31 اردیبهشت 1399

حقایق شگفت انگیز درباره بدن

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 817
حقایق شگفت انگیز درباره بدن

قدرت عجیب زبان

معدود عضلاتی مانند زبان پرکار هستند. در طول روز زبان را میچرخانید، تا میکنید و حرکت میدهید تا صدا تولید کنید و صحبت کنید و به اطراف میچرخانید تا غذا را بجوید و ببلعید. در حال خواب هم که هستید، زبان در حال کار است و بزاق را به گلو هدایت میکند.

هشت متر روده در دو وجب جا

در بدن همه ما تقریبا هشت متر روده وجود دارد که در در هم تنیده شده اند. روده کوچک در واقع اصلا هم کوچک نیست بلکه تقریبا 6.5 متر طول دارد در حالی که روده بزرگ که از نظر قطر، بزرگتر از روده کوچک است، تنها 1.5 متر طول دارد.  

دهان، منبع آلودگی

بهتر است در بوسیدن دیگران تجدید نظر کنید چرا که آلوده ترین بخش بدن هر فرد، دهان است. در دهان به تنهایی شمار باکتریها متجاوز از کل تعداد انسانهای روی زمین می باشد. مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باکتریها را مدتی دور میکند و مقداری از آنها نیز در دو لیتر آب دهان که هر روز تولید میکنید، غرق میشوند. این مقدار برای پر کردن یک بطری نوشابه کافی است.

صورت میزبان خوبی برای مایتها  

هشدار: خواندن این مطلب ممکن است باعث شود احساس کنید چیزی روی پوستتان میخزد. صورت شما میزبان موجودات بسیار زیادی است که به قدری ریز هستند که نمیتوانید آنها را ببینید. این مایتهای هشت پا همان جا جفت گیری میکنند، تخم میگذارند، سر از تخم بیرون می آوردند و چرخه تکرار میشود. خط مو، کاسه چشم و مژه ها مکانهای مخفی مورد علاقه مایتها هستند. برخی از این مایتها وقتی صورتتان را می مالید میریزند. در صورتی که مایتها از کنترل خارج شوند باعث مشکلات پوستی و عفونت چشم میگردند.

عرق بریز

وقتی خیلی احساس گرما میکنید و دمای بدنتان بالا می رود، عصبها سیگنالهایی به میلیونها غده باز ارسال میکنند که اجازه میدهد عرق جاری شود. منبع آن زیر بغل، کف دستها، پا، سر و بخشهای تناسلی است. میکروبها عاشق شنا کردن در عرق هستند بنابراین فورا هجوم می آورند. عرق به خودی خود بوی بدی نمیدهد بلکه باکتریهایی که در آن رشد و تکثیر می یابند مسئول بوی بد عرق هستند.

وقتی بدن گرد و خاک می کند!

از گرد و غبار خانه تان خسته شده اید؟ شاید باید خودتان را مقصر بدانید چون 70 درصد از غبار خانه از سلولهای پوست انسان ناشی میشوند. هر انسان تقریبا 700 گرم در سال پوست مرده میریزد که این مقدار معادل سه و نیم فنجان شکر می باشد.

قدرت عضله باسن

گلوتئوس ماکسیموس نام لاتین بزرگترین عضله بدن یعنی باسن است. هر کدام از ما دو تا از این عضله داریم، هر کدام برای یک طرف باسن. این عضلات قدرتمند هنگامی که مینشینید به عنوان بالشتک عمل میکنند.

تفاوت مردان و زنان حتی در اسکلت

حتی اسکلت مردان و زنان هم با یکدیگر متفاوت است. اسکلت مردان چانه مربعی، تیغه بلند ابرو و پیشانی شیب دار دارد. اسکلت زنان چانه نوک تیز تر، ابروی کوچکتر و پیشانی کوچکتری دارد اما لگنهای پهنی دارد که او را آماده قرار گیری جنین و بارداری میکند.

استخوانها دروغ نمیگویند

در داخل استخوانها لوله های باریکی پر شده با رگهای خونی به نام استئونها قرار دارند و همانند حلقه های تنه درخت سن شما را نشان میدهند. تعداد این حلقه های موجود در استخوان، سن شما ظرف 5 تا 10 سال را آشکار میکنند. افراد جوان تعداد استئون کمتر و بزرگتر از افراد مسن تر دارند.

ارتباط تغییرات ادرار با مصرف برخی غذاها  

مصرف برخی سبزیجات باعث تغییراتی در ادرار میشوند. تا کنون تجربه کرده اید که پس از مصرف چغندر، ادرارتان به رنگ صورتی یا قرمز در می آید؟ یا پس از مصرف مارچوبه ادرارتان بوی خاصی میدهد؟ نگران نباشید. هیچ اتفاق بدی نیفتاده است و این امر برای برخی افراد در حالت طبیعی اتفاق می افتد. دانشمندان بر این باورند که این ویژگی که در برخی افراد وجود دارد، وراثتی می باشد.

در تاریکی ناف چه میگذرد؟

آخرین باری که به ناف خود فکر کردید، کی بوده است؟ دانشمندان میگویند خبرهای زیادی در ناف وجود دارد. محققان ناف را مورد بررسی قرار داده و دریافته اند که حدود 2400 میکروب مختلف در ناف وجود دارد و همه ما میزبان اینهمه مهمان ناخوانده هستیم.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...