02 آذر 1402

راهکارهایی برای امنیت بیشتر کودکان

دسته بندی: بیماری های کودکان نویسنده: - ایران درمان - بازدید: 186
راهکارهایی برای امنیت بیشتر کودکان

1- زود شروع کنید

ممکن است عجیب به نظر برسد که خانه را آن هم زمانی که نوزادتان هنوز نمی‌تواند غلت بخورند، ایمن کنید ولی سرعت بازی گوشی و سرک کشیدن کودک، شما را متعجب خواهد کرد. بنابراین هیچگاه خیلی زود نیست. با حوصله و آن هم وقتی که کوچولوی شما هنوز خیلی کوچک است یا اصلاً به دنیا نیامده، خانه را ایمن کنید.

2- گره بزنید

وقت آن رسیده که تلویزیون و مبلمان‌تان را ایمن کنید. از تسمه برای نگه داشتنِ تلویزیون، قفسه‌ی کتاب، کمد و دیگر مبلمانِ سنگین در اتاق‌هایی که کودکتان ممکن است حتی برای یک لحظه تنها باشد، استفاده کنید. تلویزیون را روی کمد نگذارید- کودک از کشوها می‌تواند برای بالا رفتن استفاده کند. از  ضربه‌گیر برای وسایلی که گوشه‌های تیز دارند، استفاده کنید.

3- تمهیدات برای توالت کودک

ممکن است فکر کنید توالت کودک خطرناک نباشد، ولی آبِ داخل توالت و در آن می‌تواند برای کودک کنجکاور حاثه‌آفرین باشند. بنابراین پیشگیری کنید: به یاد داشته باشید که همیشه در توالت را با یک قفل امن بسته نگاه دارید.

4- سیم‌ها را کنترل کنید.

از سیم‌نگه‌دارها استفاده کنید تا سیم‌ها را به دیوار ببندید. با این کار، کودکتان به سیم‌های کامپیوتر یا وسایل الکتریکی دیگر گیر نخواهد کرد. این کار می‌تواند کودک از خطر برق گرفتگی یا افتادن وسایل روی آن‌ها، ایمین نگه دارد.

5- خواب خوب کودک

مطمئن شوید که نرده‌های تخت خواب کودکتان محکم هستند. یا اگر از تخت خواب قدیمی استفاده می‌کنید، از نرده‌هایی که به رو می‌افتند استفاده نکنید یا وسائلی که آن‌ها را محکم می‌کنند به کار برید (تخت خواب‌هایی که نرده‌هایشان به رو می ‌افتادند ممنوع هستند). تختِ خواب را امتحان کنید تا مطمئن شوید کودک نمی‌تواند سر را بین نرده‌ها جای دهد. اکر بتوان یک قوطی نوشابه را بین نرده‌ها جای داد، آنها خیلی گشادند.  وسایلِ نرم مانند ملحفه، بالش یا عروسک‌‌های توپر و ضربه‌گیرها را از محیط خواب کودکتان بیرون بیاورید.

6- داروها را مدیریت کنید

همه‌ی داروها را در یک کابیت بلند و قفل‌شده نگه دارید. هیچگاه داروها را از محفظه‌ی آن بیرون نیاورید. دارو را مقابل کودک مصرف نکنید چون ممکن است بخواهد از شما تقلید کند. داروها را هیچگاه «آب‌نبات» قلمداد نکنید. داروهای قدیمی را داخل دستشویی نریزید. آن‌ها را به داروخانه‌ی محله‌تان بدهید یا به داخلِ سلط زباله بیرون از خانه بریزید.

7-خطر نورگیرها

سیم‌های نورگیرهای پرده را ببندید یا انتهای‌شان را قطع کنید و گره بزنید. هیچگاه تخت‌خواب یا گهواره‌ی کودکتان را نزدیکِ نورگیر یا پرده نگذارید. این‌ها می‌تواند برای کودک خطر خفگی داشته باشد.

