07 تیر 1399

جدیدترین تحقیقات در مورد قلیان

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 780
جدیدترین تحقیقات در مورد قلیان

در سالهای اخیر مصرف قلیان به خصوص در میان نوجوانان و دانشجویان در سرتاسر دنیا به شدت افزایش یافته است. در نظر سنجی Future در سال 2014 در امریکا مشخص شد حدود 23 درصد از دانش آموزان سال آخر دبیرستان در یک سال گذشته قلیان مصرف کرده بودند. جالب است بدانید این رقم در سال 2010 برابر با 17 درصد بوده است. در سال 2014 این میزان در بین پسران کمی بیشتر (25 درصد) از دختران (21 درصد) بود. نظر سنجی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا نشان داده است از سال 2013 تا 2014 دود قلیان در دانش آموزان دبیرستانی امریکا تقریبا دو برابر شده است.

به نقل از کلینیک مایو، دود قلیان (hookah) کم خطرتر از سیگار نیست، به خصوص که تنباکو حرارت زیادی میبیند و دود آن از آب عبور کرده و سپس از طریق شلنگ قلیان و قسمت دهنی وارد دهان فرد میشود. خاصیت سمی تنباکوی قلیان کمتر از تنباکوی سیگار نیست و آب قلیان مواد سمی موجود در دود تنباکو را فیلتر نمیکند. افرادی که قلیان میکشند ممکن است بیشتر از افرادی که سیگار میکشند دود استنشاق کنند چرا که حجم زیادی از سیگار در یک بار قلیان کشیدن که ممکن است یک ساعت طول بکشد، استنشاق میشود.

در تحقیقاتی که در سال 2012 در نشریه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای امریکا منتشر شد مشخص شد در امریکا بسیاری از افرادی که قلیان مصرف میکنند معتقدند خطرات و عوارض قلیان کمتر از سیگار است. در صورتی که هنگام مصرف قلیان مدت بسیار طولانی تری در معرض دود خطرناک قلیان قرار میگیرید. در واقع به علت شیوه مصرف قلیان از جمله دفعات پاف، عمق استنشاق و طول مدت هر بار مصرف غلظت بیشتری از مواد سمی را در مقایسه با سیگار دریافت میکنید.

-معمولا در یک جلسه یک ساعته قلیان کشیدن 200 پاف استفاده می شود در حالی که هر سیگار به طور متوسط با 20 پاف مصرف میشود. حجم دودی که در یک جلسه قلیان استنشاق میشود حدود 90000 میلی لیتر است در حالی که حجم دود سیگار 500 تا 600 میلی لیتر است.

تحقیقاتی که در مورد قلیان صورت گرفته است نتایج زیر را نشان می دهد:

  • دود قلیان حاوی مقدار زیادی ترکیبات سمی از جمله مونوکسید کربن، فلزات سنگین، قطران و مواد شیمیایی سرطان زا (کارسینوژن) است. در حقیقت افرادی که قلیان میکشند بیشتر از سیگاری ها در معرض مونوکسید کربن قرار میگیرند.
  • دود قلیان نیز همانن سیگار با ایجاد سرطان دهان، سرطان ریه، بیماری قلبی و مشکلات جدی دیگر سلامتی همراه است.
  • نیکوتین موجود در دود قلیان برابر با دور سیگار است و احتمالا منجر به وابستگی به تنباکو میشود.
  • دود قلیان برای افرادی که در معرض آن قرار میگیرند از جمله کودکان خطراتی در بر دارد.
  • دود سیگار در زنان باردار میتواند منجر به وزن کم کودک در حین تولد شود.
  • بخش دهنی قلیانی که در قهوه خانه ها و سفره خانه ها استفاده میشود ممکن است خوب تمیز نشده و خطر گسترش بیماریهای عفونی را به دنبال داشته باشد.
  • زغالی که برای حرارت دادن تنباکو در قلیان استفاده می شود، با تولید دود حاوی مقدار بیشتر مونوکسید کربن، فلزات سنگین و عوامل سرطان زا خطرات قلیان را افزایش میدهد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...