29 دی 1398

چشم دریچه ای به سوی پانکراس

دسته بندی: چشم و بیماری های آن نویسنده: ایران درمان بازدید: 939
چشم دریچه ای به سوی پانکراس

قسمتی از پانکراس که مسئول تولید انسولین بوده و نتیجتاً عملکرد آن برای حفظ سطح قند خون طبیعی بدن و جلوگیری از بروز دیابت ضروری است، تا حد زیادی خارج از دسترس می باشد.

اما اکنون محققان راهی برای مطالعه سلول های تولید کننده انسولین یافته اند: انتقال این سلول ها به درون چشم

محققان یکی از مؤسسات تحقیقاتی سوئد ادعا می کنند این تکنیکی است که موجب می شود بتوان از چشم به عنوان دریچه ای برای گزارش گیری از وضعیت سلامت پانکراس بهره برد.

یافته های این تحقیق که در مجله PNAS منتشر شده است، می تواند تأثیر زیادی بر مطالعات حوزه دیابت داشته باشد.

سلول های جزایر لانگرهانس، سلول های غدد درون ریز پانکراس هستند، بدین معنی که برای تنظیم میزان قند خون، انسولین آزاد می سازند. پس از صرف یک وعده غذایی، این سلول ها دقیقاً به تناسب میزان غذای مصرف شده، به درون خون انسولین ترشح می کنند.

اما در افراد چاق و پرخور، برای تناسب با مقدار زیاد غذای مصرف شده، میزان زیاد تری انسولین نیاز خواهد بود.محققان بر این باورندسلول های جزایر لانگرهانسبا افزایش تعداد سلول های بتای تولید کننده انسولین،تلاش می نمایند با این وضعیت تطبیق پیدا کنند؛ عملکردی که برای حفظ سطح طبیعی قند بدن ضروری است. زمانی که این عملکرد مخدوش شود، می تواند به دیابت منجر گردد.

گزارشاتی که چشم می تواند از وضعیت پانکراس ارایه دهد

مطالعه سلول های جزایر لانگرهانس بسیار دشوار است، چون این سلول ها در بافت درونی پانکراس واقع شده و در سراتاسر آن پخش هستند.

اما این تیم تحقیقاتی با انتقال این سلول ها به درون چشم، روش جدیدی برای مطالعه آنها کشف کرده اند.

پروفسور برگرن، که در این تحقیق مشارکت داشته، می گوید:

«ما با انتقال تعدادی از این سلول ها به چشم موش، در واقع آنها را قابل مشاهده کرده ایم. این کار به ما اجازه می دهد فعالیت پانکراس را تنها از طریق نگریستن به چشم موش بررسی کنیم. اکنون واقعاً می توانیم سلول های تولید کننده انسولین را با جزئیات و به نحوی که پیش تر نمی توانستیم، مورد مطالعه قرار دهیم».

این فرآیند می تواند ماه ها ادامه یابد و بررسی ها نشان داده که تغییرات عملکردی این سلول ها مشابه همان تغییراتی است که در پانکراس رخ می دهد.

و این بدان معنی است که با استفاده از این روش می توان برای هر فرد میزان مناسب دارو را تعیین نمود.

اخیراً نیز گزارش شده است دانشمندان در انگلستان مشغول ساخت پانکراس مصنوعی هستند تا به کاهش دشواری های ناشی از دیابت کمک نمایند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

تست دید رنگی که به عنوان تست ایشیهارا  نیز شناخته میشود، توانایی شما در تمییز دادن بین رنگها را بررسی و اندازه گیری مینماید. در صورتی که این تست را با موفق...
تقریباً از هر 12 مرد یک نفر (یعنی 8%) و از هر 200 زن یک نفر  به کوررنگی یا CVD مبتلاست. یعنی برای مثال در انگلستان 2.7 میلیون نفر به کوررنگی مبتلا هستند (ت...