28 دی 1398

چگونه حمله های سنگ صفرا را متوقف کنیم؟

دسته بندی: بیماری های گوارشی نویسنده: ایران درمان بازدید: 905
چگونه حمله های سنگ صفرا را متوقف کنیم؟

کیسه صفرا با ترشح و ذخیره صفرا (مایع گوارشی) به تجزیه و گوارش چربیها کمک میکند. وقتی صفرا حاوی بار زیادی از سموم و چربیهای اشباع میگردد، مشکل آغاز میشود. در این حالت صفرا، کیسه صفرا را ملتهب میکند و سنگ صفرا تولید میشود که در واقع متشکل از رسوبات کلسترولی است. این امر موجب حمله های سنگ صفرا میشود. حمله های سنگ صفرا ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد. درد در یک چهارم (ربع) سمت راست بالای شکم، شانه راست، بین کتفها و زیر استخوان سینه ایجاد میشود. درد، تهوع و استفراغ را میتوان با تغییرات سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب مدیریت کرد.

گام اول

غذاهای چرب و سرخ شده را که به شدت موجب حمله های سنگ صفرا میشوند، از برنامه خود حذف کنید. همچنین مصرف چربیهای اشباع، مارگارین و چربیهای ترنس و هیدروژنه را قطع کنید. این مواد در غذاهای بسته بندی به مقدار زیادی گنجانده میشوند تا طول عمر محصول را افزایش دهند. اسیدهای چرب ضروری و سالم مانند روغن تخم کتان را به رژیم غذایی خود بیفزایید.

گام دوم

مصرف منابع حیوانی پر کلسترول مانند گوشت قرمز، ماکیان و لبنیات پر چرب را قطع یا کم کنید.

گام سوم

میوه ها و سبزیجات ارگانیک مصرف کنید چون بقایای سموم و آفت کشها در محصولات غیر ارگانیک ممکن است کار کبد را افزایش داده و بنابراین کیسه صفرا را تحریک کند. بیشتر سبزیجات به غیر از کلم و گل کلم برای کیسه صفرا سالم و مفید محسوب میشوند. چغندر، خیار، لوبیا سبز، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، آووکادو و سبزیجات برگی جوان و تازه را در رژیم غذایی خود قرار دهید. سیر نیز به پاکسازی کبد کمک میکند.

گام چهارم

از شکر، شیرین کننده های مصنوعی، بستنی، شکلات و حبوبات اجتناب کنید. به جای مصرف نوشابه، آب میوه شیرین، قهوه و یا نوشیدنیهای الکلی، از آب و لیمو ترش تازه که پاک کننده عالی برای کبد می باشد، استفاده کنید.

گام پنجم

گیاهان دارویی مانند چوب زرشک، ریشه سیب زمینی وحشی، تخم رازیانه، چوب بداغ (هفت کول)، ریشه زنجبیل، علف گربه و برگ نعنا نیز گزینه های خوبی هستند.

گام ششم

سیگار را ترک کنید. سیگار بر همه اندامها و عملکرد آنها تاثیر میگذارد و میتواند علائم سنگ صفرا را تشدید کند. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

چه عواملی باعث ورم معده میشوند؟ ورم معده به حالتی گفته میشود که ناحیه معده بزرگتر از حد طبیعی میشود. گاهی اوقات به این وضعیت باد کردن معده و یا ورم معده نیز...
روده بخش اعظم دستگاه گوارش را تشکیل میدهد. بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می افتد در حالی که روده بزرگ آب را جذب و مواد زاید را دفع میکند. التهاب روده ها...