16 تیر 1399

پوستتان شما را از اوضاع سلامتی تان با خبر می کند

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 767
پوستتان شما را از اوضاع سلامتی تان با خبر می کند

پوست روزنه ایست که وضعیت درون و سلامتی را به ما نشان میدهد. بسیاری از مشکلات و بیماریها اولین علائمشان بر روی پوست ظاهر میشود.

 

جوش های پروانه ای صورت

ایجاد جوشهای پروانه ای (شکل شماره یک) در روی صورت، اغلب اولین نشانه لوپوس است اما در قضاوت عجله نکنید. جوشهای پروانه ای میتواند ناشی از رزاسه و یا درماتیت تماسی نیز باشد. گاهی اوقات این وضعیت نشانه لوپوس است که متخصص پوست برای رد یا تایید آن آزمایشهایی برایتجان تجویز میکند.

لکه های مخملی

لکه های مخملی روی گردن و یا زیر بغل میتواند نشان دهنده دیابت باشد. این وضعیت (آکانتوز نیگریکانز) ممکن است خوش خیم بوده یا به واسطه چاقی ایجاد شده باشد اما در اکثریت موارد علامت دیابت است. در موارد نادر آ:انتوز نیگریکانز در نواحی دیگر بدن مانند دست یا لب ایجاد میشود که میتواند نشانگر سرطان در بدن باشد.

لکه طلایی با حاشیه قرمز بر روی پا

پزشکان به این وضعیت نکروبیوزیس لیپوئیدیکا دیابتی کوروم (necrobiosis lipoidica diabeticorum) میگویند و همان طور که از نام آن پیداست، از جمله علائم متمایز دیابت است اما این وضعیت نادر می باشد. این لکه طلایی رنگ با حاشیه قرمز در ابتدا به صورت لکه ای قرمز رنگ دیده میشود اما به مرور درخشانتر و روشنتر شده و حاشیه آن متمایز میشود. گاهی اوقات پوست این ناحیه ممکن است دچار ترک شده و خارش یا درد داشته باشد.

برجستگی های خارشی بنفش روی مچ دست

لیکن پلان به صورت تحریکات پوستی متشکل از برجستگیهای بنفش مایل به قرمز و تقریبا مسطح بروز میکند که خارش دیوانه کننده ای دارد. معمولا این ضایعات بر روی مچ دست یا قوزک ظاهر میشوند اما در دهان یا پایین کمر، گردن، پا و ناحیه تناسلی نیز ممکن است دیده شوند. علت آن هنوز مشخص نیست اما در صورت ابتلا باید آزمایش کبد بدهید چون ممکن است این وضعیت با ابتلا به هپاتیت C مرتبط باشد.

لکه های پوست پرتقالی و به رنگ گوشت بر روی کمر

این لکه های چرمی شکل ضایعاتی به رنگ گوشت هستند که در پایین کمر ایجاد میشوند و بافتشان مشابه پوست پرتقال است. اغلب این لکه ها همراه با علائم دیگر پوستی هستند از جمله برجستگیهای آکنه مانند قرمز یا قهوه ای رنگ که در سرتاسر گونه و بینی گسترش می یابند و همچنین لکه های برگی شکل که در یک طرف تخم مرغی و در طرف دیگر نوک تیز هستند و در پوست کم رنگدانه و اغلب در تنه ایجاد میشوند. اینها علائم یک بیماری ژنتیکی نادر به نام توبروز اسکلروز است که باعث تشکیل تومورهای خوش خیم در مغز و اندامهای حیاتی دیگر میشود.

کف دست مخملی

کف دست سیرابی شکل وضعیت پوستی است که در آن پوست کف دست ضخیم و مخملی و سفید رنگ میشود و در شیارهای آن چینهای برجسته ای تشکیل میشود. به طور کلی در این وضعیت پوست دست شبیه به سیرابی پخته میشود. حدود 90 درصد از موارد این وضعیت با سرطان مرتبط است. اگر تنها کف دست درگیر شده باشد ممکن است عامل آن سرطان ریه باشد. اگر کف دست سیرابی همراه با آکانتوز نیگریکانز باشد احتمال سرطان معده بیشتر است.

دست و پای چوبی

این وضعیت به نام فیبروز سیستمی کلیوی اولین بار در سال 1997 توصیف شد. این وضعیت با تغییر رنگ (قهوه ای شدن) و فرو رفتگیهای ساق دست و پا شروع میشود و اندکی بعد دست و پا مانند چوب قهوه ای رنگ میشود. گاهی اوقات لکه زرد کوچکی در چشمها نیز تشکیل میشود. محققان اخیرا دریافته اند رنگی که در حین آزمایش ام آر آی تزریق میشود، ممکن است در برخی افراد مبتلا به بیماری کلیه در ایجاد چنین وضعیتی نقش داشته باشد.

پوسته های قرمز در باسن و قرمزی زبان

خوشبختانه سرخی مهاجرتی نکرولیتیک موردی کاملا نادر است. در این وضعیت جوشهای قرمز و پوسته پوسته که گاهی اوقات با خراشهای پوستی همراه هستند، ایجاد میشوند. این وضعیت اغلب در سالمندان دیده میشود. این ضایعات پوستی اغلب از چینهای باسن یا کف دست شروع میشود اما در هر جای دیگر بدن نیز ممکن است ایجاد شود. در این وضعیت قرمزی و دردناک شدن زبان نیز امری متداول است. معمولا این علائم نشان دهنده تومور پانکراس (معمولا گلوکاگونوما) می باشد.

همه مشکلات پوستی نگران کننده نیستند

بیشتر مشکلات پوستی هیچ ارتباطی با مشکلات و بیماریهای داخلی ندارند. مثلا گرانولوم حلقوی برجستگی قرمز رنگ یا به رنگ گوشت است که شکل حلقوی دارد و در دست یا پا ایجاد میشود اما معمولا ظرف دو سال از بین میرود و نشانگر هیچ مشکلی نیست. اگر گرانولوم حلقوی گسترده تر باشد ممکن است از بین رفتن آن بیشتر طول بکشد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...