28 دی 1398

سوزش معده

دسته بندی: بیماری های گوارشی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1024
سوزش معده

سوزش معده یا همان سوء هاضمه ، احساس سوزش در قفسه سینه ، پشت سینه و یا در بالای شکم است. اغلب درد در قفسه سینه افزایش می یابد و ممکن است به گردن ، گلو، یا فک نیز سرایت کند. سوزش سر دل معمولا به خاطر برگشت اسید معده (ریفلاکس معده) است که از جمله علائم اصلی بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) بشمار می رود. بعد از خوردن غذا و یا شبها اتفاق می افتد، و هنگامیکه فرد دراز می کشد و یا خم می شود بروز می کند. همچنین ممکن است نشانه ای از بیماری ایسکمیک قلب باشد ، هر چند این امر  تنها برای ۰.۶ درصد از کسانی که سوزش سر دل را تجربه می کنند صدق می کند. سوزش سر دل یا درد قفسه سینه پس از خوردن و آشامیدن و همراه با مشکل در بلعیدن ممکن است نشان دهنده اسپاسم مری باشد.

یک پنجم ایرانی ها به خصوص تهرانی‌ها مبتلا به ریفلاکس معده هستند ، یعنی حداقل هفته‌ای یک یا دوبار ترش می‌کنند. این بیماری در زنان باردار بسیار رایج است.

چه چیزی باعث سوزش معده می شود؟

علت اصلی سوزش سر دل اسفنکتر یا همان عضله تنگ کننده انتهای مری است ، که آنطور که باید سفت نمی شود . دو مورد افراط و زیاده روی ، اغلب به این مشکل دامن می زند : وجود غذای بیش از حد در معده (پرخوری) یا فشار بیش از حد به معده (اغلب به دلیل چاقی، بارداری و یبوست). برخی غذاها معمولا باعث شل شدن اسفنکتر، از جمله گوجه فرنگی، مرکبات، سیر، پیاز، شکلات، قهوه، الکل ، محصولات کافئین دار، و نعناع می شوند. وعده های غذایی دارای چربی و روغن زیاد (روغن حیوانی یا گیاهی) و همچنین برخی از داروها اغلب به سوزش معده منجر می شوند. استرس و کمبود خواب می تواند تولید اسید معده را افزایش دهد و باعث سوزش در معده شود. سیگار کشیدن هم که باعث شل شدن اسفنکتر و تحریک اسید معده می شود ، از عوامل مهم در این مقوله است.

علائم معمول رفلاکس اسید معده چه هستند؟

سوزش سردل، ترش کردن و سوء هاضمه چندی از شایع ترین علائم رفلاکس اسید معده می باشند.

سوزش سر دل. سوزش سردل، سوزش دردآور یا ناراحتی است که می تواند از معده شروع شود و به وسط شکم و قفسه سینه سرایت کند. درد ممکن است به گلو نیز منتقل شود. علی رغم نام آن ، سوزش سر دل (heartburn) قلب شما را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

ترش کردن. یکی دیگر از علائم شایع رفلاکس اسید معده ، ترش کردن -  یا همان ورود اسید معده به گلو و یا دهان است. ترش کردن می تواند مزه ترش و یا تلخی را در دهان ایجاد کند و ممکن است باعث "آروغ مرطوب" و یا حتی استفراغ برخی از محتویات معده شود.

سوء هاضمه. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری رفلاکس اسید معده ممکن است سندرمی به نام سوء هاضمه داشته باشند. سوء هاضمه یک اصطلاح کلی برای ناراحتی معده است. نشانه های سوء هاضمه عبارتند از:

  • آروغ زدن
  • تهوع بعد از خوردن غذا
  • احساس پری معده یا نفخ
  • درد و ناراحتی در ناحیه بالای شکم

چه موقع علایم رفلاکس اسید بروز می کند؟

علائم رفلاکس اسید معده اغلب در زمانهای زیر رخ می دهد:

  • پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین
  • هنگامی که  بیش از خم می شوید و یا شیئی را بلند می کنید
  • وقتی که دراز می کشید، به خصوص وقتی که به پشت می خوابید

افرادی که مکررا" دارای علائم رفلاکس اسید هستند اغلب شبها آنرا تجربه می کنند. رفلاکس در شب منجر به درد بیشتری می شود. با این حال، سطح درد همیشه نشان دهنده مقدار صدمه ای که به مری وارد می شود نیست. بیش از نیمی از زنان باردار از سوزش در دوران بارداری شکایت می کنند. افزایش هورمون ها و فشار جنین در حال رشد می تواند با هم ترکیب شود و منجر به بروز علائم رفلاکس اسید معده شود. در اغلب موارد، سوزش سردل بعد از زایمان از بین می رود.

چه چیزی باعث تشدید علائم رفلاکس اسید معده می شود؟

غذاهای خاص می توانند نشانه های رفلاکس اسید را بدتر کنند. برای کاهش علائم ، سعی کنید از خوراکیهای زیر اجتناب کنید:

  • مرکبات
  • شکلات
  • نوشیدنی های کافئین دار و الکلی
  • غذاهای سرخ شده و چرب
  • سیر و پیاز
  • قرص نعناع تند
  • گوجه فرنگی

آیا رفلاکس اسید معده عوارض دیگری هم دارد؟

معمولا رفلاکس اسید معده عوارضی ندارد. در موارد کمی، ادامه آسیبهای وارده به مری می تواند موجب زخم شود که ممکن است باعث باریکتر شدن هرچه بیشتر مری شود. این امر موجب می شود فرو بردن مواد غذایی به سختی صورت گیرد. ممکن است فرد دچار اختلال در بلعیدن شود و احساس کند که غذا در مری گیر کرده است. در برخی موارد، سلول های جداره مری در پاسخ به تحریکات ثابت اسید معده ، به شکل و رنگ غیر طبیعی در می آیند. مری بارت  (تغییر بافت یا دگر بافتی انتهایی مری) می تواند به سرطان منتهی شود.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

چه عواملی باعث ورم معده میشوند؟ ورم معده به حالتی گفته میشود که ناحیه معده بزرگتر از حد طبیعی میشود. گاهی اوقات به این وضعیت باد کردن معده و یا ورم معده نیز...
روده بخش اعظم دستگاه گوارش را تشکیل میدهد. بیشتر فرایند گوارش در روده کوچک اتفاق می افتد در حالی که روده بزرگ آب را جذب و مواد زاید را دفع میکند. التهاب روده ها...