28 دی 1398

کوررنگی، علل، علائم و درمان

دسته بندی: چشم و بیماری های آن نویسنده: ایران درمان بازدید: 1300
کوررنگی، علل، علائم و درمان

تقریباً از هر 12 مرد یک نفر (یعنی 8%) و از هر 200 زن یک نفر  به کوررنگی یا CVD مبتلاست. یعنی برای مثال در انگلستان 2.7 میلیون نفر به کوررنگی مبتلا هستند (تقریباً 4.5% از کل جمعیت این کشور) و بیشتر این جمعیت را نیز مردان تشکیل می دهند.

دلایل متعددی برای بروز کوررنگی وجود دارد. در مورد اکثریت غالب افراد مبتلا به این بیماری، دلایل ژنتیکی دخیل است و در واقع ژن این بیماری را از مادرانشان به ارث برده اند، گرچه کوررنگی می تواند در اثر بیماری های دیگری نظیر دیابت و  مولتیپل اسکلروز بروز یابد و یا اینکه در اثر فرآیند کهولت، استفاده از برخی داروها و غیره ایجاد شود

اغلب افرادی که به کوررنگی مبتلا هستند قادرند اشیا را مانند افراد دیگر به وضوع ببینند اما نمی توانند قرمز، سبز و یا آبی را به درستی تشخیص دهند. کوررنگی انواع مختلفی دارد و حتی موارد بسیار کمیابی وجود دارد که شخص مبتلا به هیچ عنوان قادر به تشخیص هیچ نوع رنگی نیست. س

رایج ترین نوع کوررنگی نوعی است که تحت عنوان کوررنگی قرمز/سبز شناخته می شود و بیشتر افراد مبتلا به کوررنگی از این نوع کوررنگی رنج می برند. برخلاف آن چه ممکن است با توجه به نام این نوع کوررنگی برداشت شود، به این معنا نیست که افراد مبتلا قرمز و سبز را با هم اشتباه می گیرند. بلکه به این معناست که تمام رنگ هایی را که مقداری قرمز یا سبز در خود دارند تشخیص نمی دهند. برای مثال، یک فرد مبتلا به کوررنگی نوع قرمز/سبز آبی را با بنفش اشتباه می گیرد چون نمی تواند عنصر قرمز رنگ بنفش را ببیند.

این افراد مشکلات مشابهی در مورد همه طیف های قرمز، سبزها، نارنجی، قهوه ای، بنفش، صورتی و خاکستری دارند. حتی ممکن است سیاه را با سبز تیره یا آبی تیره اشتباه بگیرند.

تأثیر کوررنگی می تواند خفیف، متوسط و یا حاد باشد. برای مثال، تقریباً 40% از دانش آموزان مبتلا به کوررنگی که دبیرستان را به پایان می برند، نمی دانند که به کوررنگی مبتلا هستند، در حالی که 60% از افراد مبتلا به کوررنگی در زندگی روزمره خود با مشکلات متعددی روبرو هستند.

اکثر افرادی که به کوررنگی متوسط نوع قرمز/سبز مبتلا هستند، از بین یک جعبه 24 رنگ مدادرنگی استاندارد، تنها قادر به تشخیص 5 رنگ می باشند.

دلایل بروز کوررنگی

همانطور که گفته شد اکثر موارد ابتلا به کوررنگی مادرزادی است یعنی کودک از بدو تولد به این بیماری مبتلاست.

افراد معمولاً سه نوع سلول مخروطی شکل در چشم خود دارند. هر یک از سه نوع سلول، قرمز، سبز یا آبی را تشخیص می دهد. زمانی که این سلول های مخروطی شکل چشم مقادری متفاوت این سه رنگ پایه را تشخیص می دهد، فرد رنگ های مختلف را می بیند. اکثر این سلول های مخروطی شکل درون قسمت مرکزی شبکیه قرار دارند.

کوررنگی مادرزادی زمانی بروز می یابد که فرد یک یاز این سه نوع سلول مخروطی شکل را نداشته باشد یا این که داشته باشد اما به درستی عمل نکند. بنابراین فرد قادر به دیدن یا تشخیص درست یکی از سه رنگ اصلی نخواهد بود. این نوع کوررنگی با گذشت زمان تغییری نمی کند.

