28 دی 1398

چگونه حالت اسیدی بدن را کاهش دهیم

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 715
چگونه حالت اسیدی بدن را کاهش دهیم

میزان pH بدن بر سلامتی بسیار تاثیر گذار است. تعادل خون از نظر اسیدیته برای عملکرد طبیعی بدن، گوارش و التیام بافتها مهم است. میزان اسیدیته بدن توسط pH (پتانسیل هیدروژن) تعیین میشود. این مقیاس از صفر که بسیار اسیدی است تا 14 که بسیار قلیایی است درجه بندی شده است. مقدار pH 7 به معنی حالت خنثی است. تعادل بهینه اسیدیته در بدن pH برابر با 7.35 تا 7.45 است که به این معنی است که بدن کمی قلیایی باید باشد. کمی انحراف از این مقدار به هر سمت (اسیدی یا قلیایی) میتواند منجر به مشکلات مهمی در سلامتی شود. در حالت اسیدوز یا آلکالوز ، خنثی کردن pH بدن و رساندن آن به سطح تعادل حیاتی است.

گام اول 

معاینه فیزیکی کامل و تست pH انجام دهید. پیش از استفاده از تکنیکهای خنثی سازی باید مشخص شود pH بدن شما چقدر است. علائمی که در حالت اسیدوز یا آلکالوز بروز میکنند در بیشتر موارد خفیف هستند. خستگی، تهوع یا سردرد ممکن است همراه با این وضعیتها دیده شود اما معمولا علائم در نتیجه وضعیتهای پزشکی دیگری که تحت تاثیر عدم تعادل pH  ایجاد شده اند، بروز میکنند. در خانه میتوانید تست pH را با نوار تست از ادرار یا بزاق انجام دهید. این نوار تست را از داروخانه ها میتوانید تهیه کنید. اگر در این تست متوجه بالا یا پایین بودن pH بدن خود شدید، باید به پزشک مراجعه کنید.

گام دوم

محلول سدیم بی کربنات مصرف کنید. موارد حاد و خفیف اسیدوز با محلول آب و جوش شیرین (بی کربنات سدیم) درمان میشود. نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک لیوان (120 گرم) آب اضافه کنید. جوش شیرین را هم بزنید تا زمانی که در آب حل شود و سپس محلول را بنوشید. برای خنثی کردن اسید، چهار تا هفته مرتبه در روز تحت نظر پزشک، این محلول را مصرف کنید. بیش از یک هفته بدون تجویز پزشک جوش شیرین مصرف نکنید.

گام سوم

نوشیدنی حاوی الکترولیت و آب بنوشید. قلیایی زیاد خون ناشی از کاهش دی اکسید کربن یا مواد معدنی ضروری مانند سدیم و پتاسیم است. درمان بازگرداندن بدن به حالت طبیعی شامل جایگزینی مایعات و مواد معدنی از دست رفته از طریق نوشیدن آب حاوی الکترولیت یا نوشیدنیهای ورزشی می باشد. موارد شدید آلکالوز نیاز به تزریق درون رگی مایعات با تجویز پزشک می باشد. در حالت کمبود دی اکسید کربن ناشی از مشکلات تنفسی، خنثی سازی بر پایه اسید ممکن است با تنفس در یک کیسه پلاستیکی انجام شود.

گام چهارم

رژیم غذایی بر پایه گیاهی داشته باشید. مطالعه ای در سال 2008 در Journal of the International Society of Sports Nutrition منتشر شد که نشان داد مصرف مکملهای گیاهی موجب افزایش حالت قلیایی در بدن میشود که  جهت خنثی سازی اسید، استفاده میشود. مصرف غذاهای مملو از میوه ها و سبزیجات راهکار خوبی برای خنثی کردن اسید است. سبزیجاتی مانند اسفناج، بروکلی و حبوبات یا میوه هایی مانند کشمش، موز و سیب گزینه های خوبی برای خنثی کردن اسیدیته بدن هستند. مرغ و گوشت غذاهای اسیدی کننده هستند. در صورتی که سعی میکنید اسید بدن خود را افزایش دهید، محصولات حیوانی مصرف کنید و برای خنثی کردن حالت اسیدی غذاهای گیاهی مصرف کنید.

گام پنجم

داروهای تجویزی پزشک را مصرف کنید. عدم تعادل اسید میتواند ناشی از کنترل نامناسب بیماریها باشد. برای مثال دیابت با انسولین درمان میشود و مصرف انسولین طبق تجویز پزشک، برای پیشگیری از اسیدوز متابولیک لازم است. اسیدوز تنفسی وضعیت دیگری است که نیاز به مصرف درست داروهای تجویز شده مانند اسپری دارد. درباره مصرف صحیح داروهای خود برای حفظ تعادل بدن، با پزشک صحبت کنید. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...