21 تیر 1399

چگونه بدون جراحی توده فیبروئید را کوچک کنیم؟

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 726
چگونه بدون جراحی توده فیبروئید را کوچک کنیم؟

فیبروئید زایده خوش خیم رحمی است که در سنین باروری، ممکن است در رحم ایجاد شود. 75 درصد از زنان زمانی در طول زندگی، دچار فیبروئید رحمی میشوند و در بسیاری از موارد هیچ علامتی ندارد. در برخی موارد فیبروئید میتواند موجب علائمی مانند درد لگن، خونریزی شدید، خونریزی شدید در قاعدگی، تکرر ادرار و یبوست باشد. علائم ممکن است بسته به نوع، اندازه و محل فیبروئید بسیار متفاوت باشند. طبق گزارش انجمن  Interventional Radiology تقریبا 10 تا 20 درصد از زنانی که فیبروئید رحمی دارند، نیازمند درمان هستند. درمان مرسوم مشکل فیبروئید رحمی شامل روش جراحی است اما گزینه های دیگری برای کمک به کوچک کردن این زایده بدون نیاز به جراحی، وجود دارد.

گام اول

صبر کنید و ببینید آیا فیبروئید رحمتان به رشد خود ادامه میدهد یا نه. به پزشک مراجعه کنید تا اندازه فیبروئید هر شش ماه تا یک سال یک بار بررسی شود تا مشخص شود فیبروئید به رشد خود ادامه میدهد یا نه. فیبروئیدهای رحمی ممکن است به آهستگی رشد کنند و همین که به یائسگی برسید و میزان هورمونها افت کند، بدون درمان شروع به کوچک شدن کنند.

گام دوم

مصرف داروها میتوانند به کوچک شدن فیبروئید کمک کنند. هورمونی به نام هورمون آزاد کننده گنادوتروپین از هیپوتالاموس به غده هیپوفیز میرود تا ترشح هورمونهای دیگر به نام استروژن و پروژسترون را تحریک کند. این هورمونها سیکل قاعدگی را تنظیم کرده و در رشد فیبروئید رحم نقش دارند. مصرف داروهایی که علیه هورمون ترشح کننده گنادوتروپین عمل میکنند، میزان استروژن و پروژسترون در بدن را کاهش میدهند. کاهش این هورمونها میتواند به کوچک شدن فیبروئید کمک کند. عوارض محتمل این داروها عبارت است از گر گرفتگی، کاهش میل جنسی، مشکلات خواب و درد مفاصل.

گام سوم

از درمان تستوسترون استفاده کنید. مصرف داروهای سنتزی مشابه هورمون مردانه ممکن است به پیشگیری از شروع سیکل قاعدگی کمک کند. وقفه در سیکل قاعدگی میتواند به کوچک شدن فیبروئید کمک کند. واکنشهای نامطلوب مانند آکنه، بم شدن صدا، رشد موهای زاید و اضافه وزن میتواند از عوارض داروهایی باشد که تستوسترون را تقلید می کنند.

گام چهارم

عمل امبولی عروق رحمی را انجام دهید. در حین این عمل پزشک ذرات کوچکی را به عروقی که مستقیما خون را به رحم میرسانند تزریق میکند. این ذرات جریان خون را مسدود میکنند. توده فیبروئید بدون خون رسانی کوچک میشود.

گام پنجم

اولتراسوند متمرکز انجام دهید. این روش از اسکنر ام آر آی استفاده میکند و به پزشک امکان میدهد آناتومی شما را مشاهده کرده و از امواج صوت با فرکانس بالا استفاده میکند تا فیبروئید رحمی را تخریب میکند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...