18 خرداد 1399

 سکسکه چیست؟

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1049
 سکسکه چیست؟

سکسکه زمانی اتفاق می‌افتد که دیافراگم دچار اسپاسم می‌شود. دیافراگم یک صفحه بزرگ عضلانی است که قفسه سینه را از حفره شکمی جدا می‌نماید. این اسپاسم باعث ورود هوای دم می‌شود که ناگهان با بسته شدن تارهای صوتی متوقف می‌گردد. این بسته شدن باعث شنیده شدن صدای سکسکه می‌شود.

 چه عواملی باعث سکسکه می‌شوند؟

پر بودن معده  می‌تواند باعث سکسکه شود که خود به خود برطرف میگردد. به دلایل زیر پری معده اتفاق می افتد:

  • پرخوری یا سریع خوردن غذا
  • نوشیدن الکل زیاد
  • بلع هوای زیاد
  • سیگار کشیدن
  • تغییر ناگهانی دمای معده مثلا در اثر مصرف نوشیدنی داغ و پس از آن نوشیدنی سرد
  • استرس یا هیجان

سکسکه چقدر در طول می‌کشد؟

سکسکه معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت ممکن است طول بکشد. اگر سکسکه بیش از 48 ساعت طول بکشد، سکسکه مزمن نامیده می‌شود. اگر سکسکه بیش از یک ماه طول بکشد، به آن سکسکه مقاوم گفته می‌شود. در موارد بسیار نادر ، سکسکه مقام می‌تواند باعث کم خوابی، خستگی و کاهش وزن شود.. سکسکه مقاوم و سکسکه مزمن، ممکن است نشانگر یک مشکل جدی‌ت  در بدن باشند و باید توسط پزشک بررسی شوند. عوامل زیادی می‌توانند باعث سکسکه مزمن یا مقاوم شوند از جمله:

 - مشکلات دستگاه عصبی مرکزی که مانند سرطان، عفونت، سکته یا جراحت.

- مشکلات مربوط به فرآیندهای شیمیایی که در بدن رخ می‌دهد  (مشکلات متابولیک) مانند ضعف عملکرد کلیه یا تنفس سریع و عمیق

 -تحریک عصب‌های سر، گردن و قفسه سینه

-  جراحی و یا بیهوشی

 - مشکلات و روانی

 درمان سکسکه چگونه است؟

 بیشتر موارد سکسکه ظرف چند دقیقه تا چند ساعت برطرف می‌شوند و نیازی به درمان ندارند. بسیاری از روشهای خانگی برای درمان سکسکه مفید هستند. برخی از این درمان‌ها شامل افزایش میزان دی‌اکسید کربن خون هستند و معمولاً سکسکه را متوقف می‌کنند. در اینجا به برخی از درمان‌های خانگی اشاره می‌کنیم:

  • نفس خود را نگه دارید و به آرامی تا 10 بشمارید
  • یک لیوان آب سرد را به سرعت بنوشید
  • یک قاشق چای‌خوری عسل یا شکر بخورید

درمان سکسکه مزمن یا مقاوم به عامل آن بستگی دارد و ممکن است از دارو درمانی تا طب سوزنی یا هیپنوتیزم متفاوت باشد. گاهی اوقات ممکن است چند روش درمانی امتحان شود تا سکسکه کنترل گردد. اگر چند روز است که سکسکه دارید، ممکن است پزشک آزمایش‌هایی برای رد احتمال مشکلات جدی‌تر پزشکی برایتان تجویز نماید.

 چه افرادی دچار سکسکه می‌شوند؟

 سکسکه در مردان بیشتر از زنان اتفاق می‌افتد. سکسکه در هر انسانی اعم از نوزادان و سالمندان ممکن است رخ دهد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...