28 دی 1398

رژیم غذایی مدرن و خرابی دندان

دسته بندی: دهان و دندان نویسنده: ایران درمان بازدید: 750
رژیم غذایی مدرن و خرابی دندان

یک مطالعه تکمیلی روی دندانها نسبت به ۷۵۰۰ سال گذشته نشان می دهد که از نظر تنوع و گوناگونی دهان و دندان انسان ها امروزه باکتری های کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی گذشته دارد ، که دانشمندان معتقدند همین امر منجر به بیماری های مزمن دهان و دندان در شیوه های زندگی صنعتی شده است.

محققان، از دانشگاه مرکز استرالیا ، مطالعه خود را در طبیعت ژنتیک منتشر کردند . در این مجله پزشکی آنها اظهار داشته اند که تجزیه و تحلیل DNA باکتری های موجود در دندان انسان ها در طول تاریخ مدرن و باستانی " عواقبی را که رژیم و رفتارهای غذایی در حال تکامل از عصر حجر تا عصر مدرن بر روی سلامت دهان و دندان انسان ها داشته است را روشن می سازد".

دانشمندان توضیح داده بودند از زمانی که ما از شکارچی بودن به کشاورز بودن تبدیل شده ایم ، تغییرات منفی در باکتری های دهان و دندان ما با تغییر رژیم غذایی رخ داده است . تغییرات بیشتر نیز زمانی مشاهده شد که انسان ها در دوران انقلاب صنعتی ، خودشان ، شروع به ساخت مواد غذایی  کردند .

رهبر مطالعه پروفسور آلن کوپر ، گفت: "این اولین ثبت مطالعاتی از این است که چگونه تکامل ما در طول ۷۵۰۰ سال گذشته روی باکتری هایی که با خود به همراه داریم ، و عواقب مهم بهداشتی تاثیر گذاشته است ."

"باکتری های دهان و دندان در انسان مدرن به طور قابل توجهی از تنوع کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی برخوردار است و  تصور می شود این امر به مشکلات مزمن دهان و دیگر بیماری ها در شیوه زندگی بعد از رشد صنعت منتهی شود ."

دانشمندان DNA پلاک دندانی مشخصی از ۳۴ اسکلت انسان ماقبل تاریخ از شمال اروپا را استخراج کردند . آنها تغییر در ماهیت باکتری های دهان و دندان که برای اولین بار در شکارچیان جمعی ماقبل تاریخ بود ، در طول عصر برنز هنگامی که کشاورزی تاسیس شد و سپس قرون وسطی و در نهایت انقلاب صنعتی و پس از آن را بررسی کردند .

دکتر کریستینا آدلر، نویسنده ، در طول مطالعه گفت: "تجزیه و تحلیل ژنتیکی پلاک می تواند یک ثبت قدرتمند جدید از اثرات رژیم غذایی ، تغییرات سلامت و تکامل ژنومی پاتوژن دهان ، به عمق گذشته بوجود آورد .

دهان انسانهای مدرن در شرایط بیماری دائمی هستند

پروفسور کوپر گفت:

" ترکیب باکتری های دهان و دندان به طور قابل توجهی با تحول کشاورزی تغییر کرد ، و دوباره همین امر حدود ۱۵۰ سال پیش نیز اتفاق افتاد. با ورود قند فرآوری شده و آرد در انقلاب صنعتی ، ما می توانیم ببینیم که به طور چشمگیری  در باکتری های دهان ما کاهش تنوع ایجاد شده   . قند فرآوری شده به پوسیدگی این امکان را می دهد که به صورت زنجیر وارسلطه یابد -. دهان انسان های مدرن اساسا در معرض ابتلا به بیماری های دائم دهان و دندان هستند. "

پروفسور کوپر با پروفسور کیت از دانشگاه آبردین روی این موضوع برای مدت ۱۷ سال مشغول به کار است . یکی از استادان این دانشگاه می گوید : "من پلاکت هایی را که اغلب روی دندان انسان های باستانی یافت می شد را بررسی کرده ام ، آنها توده متراکمی از باکتری های خاص جامد و مواد غذایی بودند ، اما نمی توانستم نوع باکتری را شناسایی کنم. DNA باکتری های باستانی پاسخ واضحی بود.

پروفسور دوبنی توضیح داد که این مطالعه یک پنجره کاملا جدید در مورد نحوه ای که جمعیت های انسانی زندگی می کردند و در گذشته می مردندرا به روی ما باز می کند. اگر ما تاریخ واقعی ژنتیکی بیماری هایی را که هنوز هم تا به امروز انسان ها از آنها رنج می برند را می دانستیم ، دانشمندان بهتر می توانستند آنها را درک کنند ، و حتی می توانستند آنها را به طور موثر درمان کنند .

او اضافه کرد : " قادر بودن به پیگیری آنها از طریق زمان ،یافته های عظیمی برای درک ریشه و سابقه سلامت انسان به همراه دارد - سابقه ثبت های باستان شناسان را  برای پزشکان مدرن روز و ژنتیک بسیار متناسب و مهم می کند " .

در یک مقاله منتشر شده در مجله طبیعت ژنتیک ، نویسندگان نوشتند که "اکوسیستم میکروبیوتیک دهان انسان های مدرن به طور قابل توجهی دارای تنوع کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی است ، که ممکن است باعث شود که افراد دچار بیماری های مزمن دهان (و دیگر بیماری ها) در شیوه زندگی فراصنعتی شان شوند.

" این نتیجه گیری تنها  تا سال ۲۰۰۷ نبود که تیم بتواند سطح پیش زمینه آلودگی باکتریایی را به درستی کنترل کند. این امر زمانی ممکن شد که آزمایشگاه های فوق العاده استرلیزه ACAD و محیط های ضد عفونی  شده و ابزار دقیق در دسترس قرار گرفت.

دانشمندان در حال حاضر در حال گسترش مطالعات خود از لحاظ جغرافیایی و زمانی ، و از جمله گونه های دیگر، مانند نئاندرتال ها هستند .

شواهدی وجود دارد که ۶۵۰۰ سال پیش در دندانپزشکی از موم زنبور استفاده می شده ، دانشمندان مرکز بین المللی فیزیک نظری ، ایتالیا ، در مجله طبیعت ژنتیک در ۱۹سپتامبر سال ۲۰۱۲ کشف این مورد را مطرح کردند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

دهان شویه بیش از حد دوست دارید دهانتان بوی نعنایی و تازگی بدهد؟ اگر در طول روز مرتبا دهان شویه در دهان خود غرغره میکنید، ممکن است خود را مستعد زخمهای دهانی ک...
28 دی 1398
هالیتوز(Halitosis)، که در محاوره همان بوی بد دهان نام دارد ، بوی ناخوشایندی است که به طرز محسوسی در تنفس برخی افراد درگیر آن وجود دارد. نگرانی در مورد بوی بد ده...
28 دی 1398