28 دی 1398

بیماری های مرتبط با مشکلات دهان و دندان

دسته بندی: دهان و دندان نویسنده: ایران درمان بازدید: 801
بیماری های مرتبط با مشکلات دهان و دندان

دیابت و بیماری لثه

بيماري لثه موجب تغییراتی در وضعيت‌ سوخت و ساز بدن مي‌شود كه مي‌تواند به كم شدن تحمل نسبت به قند خون منجر شود و احتمال بروز بیماری دیابت را در افراد تشدید می کند.

 در كم شدن تحمل نسبت به قند خون وضعيتی ایجاد می شود كه در آن سطح قند خون بالاتر از سطح نرمال می‌رود اما در حدی نیست که به عنوان بيماری ديابت تشخيص داده شود.

 همچنین بيماران ديابتی استعداد بيشتری نسبت به سايرين در ابتلا به بيماری‌هاي لثه دارند؛ به طوری‌ كه در اين افراد، ترميم بافت لثه با تأخير صورت می‌پذیرد. همچنين خونريزی بيشتر لثه و تخريب بافت نگه دارنده دندان ها و بروز بيماري‌های لثه در افراد ديابتی بيشتر ديده می‌شود.

 افراد ديابتی به علت مصرف داروهای ديابت بیشتر دچار  خشكی دهان می شوند و مخاط دهانی در چنين افرادی حساس‌تر است و از آنجا كه مخاط خاصيت ضد پوسيدگی براي دندان ها دارد در صورت كم شدن مخاط، مشكلات دندانی بروز می کند.

آبسه‌های لثه‌ای نيز در افراد ديابتی شايع‌تر است. اين شيوع به علت كاهش توان دفاعی بدن افراد ديابتی در مقابل عفونت است که احتمال بروز آن در افرادی با دیابت کنترل شده کمتر است.

متخصصین درخصوص پيشگيری بيماری‌های لثه‌ای معاينه شش ماه يكبار دهان و دندان، مسواک زدن روزانه و كاربرد صحيح نخ دندان را توصیه می کنند. همچنين در صورت بروز بيماری‌های لثه افراد بايد با توجه به تشخيص پزشک به جرم‌گيری دندان و يا جراحی‌های لازم اقدام كنند.

بیماری لثه و قلب

مبتلايان به بيماري هاي لثه نسبت به افراد سالم بيش از چهار برابر در معرض خطر ابتلا به سكته هاي قلبي و مغزي قرار دارند. مطالعات نشان داده است  25 درصد افرادی که بيماری لثه دارند بيماري قلبي هم دارند و اين مسئله بيشتر در مردان زير ۵۰ سال شايع  است.

طی تحقیقات متخصصين ثابت شده است باکتري از داخل دهان به سيستم گردش خوني که در ميان بافت لثه است مي رود . اين باکتري ها مانند باکتري هايي هستند که در پلاک هاي داخل عروقي می باشند. باکتري هاي دهان به پلاک هاي سيستم گردش خون مي چسبند و در شکل گيري پلاک هاي داخل عروقي  و لخته شدن خون مشارکت مي نمايند.

افرادي که بيماري هاي پريودونتال در آنها پيشرفت کرده است ممکن است احتياج به مشاوره با يک دندان پزشک داشته باشند تا روش خوب مسواک زدن را آموزش ببينند و ممکن است احتياج به جرم گيري  لثه و حتي جراحي لثه داشته باشند.

برفک دهان و ایدز

 برفک دهان یک عفونت قارچی می‌باشد که توسط قارچی به نام کاندیدا ایجاد می‌شود. این ضایعات سفیدرنگ در داخل گونه ها یا بر روی زبان ایجاد می شود. ضایعات معمولا دردناک بوده و زمانی که خراشیده شود دچار خونریزی مختصری می شود. گاهی اوقات ممکن است عفونت به سقف دهان،لثه ها،لوزه ها، و یا پشت حلق گسترش یابد.

بعضی بیماری ها منجر به افزایش استعداد بدن به برفک دهان می شوند که شامل موارد ذیل است:

   ایدز : این بیماری از طریق ایجاد اختلال در سیستم ایمنی بدن استعداد ابتلا به عفونت کاندیدایی را افزایش می دهد.

  کاندیدای جلدی مخاطی مزمن: این بیماری معمولاً کودکان کمتر از سه سال را درگیر
می کند. در این حالت دهان ، ناخن ها ، پوست سر ، بدن و دست ها و پاها درگیر می شود.

اگر فردی به سرطان مبتلا شود هم به علت سیر بیماری و هم به علت مصرف داروهای شیمی درمانی و پرتو درمانی دچار ضعف سیستم ایمنی خواهد شد و لذا استعداد ابتلا به برفک افزایش خواهد یافت.

بیماری لثه و تولد زودرس

بیماری لثه در طی دوران بارداری باعث بروز تولد‌های زودرس در جنین و افزایش مرگ و میر حین زایمان می شود.

 به گفته پژوهشگران; عفونت هاي شديد لثه توليد دو ماده شيميايي به نام هاي پروستاگلاندين و فاکتور تومور نکروزيس را افزايش مي دهد که به نوبه خود زمان زايمان را جلو مي اندازد و خطر وقوع زایمان هاي غیرطبیعي در  مادران دارای بیماری های شدید لثه 7.5 برابر مادران سالم است.           

نویسنده: الهه عزیزی

آتیه غرب

مقالات مرتبط

دهان شویه بیش از حد دوست دارید دهانتان بوی نعنایی و تازگی بدهد؟ اگر در طول روز مرتبا دهان شویه در دهان خود غرغره میکنید، ممکن است خود را مستعد زخمهای دهانی ک...
28 دی 1398
یک مطالعه تکمیلی روی دندانها نسبت به ۷۵۰۰ سال گذشته نشان می دهد که از نظر تنوع و گوناگونی دهان و دندان انسان ها امروزه باکتری های کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی...
28 دی 1398