15 تیر 1399

چرا درد تخمک گذاری نباید نادیده گرفته شود

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 850
چرا درد تخمک گذاری نباید نادیده گرفته شود

تخمک گذاری زمانی رخ می دهد که یک تخمک (یا گاهی به ندرت بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد شود و این زمان را "دوره باروری" در سیکل قاعدگی می نامند.

در سراسر یک چرخه یک ماهه ، روز چهاردهم هر ماه، یک تخمک در درون تخمدان به بلوغ می رسد. هنگامی که اندازه آن به حد معینی رسید، این تخمک بالغ از فولیکول آزاد شده و به لوله فالوپ مجاور سفر می کند این فرآیند به نام تخمک گذاری است . تخمک گذاری در تولید مثل بسیار مهم است. اینکه در هر بار، کدام تخمدان یک تخمک آزاد می کند، نامشخص است. آنچه مشخص است این است که وظیفه تخمک گذاری در سیکلهای قاعدگی به صورت منظم و یکی در میان، بین تخمدانها تقسیم نمی شود. همه زنان تخمک گذاری را احساس می کنند هر چند احساس آن لزوماً دلیلی برای نگرانی نیست شما نباید درد تخمک گذاری را نادیده بگیرد. در این مقاله آنچه باید شما بدانید آورده می شود.

درد تخمک گذاری در آلمان میتل اشمرز نامیده می شود. این کلمه به معنی "درد میانی" است  و در اغلب موارد ناراحتی مختصری بوده و نگران کننده نیست .

شما ممکن است درد یک طرفه را برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت در روز تجربه کنید که در این حالت احتمال تخمک گذاری وجود خواهد داشت.

در فرآیند تخمک گذاری یک کیست فولیکولار متورم به لوله فالوپ مجاور آمده و سپس پاره شده و تخمک آزاد می شود و سبب افزایش هورمون جسم زرد (LH) در بدن می شود پس از اینکه تخمک/تخمک ها آزاد شدند در لوله فالوپ قرار داده شده و در انتظار رسیدن اسپرم برای لقاح می مانند خون و سایر مایعات از فولیکول پاره شده نیز ممکن است در طول این فرایند به حفره شکمی وارد و موجب تحریک و درد گردد.

 

علل درد طی چرخه قاعدگی

چندین دلیل دیگر هم وجود دارد که ممکن است باعث شوند شما در طول چرخه قاعدگی خود احساس درد کنید . سعی کنید زمانی که احساس ناراحتی دارید و مدت زمانیکه این ناراحتی طول می کشد و نشانه های مرتبط دیگر را با  دکتر خود در میان بگذارید . این دردها می توانند دال بر وجود مشکلاتی باشند که در زیر به آنها اشاره شده است :

  • کیست تخمدان: کیست تخمدان در برخی موارد دارای علائم ( گرفتگی ، تهوع و نفخ ) است ولی توجه داشته باشید که برخی از کیست ها ممکن است علامتی ایجاد نکنند.
  • کیست درموئید و اندومتریوم از دیگر انواع کیست ها هستند که به ندرت بوجود می آیند و ممکن است موجب درد شوند یکی دیگر از عوامل بوجود آورنده درد به نام سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است که با بسیاری از کیست های کوچک در تخمدان ها مشخص شده اند PCOS بدون توجه کافی می تواند سبب ناباروری شود.
  • دکتر شما ممکن است به منظور کمک به تعیین نوع کیست، سی تی اسکن، MRI، سونوگرافی را تجویز کند بسیاری از کیست ها خود به خود بدون مداخله پزشکی حل و فصل می شود کیست ها اگر رشد کنند یا غیر طبیعی باشند می تواند باعث عوارض شده و ممکن است نیاز به برداشتن داشته باشند.
  • اندومتریوز یا چسبندگی: اندومتریوز بیماری همراه با درد شدید است که در آن بافت مرتبط با قاعدگی رحم شما در خارج حفره رحم رشد می کند. به همین دلیل ، چسبندگی داخل رحمی، که به عنوان سندرم آشرمن شناخته شده ایجاد می شود. این ضایعه زمانی ایجاد می شودکه شما اخیرا عمل جراحی مانند اتساع، کورتاژ و یا سزارین داشته باشید. از آنجایی که این شرایط نمی تواند در طول یک سونوگرافی مشخص شود دکتر شما ممکن است یک لاپاراسکوپی یا هیستروسکوپی تجویز کند .
  • عفونت یا بیماری های مقاربتی (STDs: آیا درد همراه با ترشحات غیر معمول و یا بدبو دارید؟
    آیا تب دارید؟
    آیا احساس سوزش هنگام ادرار دارید؟
    این علائم ممکن است یک عفونت باکتریایی یا STD باشد که نیاز به مراجعه فوری پزشکی دارد و بدون درمان، عفونت ها و بیماری های مقاربتی می تواند به ناباروری منجر شود آنها حتی می توانند منجر به مرگ شود. عفونت ها می توانند با روش های پزشکی و یا حتی زایمان ایجاد شوند گاهی اوقات یک عفونت ادراری ممکن است سبب درد عمومی لگن شود بیماریهای مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در اثر رابطه جنسی محافظت نشده رخ می دهد.اگر به این موارد برخوردید حتما برای درمان با دکتر خود مشورت نمایید.
  • حاملگی خارج رحمی: درد در یک طرف ناحیه لگن می تواند نشانه ای از یک حاملگی خارج رحمی باشد. این اتفاق زمانی می افتد که یک جنین در لوله های فالوپ یا مکان های دیگر خارج از رحم قرار گیرد . حاملگی خارج رحمی به طور بالقوه تهدید کننده زندگی است و معمولاً در هفته هشتم خود را نشان می دهد . اگر فکر می کنید که ممکن است باردار شده باشید بلافاصله با دکتر خود مشورت کنید . اگر دچار حاملگی خارج رحمی شده باشید به درمان فوری با دارو یا عمل جراحی برای جلوگیری از پارگی لوله فالوپ دارید.
  • روش تسکین درد میتل اشمرز: اگر دکتر ابتلای شما به هر گونه از موارد بالا را رد نماید به احتمال زیاد دچار میتل اشمرز هستید در اینجا برخی از کارهایی که شما می توانید برای ناراحتی ناشی از درد میان دوره سیکل انجام دهید وجود دارد:
    سعی کنید از مسکن بدون نسخه استفاده نمایید.
    در مورد قرص های ضد بارداری از دکتر خود بپرسید تا مانع از تخمک گذاری شود.
    یک جسم گرم مثل کیسه آب جوش در منطقه آسیب دیده استفاده کنید و یک دوش آب گرم بگیرید.

متخصصان زنان و زایمان کنگره آمریکا (ACOG ) بر این عقیده اند که تکرار آزمایش پاپ اسمیر برای نمایش سرطان دهانه رحم هر سه سال یکبار الزامی است. همچنین باید سالانه با متخصص زنان خود در مورد هرگونه درد و یا موارد دیگری که سلامتتان را به مخاطره می اندازد مشورت کنید. آزمایشات دوره ای را جدی بگیرید و دردهای زمان تخمک گذاری را نادیده نگیرید. به بدن خود توجه داشته و هر علامت جدید و متفاوت را به پزشک خود گزارش دهید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...