی هستند. سبزیجات و میوه های رنگی حاوی بیشترین مقادیر آنتی اکسیدان هستند که به بدن کمک میکند خود را از عفونت و بیماریها رها کند. مرکز پزشکی دانشگاه مریلند غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان مانند آلبالو، بلوبری، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و کدو را به عنوان عناصر مهم درمان غذایی برای بیماری کرون توصیه میکند. در صورتی که میوه ها و سبزیجات موجب باد، نفخ یا تحریک علائم دیگر IBD در شما میشوند، میتوانید آنها را بپزید یا انواع دیگر میوه ها و سبزیجات را که با مصرف آنها مشکلی ندارید امتحان کنید. سبزیجات به جز کلم چینی، برای افرادی که بیماری کرون یا کولیت دارند قابل مصرف است. سایر سبزیجات و میوه های سرشار از آنتی اکسیدان عبارتند از اسفناج، کلم، توت فرنگی، تمشک، طالبی، پرتقال، سیب، گلابی، آلو، سیب زمینی پخته با پوست، سیب زمینی شیرین و لوبیا سبز.

ماست و کفیر

ماست و کفیر محصولات لبنی هستند که حاوی پروبیوتیکها می باشند. پروبیوتیکها باکتریهای سالم و مفید هستند که گوارش را تقویت کرده و به پیشگیری از عفونتهای باکتریایی کمک میکنند. طبق گزارش بنیاد کولیت و کرون امریکا، پروبیوتیکها ممکن است بتوانند تعادل باکتریایی در روده ها ایجاد کرده و به کاهش التهاب کمک کنند. با این حال محصولات لبنی در برخی افراد مبتلا به IBD، علائم را تشدید میکنند. اغلب پروبیوتیکها از ناراحتی گوارشی مربوط به لاکتوز پیشگیری میکنند. لاکتوز قند طبیعی موجود در شیر گاو است. برچسب روی محصول را بخوانید تا مطمئن شوید ماستی که مصرف میکنید حاوی پروبیوتیک فعال و زنده است. ماست و کفیر را همچنین میتوانید به اسموتی میوه اضافه کنید تا خواص آنتی اکسیدانی و غذایی اسموتی تان مضاعف شود. برای بهترین نتیجه باید ماست را مرتبا مصرف کنید. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

چه عواملی باعث ورم معده میشوند؟ ورم معده به حالتی گفته میشود که ناحیه معده بزرگتر از حد طبیعی میشود. گاهی اوقات به این وضعیت باد کردن معده و یا ورم معده نیز...
کیسه صفرا با ترشح و ذخیره صفرا (مایع گوارشی) به تجزیه و گوارش چربیها کمک میکند. وقتی صفرا حاوی بار زیادی از سموم و چربیهای اشباع میگردد، مشکل آغاز میشود. در این...