29 دی 1398

پیش از اقدام به بارداری چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 689
پیش از اقدام به بارداری چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟

بارداری سالم پیش از شروع دوران بارداری آغاز می شود. بنابراین این دانستن این که پیش از بارداری چه اقداماتی می توانید در جهت داشتن نوزادی سلامت انجام دهید بسیار حائز اهمیت است.

سعی کنید پیش از اقدام به بارداری مراحل زیر را انجام دهید:

  • به پزشک معالج خود مراجعه کنید و از او بخواهید چک آپ مورد نیاز قبل از بارداری را برایتان انجام دهد. پزشک شما احتمالاً در مورد سابقه هر گونه بیماری خانوادگی، بیماری هایی که در کودکی ممکن است به آنها مبتلا شده یا نشده باشید مثل سرخچه و آبله مرغان از شما سؤالاتی خواهد نمود. در مورد رژیم غذایی مناسب، پرهیزهای لازم، مکمل های غذایی مورد نیاز و ... توصیه هایی خواهد کرد که باید دقیقاً به آنها عمل نمایید. همچنین ممکن است انجام پاپ اسمیر را لازم بداند و یا سلامت شما را از لحاظ ابتلا به بیماری های مقاربتی بررسی نماید.
  • به تاریخ آخرین واکسیناسیونتان رجوع کنید و در صورت نیاز واکسن های لازم را بزنید.
  • به دندانپزشک مراجعه کنید و از سلامت دهان و دندانتان اطمینان حاصل کنید. به خصوص در صورت وجود هر گونه بیماری های لثوی حتماً پیش از اقدام به بارداری آن را درمان کنید.
  • هر روز مولتی ویتامین مصرف کنید. مولتی ویتامین مصرفی باید حاوی 400 میکروگرم فولیک اسید باشد. مصرف فولیک اسید پیش از بارداری مانع بروز مشکلات ذهنی در جنین خواهد شد.
  • غذاهای سالم مصرف کنید و وزن خود را به وزن سلامت برسانید. زنانی که کمبود یا اضافه وزن دارند نسبت به زنان دیگر شانس ابتلا به مشکلات بیشتری در دوران بارداری دارند.
  • از مصرف سیگار، نوشابه های الکلی و مصرف خودسرانه دارو اجتناب کنید.
  • از عفونت های توکسوپلاسمایی با اجتناب از خوردن گوشت های کاملاً نپخته و یا تماس با حیوانات خانگی (به خصوص گربه) دوری کنید.
  • از حیوانات خانگی جونده نظیر همستر، موش و خوک دوری کنید. حیوانات جونده حامل ویروسی هستند که می تواند به جنین آسیب وارد نماید.
  • از مواد شیمیایی مضر مثل پاک کننده های رنگ (تینر) دوری کنید. برخی از مواد شیمیایی احتمال ابتلای جنین به برخی اختلالات را افزایش می دهد.
  •  سعی کنید اضطراب و استرس را از زندگی تان بیرون کنید.
  • از خطرهای محیطی پیرامونتان بکاهید. شاید نتوانید همه خطرات را از بین ببرید اما دست کم می توانید تلاش کنید. باید بدانید برخی مواد شوینده، حشره کش ها، و حتی سربی که در لوله کشی های قدیمی وجود دارد می تواند به جنین در حال رشد آسیب وارد کند. در صورتی که در محل کار مداوماً در معرض آلودگی های شیمیایی و یا تشعشعات هستید حتماً باید پیش از اقدام به بارداری چاره ای بیندیشید. 

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...