8- از شوکِ الکتریکی خودداری کنید

پریزهای الکتریکی را بپوشانید تا از خطرِ شوکِ برق‌گرفتگی جلوگیری کنید. کودکان می‌توانند برخی از درپوش‌های پریز را ببلعند. بنابراین به دنبال درپوشهایی باشید که برای کودکان ایمن باشند یعنی طوری باشند که با دوست یا پیچ‌گوشتی بیرون بیایند. برای اینکه خاطر جمع شوید، مبلمانِ بزرگ را جلوی پریزها قرار دهید.

9- زمانِ عوض کردن پوشک

شاید تعجب کنید که کودکتان خیلی سریع غلت خورن را یاد می‌گیرد. بنابراین میزِ تعویضِ پوشک می‌توان به خطر تبدیل شود. اطمینان حاصل کنید که میز تعویضِ پوشک محکم است و وقت تعویض پوشک نمی‌افتد. کودک را تنها روی میز نگه ندارید. اطمینان حاصل کنید که قبل از تعویض پوشک همه‌ی وسائل مورد نیاز را فراهم کنید- پوشک، دستمال، کرمِ کودک، ناخن‌گیر و یک اسباب‌بازی کوچک.

10- قفل کنید

کودکان کنجکار را از مواد تمیزکننده و شیمیایی محافظت کنید. این موارد را در کابینت بگذارید و به آن‌ها قفل‌های ایمنی بزنید که بعد از بسته شدن قفل شوند. همین کار را با کابینت‌هایی که ارتفاع کم دارند و آیتم‌های خطرناک مانند ابزراهای کوچک دارند، انجام دهید. برای اینکه اطمینان داشته باشید، آیتم‌های خطرناک را در کابینت‌های بلا نگه دارید.

11- ایمنی در ماشین

مطمئن شوید که کودکانتان در ماشین هم ایمن هستند. آن‌ها را روی صندلی‌های رو به عقب قرار دهید. از صندلی‌هایی که از تاریخ‌شان اطمینان ندارید، استفاده نکنید. از صندلی‌های استفاده‌شده یا صندلی‌هایی که قطعاتشان کم هستند یا طرز کارشان را نمی‌دانید، استفاده نکنید.

12-زمان حمام

زمانِ حمام کودکتان را به زمان سرگرمی ولی ایمن تبدیل کنید. درجه‌ی آب را روی 120 درجه‌ی سلیسیون تنظیم تا از سوختگی کودکتان جلوگیری کنید. روی کفِ وان نوارهایی برای جلوگیری از لیز خوردن نصب کنید. یک کاورِ نرم هم روی شیر وان بگذارید تا از برخورد سر کودک به آن جلوگیری کند. مهمتر از همه آنکه هیچگاه کودک را، حتی برای یک لحظه تنها در وان رها نکنید.

13-  حرکات کودک را محدود کنید

اگر در خانه اتاق‎هایی هستند که برای کودکتان ایمن نیستند، از گیتِ مخصوص بچه در مقابل‌ آن‌ها استفاده کنید تا از ورودشان به اتاق جلوگیری کنید. همچنین از گیت‌ها در پایین و بالای راه‌پله‌ها، پیش از آنکه کودک شروع به حرکت کند، استفاده کنید. از درب‌های آکاردیونی استفاده نکنید چون سرِ کودک می‌تواند در آن گیر کند. دنبال گیت‌هایی باشید که به شکل ایمنی به دیوار قفل می‌شوند.

14- از سقوط از پنجره جلوگیری کنید

گهواره‌ی کودک را در جایی که با فاصله از پنجره قرار دهید. به توری‌های پنجره‌ی استاندار اطمینان نکنید- این توری‌ها برای دور نگه داشتنِ حشرات هستند و به دردِ بچه‌ها نمی‌خورد. از توری‌هایی که برای بچه‌ها ایمن هستند، استفاده کنید، یا از آن بهتر، از محافظ ‌پنجره که از سقوط بچه‌ها جلوگیری می‌کند، استفاده کنید.

15-  مراقب استخرها و آب‌بازی باشید.

