29 دی 1398

خواص هندوانه

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 613
خواص هندوانه

هندوانه صرفا میوه ای برای خنک شدن در روزهای گرم تابستانی نیست، بلکه تحقیقات نشان میدهند این میوه پرطرفدار فواید زیادی نیز برای سلامتی در بردارد. هندوانه سرشار از ویتامینها و مواد معدنی بوده و تاثیرات مثبتی بر بدن میگذارد.

کلیاتی درباره هندوانه

هندوانه منبعی عالی برای پتاسیم، ویتامین ث و آ بوده و حاوی غلظت بالایی از بتاکاروتنها (نوعی آنتی اکسیدان قدرتمند) می باشد. پوست قرمز هندوانه نیز حاوی ماده مغذی به نام سیترولین است که فواید زیادی از جمله افزایش جریان خون در سرتاسر بدن دارد. حدود 92 درصد از مواد درون هندوانه را آب تشکیل میدهد. در 8 درصد باقی مانده بیشترین غلظت را لیکوپن تشکیل میدهد که در برخی از میوه ها و سبزیجات تازه یافت میشود. فواید هندوانه به ویژه برای مردان بسیار زیاد است:  

سلامت پروستات

محققان زمانی بر این باور بودند که لیکوپن تنها در گوجه فرنگی وجود دارد اما هندوانه بیشترین مقدار لیکوپن را در بین میوه ها و سبزیجات تازه داراست. لیکوپن آنتی اکسیدان شناخته شده ای است که سلامت پوست، قلب و پروستات را حفظ میکند. در مطالعه ای که توسط پزشکان دانشگاه ایلی نویز ( Illinois) شیکاگو صورت گرفت، به شرکت کنندگان پیش از جراحی برداشتن پروستات (پروستاتکتومی) به مدت سه هفته لیکوپن خوراکی داده شد. نتایج این پژوهش نشان داد آسیب بافتهای پروستات شرکت کنندگان در پایان هفته سوم در حد قابل توجهی کاهش یافته بود.

اختلال عملکرد نعوظ

پوست هندوانه حاوی غلظت بالایی از ماده مغذی به نام سیترولین می باشد. دکتر بیمو پاتیل رئیس مرکز A&M's Fruit and Vegetable Improvement تگزاس تحقیقاتی بر روی سیترولین انجام داده است که یافته های او نشان میدهد این ماده برای سلامتی چندین فایده دارد. یکی از فواید آن این است که سیترولین در صورتی که به شکل خوراکی مصرف شود قادر است رگهای خونی را شل کند (همانند داروهایی که برای درمان اختلال عملکرد نعوظ مورد استفاده قرار میگیرند) به این صورت که میزان اکسید نیتریک را افزایش میدهد، به این ترتیب رگهای خونی شل شده و جریان خون در سرتاسر بدن افزایش می یابد. اگر چه علت اختلال عملکرد نعوظ میتواند انواع مسائل فیزیولوژی و روانشناختی داشته باشد اما در موارد خفیف آن، افزایش جریان خون میتواند موثر باشد.

کاهش فشار خون

در مطالعه ای که توسط دانشگاه ایالت فلوریدا صورت گرفت، پرفسور بهرام ارجمند عصاره هندوانه را به مدت 6 هفته به نه شرکت کننده ای که به فشار خون بالا مبتلا بودند، داد. نتایج این تحقیقات کاهش فشار خون در پایان 6 هفته را نشان داد. سیترولین جریان خون در بدن را افزایش میدهد و این امر به کاهش فشار خون کمک میکند. همچنین بیماران در هنگام مصرف سیترولین موجود در هندوانه، میتوانستند داروهای ضد فشار خون را در دوز کمتری مصرف نمایند. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...