27 اردیبهشت 1399

ویتامین ث و فولات مواد مغذی لازم در خونریزی داخلی

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 840
ویتامین ث و فولات مواد مغذی لازم در خونریزی داخلی

خونریزی داخلی حاصل خارج شدن خون از رگهای خونی، اندامها و بافتها به ناحیه ای از بدن است که در حالت عادی حاوی خون نیست یا در جریان گردش خون فعال، قرار ندارد. اگر خونریزی داخلی کنترل نشود، می تواند موجب عوارض جدی برای سلامتی شود از جمله آنِمی یا حتی مرگ. در خونریزی داخلی شدید ممکن است نیاز به مکمل غذایی مانند فولات و ویتامین ث برای افزایش تولید سلولهای قرمز خون وجود داشته باشد.

 

خونریزی داخلی

خونریزی داخلی موجب تجمع خون در برخی بافتها و فضاهای داخلی شود و در صورتی که متوقف نشود، میتواند مرگبار باشد. علائم خونریزی داخلی عبارت است از درد سینه، درد شکم و ناراحتی، تغییراتی در رنگ پوست یا مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ. علائم دیگر میتواند شامل گیجی، ضعف عضلات، کاهش فشار خون و کوتاهی تنفس، سرگیجه یا سبکی سر باشد. باید در صورتی که نگران خونریزی داخلی هستید، فورا به دنبال کمک پزشکی باشید.

 

عملکرد ویتامین ث و خونریزی داخلی

ویتامین ث، ویتامین محلول در آب و لازم برای بدن است که از غذهایی که میخوریم به بدن وارد میشود. ویتامین ث که به عنوان اسید اسکوربیک نیز شناخته میشود نقش حیاتی در انواع عملکردهای بیولوژیکی و فرایندهای حفظ سلامتی ایفا میکند. طبق گزارش موسسه Linus Pauling دانشگاه اورگان، ویتامین ث برای تولید کلاژن و حفظ سلامت استخوان، تاندون و رباط و به عنوان آنتی اکسیدان قوی در بدن لازم است. کمبود ویتامین ث که به عنوان اسکوروی شناخته میشود، بیماری مرگباری است که در اصل در افرادی اتفاق می افتد که سوء تغذیه شدید دارند.

 

عملکرد فولات

فولات ویتامین ضروری برای بدن است که به عنوان اسید فولیک یا ویتامین ب 9 نیز شناخته میشود. این ویتامین نیز همانند ویتامینهای دیگر گروه ب برای متابولیسم که همان فرایند تبدیل غذا به انرژی است، لازم است. به علاوه فولات برای شماری از فرایندهای بیولوژیکی از جمله عملکرد دستگاه عصبی، عملکرد کبد، رشد مغز جنین و تولید سلولهای قرمز خون حیاتی است. کمبود فولات ممکن است منجر به مشکلات شناختی خفیف تا شدید، تاخیر در رشد، ناراحتی گوارشی، کوتاهی تنفس و ژینژیویت شود.

 

از دست دادن خون و ویتامین ها

به علت نقش های بیولوژیکی زیاد مربوط به ویتامین های ضروری مانند ویتامین ث و فولات، از دست دادن خون زیاد از طریق خونریزی داخلی میتواند توانایی بدن در ساخت سلولهای خونی را از بین ببرد. آنمی (کم خونی) حاصل کاهش شمار سلولهای خونی در بدن است که منجر به کاهش اکسیژن رسانی به بافتها و اندامهای بدن می شود. طبق گزارش موسسه ملی خون، ریه و قلب امریکا، ویتامین ث و فولات هر دو مواد مغذی لازم در بدن برای تولید سلولهای خونی قرمز هستند. پزشکان ممکن است در کنار مصرف ترکیباتی مانند آهن، افزایش مصرف ویتامین ث و فولات را نیز برای تولید سلولهای قرمز توصیه کنند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...