دورِ استخرها، وان و دیگر مواردی که با آب سروکار دارند، مانند آکواریوم‌های ماهی یا حوض‌ها، موارد ایمنی را رعایت کنید. استخرهایی که در حیاط هستند، باید با یک نرده‌ی تقریباً یک و نیم متری، که ترجیحاً قفل دارند، محافظت شوند. کاورهای استخر و زنگ هشدار می‌تواند ایمنی بیشتری فراهم کند. اسباب‌بازی‌ها را در اسختر رها نکنید. هرگز چشم‌تان را از کودکان در نزدیکی آب دور نکنید.

16-  اسباب‌بازی‌های ایمن را امتحان کنید.

اسباب‌بازی‌ها باید ایمن باشند. اسباب‌بازی‌های کودکان باید بزرگتر از دهانتشان باشند تا از خفه‌شدنشان جلوگیری کنند. مطمئن شوید که همه‌ی تکه‌هایی که به اسباب‌بازی وصل‌شده‌اند- مانند چشم‌های عروسک یا لباس‌های آن- به آن چسبیده‌اند و نتوان آن‌ها را جدا کرد. به محض اینکه کودک بتواند نرده‌های گهواره را با دست یا زانو جدا کند، آن‌ها را کنار بگذارید.

17- لوازم الکتریکی را از پریز خارج کنید

شاید بخواهید ابزارهای برقی مانند توستر، قهوه ساز یا کاغذخوردکن را برای راحتی‌تان در پریز نگه دارید. ولی برخی از این ابزارها، اگر کودک روشنان کند، آن‌ها را به پایین بکشد یا به سیم‌ها گیر کند، می‌تواند خطرناک باشند. اگر از آنها استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از برق خارج کنید یا تو کمد بگذارید.

18- هشداردهنده‌ها

سنسورهای دود و مونوکسید کربن برای ایمنی خانواده اساسی هستند. یک هشداردهنده‌ی دود را بیرون از اتاق خواب یا جایی که می‌خوابید نصب کنید و مطمئن شوید حتماً یکی از آن‌ها را در هر طبقه وجود داشته باشد. سنسورهای دود را نزدیک آشپزخانه یا نصب نکنید- چنین کاری می‌تواند هشدارهای نابجا ایجاد کنند و باعث شوند شما به آن‌ها توجه نکنید. باطری‌ها را هر ماه چک کنید.

19- جعبه ابزار ایمن‌تری را پیدا کنید

جعبه ابزاری را انتخاب کنید که طراحیِ ایمن‌تری باشد. از جعبه‌هایی که درهای لوله‌دار دارند و محکم بسته می‌شوند، خودداری کنید. جعبه‌ ابزاری انتخاب کنید که در سبک، قابل‌جابجایی و کشویی دارند. اگر جعبه‌ابزارتان در لولایی دارد، مطمئن شوید که حفاظی دارد که می‌تواند در را باز نگه دارد. جعبه ابزاری انتخاب کنید که درش حفره داشته باشد تا در صورتی که کودک به درون آن بخزد، خفه نشود.

20- از منظر کودک به جهان نگاه کنید

بهترین راه برای ایمن کردن خانه برای کودک، این است که از منظر او به دنیا نگاه کنید. چهاردست‌وپا روی زمین راه بروید. چه چیزی در سطح دید بچه وجود دارد که کودک به راحتی می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد؟ کودکان می‌توانند درباره هر چیزی که می‌بینند، مانند سیم‌های کامپیوتر یا ظروف شیشه‌ای کنجکاو باشند. وقتی از بالا به پایین نگاه می‌کنید، نمی‌توانید آیتم‌های شکستنی یا خطرناک را ببینید.

آتیه غرب

پزشکان مرتبط

مقالات مرتبط

چرا حالت تهوع و استفراغ اتفاق می افتد؟ خوشبختانه استفراغ و حالت تهوع در کودکان معمولا ضرری ندارد و به سرعت برطرف میشود. ویروسهای معده و گاهی اوقات مسمومیت غذای...
چاقی در کودکی به طرق مختلف تاثیر مخربی بر بدن میگذارد. عوارض چاقی در کودکان به صورت زیر است: فشار خون بالا و کلسترول بالا- فشار خون و کلسترول بالا دو عامل...
22 اردیبهشت 1399