28 دی 1398

حقایقی درباره سلامت دندانها: مراقبتهای خانگی

دسته بندی: دهان و دندان نویسنده: ایران درمان بازدید: 753
حقایقی درباره سلامت دندانها: مراقبتهای خانگی

دهان شویه بیش از حد

دوست دارید دهانتان بوی نعنایی و تازگی بدهد؟ اگر در طول روز مرتبا دهان شویه در دهان خود غرغره میکنید، ممکن است خود را مستعد زخمهای دهانی کنید. علت آن برخی محصولاتی است که حاوی اسید بوده و دندانهایی را که حساس هستند، بدتر میکند. راه حل این است که از دندانپزشک درباره دهان شویه های خنثای حاوی فلوراید سوال کنید که حساسیت دندانها را کاهش میدهند. از او بپرسید از چه ترکیباتی باید اجتناب کنید.

مصرف غذاهای اسیدی

شاید به مرکبات و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی علاقه زیادی داشته باشید اما در صورتی که غذاهای اسیدی زیاد مصرف کنید لایه بیرونی دندان (مینا) از بین میرود و لایه زیرین و آسیب پذیر دندان (عاج) در معرض قرار میگیرد. اگر دوست دارید این مواد غذایی ترش و خوشمزه را مصرف کنید، پس از خوردن، مقداری شیر یا پنیر میل کنید.

سفید کننده دندان

همه دوست دارند دندانهای سفید و درخشان داشته باشند اما سفید کننده های دندان و خمیر دندانهای حاوی عامل سفید کننده پروکسید، موجب حساس شدن دندانها میشوند. معمولا با قطع مصرف محصول، این احساس رفع میشود. بهتر است پیش از مصرف این محصولات با دندانپزشک صحبت کنید.

پسروی لثه

ریشه دندانها هزاران لوله باریک و کوچک دارد که احساس (گرما، سرما، شیرینی) را به مرکز عصبی دندان (پالپ) منتقل میکنند. معمولا ریشه دندان با بافت لثه پوشیده شده است اما اگر بیماری لثه داشته باشید، این لایه ممکن است دچار پسروی شده و ریشه دندان که بسیار حساس است، رخنمون پیدا کند. پسروی لثه نیاز به کمک دندانپزشک دارد.

مسواک زدن خیلی سخت

اگر مسواکتان سفت باشد یا خیلی محکم مسواک بزنید، لثه هایتان ممکن است از ریشه دندانها عقب بروند. همچنین مینای دندان ساییده شده و عاج در معرض قرار میگیرد (لایه زرد رنگ زیر مینا). سوراخهای موجود در عاج لوله های بسیار کوچکی هستند که اگر در معرض دید قرار بگیرند، اجازه میدهند پیامهای سرما، گرما و شیرینی به عصب دندان منتقل شود و هنگام جویدن غذا، احساس بدی پیدا کنید.

اقدامات دندانپزشکی اخیر

گاهی اوقات اقدامات دندانپزشکی منظم برای تمیز کاری دندانها میتواند برعکس عمل کند. تمیز کاری دندانها، تعویض روکش، ترمیمهای دندانی و درمان ریشه میتوانند به حساسیت کوتاه مدت دندان بینجامند. اگر نگران این امر هستید یا حساسیت دندانتان ادامه یافته است، با دندانپزشک صحبت کنید.

ترک خوردگی دندانها

جویدن یخ، گاز زدن شکلاتهای سفت یا پر شدگی های زیاد دندانی، همه میتوانند به شکستگی یا لب پر شدن دندان منتهی شوند. همین که دندان ترک بخورد، پالپ دندان که پر از عصب است و در عمق دندان قرار دارد ممکن است به واسطه جویدن توسط دندان ترک خورده و ساییده شدن آن با دندانهای دیگر، تحریک شود. ترک ممکن است جایگاه خوبی برای باکتریها شده و منجر به التهاب شود و التهاب میتواند درد ایجاد کند یا آن را تشدید نماید.

دندان قروچه

مینای دندان قوی ترین مواد موجود در بدن است اما در مقابل قدرت دندان قروچه مداوم، طاقت نمی آورد. به مرور زمان این عادات بی اختیار دهانی ، میتواند به ساییدگی مینا منجر شده و عصبها را در خطر قرار دهد. محافظ دهانی، تغییرات سبک زندگی و تغییراتی در رژیم غذایی میتواند به متوقف شدن این عادت منجر شود.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی، ریشه دندان را در معرض مواد محرک (سرما، گرما، شیرینیها و حتی هوا) قرار میدهد. بهترین راه مقابله با پوسیدگیها و حفظ سلامت دندانها، بهداشت مناسب دهان، تغذیه مناسب و مراجعه منظم به دندانپزشک است.

با دندانهایتان خوب رفتار کنید

لازم نیست به تنهایی وارد عمل شوید. از دندانپزشک بپرسید عامل حساس شدن دندانها چیست. برای تقویت دندانها ممکن است نیاز به ایجاد تغییراتی در مراقبتهای روزانه دهان و دندان داشته باشید. میتوانید از مسواکهای نرم (سافت) استفاده کنید، خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس استفاده کنید یا دهان شویه حاوی فلوراید مصرف کنید. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

یک مطالعه تکمیلی روی دندانها نسبت به ۷۵۰۰ سال گذشته نشان می دهد که از نظر تنوع و گوناگونی دهان و دندان انسان ها امروزه باکتری های کمتری نسبت به جمعیت های تاریخی...
28 دی 1398
هالیتوز(Halitosis)، که در محاوره همان بوی بد دهان نام دارد ، بوی ناخوشایندی است که به طرز محسوسی در تنفس برخی افراد درگیر آن وجود دارد. نگرانی در مورد بوی بد ده...
28 دی 1398