02 تیر 1399

موادی که آسیب جدی به کبد می زنند

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 753
موادی که آسیب جدی به کبد می زنند

قند و شکر زیاد تنها برای دندانها مضر نیست بلکه به کبد نیز صدمه می زند. کبد از یک نوع قند به نام فروکتوز استفاده میکند تا آن را به چربی تبدیل کند. مصرف زیاد قندهای تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا باعث تجمع چربی در کبد میشوند که این امر کبد را بیمار میکند. برخی مطالعات نشان میدهند قند به اندازه الکل به کبد آسیب میزند حتی اگر اضافه وزن نداشته باشید. کبد یک دلیل دیگر برای محدود کردن غذاهای حاوی قند مانند نوشابه، شکلاتها و شیرینی هاست.

مونوسدیم گلوتامات (MSG)

مونوسدیم گلوتامات یک ماده طعم دهنده برای غذاهای بسته بندی و فراوری شده از چیپس گرفته تا نوشیدنیهای انرژی زا می باشد. میتوانید این ماده را بر روی برچسب غذایی محصولات به عنوان "پروتئین هیدرولیز شده سبزیجات" ، "عصاره مخمر" و یا "عصاره سویا" مشاهده کنید. برخی مطالعات حیوانی نشان میدهند که این ماده شیمیایی موجب التهاب و چرب شدن کبد میشود که این امر کبد را به سمت بیماری کبد چرب غیر الکلی و سرطان کبد پیش میبرد. دانشمندان برای بررسی تاثیر این ماده بر انسان در حال بررسی و تحقیقات بیشتری هستند.

گیاه کامفری یا گوش خر

کامفری یا گوش خر (Comfrey) درختچه ای است که در اروپا و آسیا وجود دارد. برگهای این گیاه مواد شیمیایی دارند که تورم را کاهش داده و پوست را سالم نگه میدارد بنابراین در برخی کرمهای ضد درد از آن استفاده میشود. اما برگهای این گیاه موادی دارد که به کبد آسیب میزند. از محصولی که حاوی کامفری باشد بیش از ده روز در یک مرتبه یا بیش از شش هفته در سال استفاده نکنید. برای استفاده از محصولات حاوی کامفری، تنها مقدار کوچکی از آن را استفاده کنید و هرگز در نواحی که پوست دچار پارگی است آن را استعمال نکنید.

گیاهان دارویی

تنها چون گیاهان دارویی طبیعی هستند، به این معنی نیست که هیچ خطر و عوارضی ندارند. یک خطر جدی مصرف کاوا است. کاوا گیاهی است که علائم یائسگی را کاهش میدهد و به فرد کمک میکند آرام شود. مطالعات نشان میدهند کاوا جلوی عملکرد طبیعی کبد را میگیرد و موجب هپاتیت و نارسایی کبد میشود. در برخی کشورها مصرف کاوا ممنوع یا محدود شده است اما هنوز در بسیاری از کشورها مصرف میشود. همیشه پیش از مصرف هر گیاه دارویی حتما با پزشک صحبت کنید.

چاقی

اگر وزن اضافی داشته باشید، مقداری چربی نیز در سلولهای کبدتان تجمع میکنند که منجر به کبد چرب غیر الکلی میشود. تجمع چربی در اطراف کبد موجب تورم کبد میشود. به مرور زمان بافت همبد (جوشگاه) سخت شده میتواند جایگزین بافتهای سالم کبد شود (وضعیتی به نام سیروز). افرادی که اضافه وزن یا چاقی دارند، میانسال هستند یا دیابت دارند در خطر بیشتر کبد چرب غیر الکلی قرار دارند. هیچ درمان قطعی برای آن وجود ندارد اما مصرف غذاهای سالم و ورزش کافی گاهی میتواند بیماری را بهبود ببخشد.

ویتامین آ بیش از حد

ویتامین آ در تخم مرغ و شیر و نیز میوه ها و سبزیجات تازه به خصوص انواع قرمز، نارنجی و زرد رنگ به وفور یافت میشود. بسیاری از مکملها نیز حاوی ویتامین آ هستند چون به بهبود بینایی، تقویت استخوان و سیستم ایمنی کمک میکند. اما دوز بالای ویتامین آ برای کبد سمی است. برای اطمینان از ایمنی دوز، هرگز بیشتر از 10000 دوز ویتامین آ در روز مصرف نکنید.

غیر استریل بودن تتو

هنگامی که میخواهید بر روی بدن خود تتو کنید یا سوراخی برای گوشواره و غیره ایجاد کنید، از افرادی استفاده کنید که تجهیزاتشان را پس از هر مشتری استریل میکنند تا احتمال ابتلا به عفونتهای جدی مانند هپاتیت C کم باشد. در صورتی که ابزارها به درستی تمیز نشده باشند، خطر هپاتیت C در شما افزایش می یابد. این ویروس از طریق تماس با خون فرد عفونی به راحتی منتقل شده و موجب بیماریهای جدی کبدی میشود. پیش از تتو از استریل شدن ابزارها مطمئن شوید.

نوشیدنی های گاز دار غیر الکلی

دانشمندان رژیم غذایی گروهی از افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی را بررسی و مطالعه کردند و وزن، مقدار چربی خون و دیابت (در صورت وجود) را نیز در نظر گرفتند. در این مطالعه مشخص شد 80 درصد از این افراد 2 یا چند نوشیدنی گاز دار غیر الکلی در روز مصرف میکردند. فرقی نمیکرد این نوشیدنی نوشابه معمولی باشد یا نوشابه رژیمی بدون کالری. بنابراین علاوه بر شکر ترکیب دیگری در این مواد وجود دارد که در ایجاد کبد چرب غیر الکلی نقش دارد. برخی محققان معتقدند شیرین کننده های مصنوعی نیز ممکن است در این بیماری نقش داشته باشند اما شواهد قطعی برای آن وجود ندارد.

داروهای ضد افسردگی

داروهای ضد افسردگی در موارد نادر میتوانند به کبد آسیب وارد کنند حتی اگر تنها چند روز آنها را مصرف کنید. در برخی موارد آسیب به کبد میتواند مرگبار باشد. افراد سالمند یا افرادی که مقدار زیادی از داروهای دیگر مصرف میکنند در خطر بیشتری قرار دارند چون کبد آنها ممکن است پیش از این آسیب دیده باشد. اگر داروهای ضد افسردگی مصرف میکنید با پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید حداقل دوز لازم را مصرف میکنید. حتما از علائم بیماری کبد آگاه باشید تا به موقع متوجه آن شوید.

چربی های ترنس

چربیهای ترنس روغنهای مصنوعی هستند که در غذاهای بسته بندی و نانها و شیرینی ها از آن زیاد استفاده میشود. میتوانید نام چربی ترنس را بر روی جدول غذایی روی محصولات با عنوان چربی ترنس، روغن نیمه هیدروژنه یا روغن صاف قنادی ببینید. رژیم غذایی مملو از چربیهای ترنس نه تنها احتمال اضافه وزن را افزایش میدهد، بلکه بدتر از آن با افزایش احتمال تشکیل بافت همبند، بیماری کبدی ایجاد و یا آن را تشدید میکند. در یک مطالعه موشی که رژیم غذایی فست فودی مملو از چربیهای ترنس داشت، تنها پس از 4 ماه دچار آسیب کبدی شد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...