29 دی 1398

روغن زیتون و خواص آن

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 661
روغن زیتون و خواص آن

زیتون گیاه بسیار مفیدی است که به گفته متخصصان تغذیه می توان از آن برای پیشگیری از امراض قلبی استفاده کرد. زیتون رسیده از نظر طب قدیم ایران گرم و قابض ، میوه نارس زیتون سرد و خشک ،  روغن زیتون گرم و خشک و برگ درخت زیتون نیز گرم و خشک می باشد . با وجود چربی زیادی که دارد ، در کاهش فشار خون موثر است . این گیاه منبعی سرشار از اسید اولئیک یا همان چربی های اشباع نشده امگا - 9 و ويتامين «اي» است.  برگ زيتون کاهش دهنده فشارخون است و جوشانده آن براي تسکين درد دندان مفيد است. برگهاي زيتون غني از ماده‌اي تلخ به نام «اولئوروپئين»، حاوي مقداري اسيد چرب، عناصري چون نيتروژن، فسفر، كلسيم، منيزيم و حاوي مواد قندي است. در طب قديم بيشتر از روغن زيتون به عنوان ملين و همچنين براي معالجه دردهاي عصبي استفاده مي‌شده است .

روغن زيتون علاوه بر کاهش کلسترول بد خون و پيشگيري از بروز مشکلات عروقي، مانع از رسوب کلسترول بر ديواره عروق و سرخرگ‌ها و تنگ شدن آن‌ها مي‌شود. اين گياه و روغن آن ميزان قند خون را تنظيم مي‌کنند و خاصيت ضد سرطان و ضد التهابي دارد تا جايي که ممکن است از التهاب روده نيز پيشگيري ‌کنند. خاصيت زيتون براي پيشگيري و درمان آسم و آرتروز نيز شناخته شده است.

از دیگر فواید این گیاه ارزشمند اين است كه سنگ‌هاي صفراوي را دفع و يبوست‌هاي مزمن را درمان مي‌کند و تسکين دهنده قولنج‌هاي ناشي از ورم کليه است. همچنين در تسکين درد و سوزش سوختگي‌ها، درمان آفتاب زدگي و سرمازدگي، گزش حشرات، مار و عقرب نقش قابل توجهي دارد .

پزشكان معتقدند كه مصرف روغن زيتون خطر سرطان سينه را در زنان کاهش مي‌دهد. آنها مي‌گويند اسيد اولئيک موجود در روغن زيتون اثر ژن سرطان‌زاي اين بيماري را کاهش مي‌دهد. روغن زيتون به موها نرمي و لطافت خاصي مي‌بخشد و باعث تقويت مو مي‌شود.

عصاره زيتون براي رفع چين و چروک پوست بسيار مفيد است و باعث لطافت و نرمي و شادابي پوست صورت مي‌شود. به اين ترتيب پزشکان تاکيد دارند که روغن زيتون سالم‌ترين روغن است که علاوه بر محافظت در برابر امراض قلبي از بروز انواع بيماري‌ها مانند ديابت نیز جلوگيري مي‌کند.

از دیگر خواص زیتون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • مصرف روغن زیتون به همراه آبلیمو به دفع سنگ صفرا کمک می کند .
  • از روغن زیتون می توان در درمان سرفه های خشک استفاده کرد .
  • روغن زیتون خاصیت کرم کشی دارد.(کرم های روده را می کشد .)
  • با ماساژ بدن کودکانی که دچار کم خونی و نرمی استخوان هستند با روغن زیتون می توان به مرور زمان جلوی پیشرفت بیماریشان را گرفت.
  • اگر از خشکی لثه هایتان رنج می برید ، روی لثه هایتان روغن زیتون بمالید.
  • خشکی پوست را هم می توان با استفاده از مخلوط مساوی از روغن زیتون و گلیسیرین رفع کرد.
  • برگ زیتون را جوشانده و از آن برای درمان روماتیسم و نقرس استفاده کنید.
  • با جویدن برگ زیتون می توانید از شر زخم های دهانی تان خلاص شوید.
  • دم کرده و جوشانده پوست درخت زیتون تب بر و درمان کننده مالاریا است .

روغن زیتون برای همه مفید است البته لازم به ذکر است که مصرف میوه نارس زیتون موجب سستی معده و استفراغ می گردد.

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...