اما کوررنگی همیشه مادرزادی نیست. در برخی موارد، حالت اکتسابی دارد. برای مثال:

  • بالا رفتن سن
  • مشکلات چشمی نظیر آب سیاه، آب مروارید، دیابت رتینوپاتی و ...
  • وارد آمدن آسیب به چشم
  • اثرات جانبی برخی داروها

علائم ابتلا به کوررنگی

علائم و نشانه های ابتلا به کوررنگی متفاوت است:

  • فرد قادر به دیدن برخی رنگ ها هست اما برخی دیگر را نمی تواند ببیند. برای مثال، نمی تواند تفاوت میان قرمز و سبز را تشخیص بدهد اما می تواند آبی و زرد را ببیند.
  • ممکن است فردی رنگ های بسیار زیادی را ببیند اما متوجه نباشد که این رنگ ها را آن طور که دیگران می بینند می بیند.
  • ممکن است فرد تنها سایه ای از رنگ ها راببیند، در حالی که اکثر افراد قادر به تشخیص هزاران رنگ هستند.
  • در موارد بسیار نادر ممکن است فرد تنها قادر باشد سیاه، سفید یا خاکستری را ببیند.

تست های متعددی برای تشخیص کوررنگی وجود دارد که در مراکز بینایی سنجی و یا چشم پزشکی موجود هستند.

درمان کوررنگی

کوررنگی مادرزادی درمانی ندارد.

اما برخی از انواع غیرمادرزادی کوررنگی را بسته به دلیل بروز آنها می توان درمان کرد. برای مثال، در صورتی که آب مروارید دلیل بروز کوررنگی باشد، جراحی آب مروارید می تواند توانایی فرد در دیدن و تشخیص رنگ ها را به او بازگرداند.

  • یکی از راه های برطرف کردن مشکل کوررنگی استفاده از لنزهای رنگی است. این لنزها می توانند در تشخیص تفاوت میان رنگ ها به فرد کمک نمایند. اما این گونه رنگ ها نمی توانند دید طبیعی به فرد ببخشند و حتی ممکن است اشیا را تغییر دهند.
  • استفاده از عینک هایی که مانع تشعشع و درخشندگی می شوند. افراد مبتلا به کوررنگی معمولاً زمانی که درخشندگی اشیا کمتر باشد بهتر می توانند تفاوت میان رنگ ها را تشخیص دهند.
  • آموختن این که بجای تمرکز بر رنگ ها، به نکاتی مانند میزان روشنایی و یا محل شیئ توجه شود. برای مثال افراد مبتلا به کوررنگی می توانند به جای اینکه به رنگ چراغ راهنمایی توجه کنند، بر ترتیب قرار داشتن آنها تمرکز نمایند.

چطور می توان به کودک مبتلا به کوررنگی کمک کرد؟

کوررنکی می تواند یادگیری و خواندن را برای کودکان دشوار سازد که این به نوبه خود به عملکرد ضعیف آنها در مدرسه و همینطور داشتن اعتماد به نفس و انگیزه پایین انها منجر می شود.

در صورتی که فرزند شما به کوررنگی مبتلاست می توانید به طرق زیر او را یاری کنید:

  • در گام اول باید فرزندتان را از لحاظ نوع مشکل کوررنگی تحت معاینه و بررسی قرار دهید. هر چقدر مشکل او زودتر تشخیص داده شود زودتر می توانید به او کمک کنید.
  • در مورد مشکل فرزندتان با معلم و سایر کادر مدرسه صحبت کنید. جایی برای نشستن او سر کلاس به معلم پیشنهاد کنید که درخشندگی کمتری وجود داشته باشد و یا حتی رنگ گچی را به معلم پیشنهاد کنید که فرزندتان قادر به تشخیصش باشد. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

تست دید رنگی که به عنوان تست ایشیهارا  نیز شناخته میشود، توانایی شما در تمییز دادن بین رنگها را بررسی و اندازه گیری مینماید. در صورتی که این تست را با موفق...
عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند موجب نیاز به انجام عمل جراحی چشم گردد؛ از تغییرات زیبایی گرفته تا فرآیندهای بهبود دید. هر روش درمانی مزایا، خطرات و آثار خاص...