31 اردیبهشت 1399

ارتباط ناخن با سلامتی: علائم را بشناسید

دسته بندی: تغذیه، سلامت و رژیم درمانی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1004
ارتباط ناخن با سلامتی: علائم را بشناسید

آیا میدانید ناخنهایتان میتوانند وضعیت سلامتی درونتان را نشان دهند؟ لکه های سفید، قرمز یا برجستگی های روی ناخن هر کدام علامت چیزی در بدن هستند. مشکلات کبد، ریه و قلب میتوانند خود را در ناخنهایتان نشان دهند. در اینجا با رازهای ناخن آشنا شوید:

 

کمرنگ بودن ناخن

ناخنهای خیلی کمرنگ گاهی اوقات نشان بیماریهای جدی میتوانند باشند از جمله:

  • آنمی (کم خونی)
  •  نارسایی احتقانی قلبی
  • بیماری کبد
  • سوء تغذیه

 

 

سفید بودن ناخنها

در صورتی که بیشتر ناخن سفید است و حاشیه های تیره تر دارد، ممکن است نشانگر مشکلات کبدی مانند هپاتیت باشد.

 

زرد بودن ناخنها

یکی از شایعترین دلیل زردی ناخن عفونت قارچی است. هنگامی که عفونت تشدید میشود، بستر ناخن ممکن است جمع شود و ناخن ضخیم شده و خرد گردد. در موارد نادر، ناخنهای زرد ممکن است نشانگر مشکلات جدی تری مانند بیماری تیروئید شدید، بیماری ریه، دیابت یا پسوریازیس باشد.

آبی شدن ناخنها

ناخنهایی که به رنگ مایل به آبی هستند ممکن است نشان دهنده عدم اکسیژن رسانی مناسب باشند. این ممکن است به واسطه مشکلات ریه مانند امفیزم باشد. برخی مشکلات قلبی نیز میتواند با آبی شدن ناخن همراه باشد.

 

سطح موج دار ناخن

در صورتی که سطح ناخن موج دار یا حفره دار باشد، این ممکن است علامت اولیه پسوریازیس یا آرتروز التهابی باشد. تغییر رنگ ناخن در این حالت متداول است. پوست زیر ناخن ممکن است به رنگ قهوه ای مایل به قرمز در آید.

 

ترک خوردگی یا شکستگی ناخن

ناخنهای خشک و شکننده که مرتبا میشکنند یا ترک میخورند با بیماری تیروئید ممکن است مرتبط باشند. ترک خوردن ناخن همراه با رنگ زرد بیشتر احتمال دارد که به علت عفونت قارچی باشد.

 

پف کردن پوست کنار ناخن

در صورتی که پوست اطراف ناخن به نظر قرمز و پف کرده برسد به عنوان التهاب پوست کنار ناخن (نیل فولد) شناخته میشود. این ممکن است حاصل بیماری لوپوس یا اختلال دیگر مربوط به بافت همبند باشد. عفونت نیز میتواند باعث قرمزی و التهاب پوست کنار ناخن شود.

 

خط سیاه زیر ناخن

ایجاد خط سیاه در زیر ناخن باید هر چه سریعتر بررسی شود. گاهی اوقات علت آن ملانوما ممکن است باشد که خطرناکترین نوع سرطان پوست می باشد.

 

ناخن جویده شده

جویدن ناخن یک عادت قدیمی است اما در برخی موارد ممکن است علامت اضطراب مداوم و مزمنی باشد که بهتر است درمان شود. جویدن ناخن یا کندن ناخن ممکن است با اختلال وسواس فکری – عملی نیز مرتبط باشد. در صورتی که نمیتوانید جویدن ناخن را ترک کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

ناخن تنها بخشی از یک پازل

اگر چه در بسیاری از وضعیتهای پزشکی تغییرات ناخن میتواند اتفاق بیفتد اما این تغییرات به ندرت اولین علائم آن بیماری هستند. بسیاری از ناهنجاریهای ناخن بی خطر هستند به این معنی که هر کسی که ناخنش سفید است هپاتیت ندارد. در صورتی که نگران ظاهر ناخنهای خود هستید به متخصص پوست مراجعه کنید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

پروتئین به کاهش وزن اضافی کمک کرده و شما را مدت زیادی سیر نگه میدارد. مصرف مقدار مناسب پروتئین و انتخاب نوع درست آن برای سلامتی اهمیت زیادی دارد غذاهای دریای...
میوه انار معمولا مدور است و 10 تا 12 سانتیمتر قطر دارد. پوست انار قرمز رنگ بوده و دانه ها در داخل آن در پوسته زرد رنگی پوشیده شده اند. دانه های انار خوراکی هستن...