11 دی 1398

عوارض لیزر کردن موهای زائد

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 959
عوارض لیزر کردن موهای زائد

رشد مجدد مو

یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنوان یک روش دائمی حذف مو یاد میشود اما در واقع لیزر درمانی عدم رویش مو را تضمین نمیکند. بیشتر افرادی که تحت درمان لیزری قرار میگیرند، ظرف 6 ماه رویش دوباره موهای زائد را تجربه میکنند. اما اغلب مویی که در این محل رشد میکند نازکتر و کوچکتر است. درمانهای متوالی لیزر احتمال از بین رفتن همیشگی مو را افزایش میدهد.

قرمزی و تحریک پوست

قرمزی و درد خفیف در محل درمان لیزر بسیار شایع است و در اکثر افراد مشکل خاصی ایجاد نمیکند. بیمارانی که دچار قرمزی موضعی و تورم میشوند نباید پس از سپری شدن مدت التیام، وضعیتشان بدتر شود.

پینه بستن پوست

10 درصد از افرادی که تحت درمان از بین بردن موهای زائد با لیزر الکساندریت و رابی با طول موج بلند قرار گرفته اند، پینه بستن محل درمان را تجربه میکنند. ایجاد پینه اگر چه آزار دهنده است اما معمولا مشکل بلند مدتی ایجاد نمیکند. مراقبتهای مناسب پوستی کمک میکند پوسته و کبره عفونی نشوند و از خود اثری بر جا نگذارند.

خطر عفونت

همیشه در هر نوع روش حذف موهای زائد، احتمال عفونت وجود دارد. اگر چه احتمال آن در لیزر درمانی کم است اما در طول درمان ممکن است عفونت به هر زخم مستعدی وارد شود. با رعایت دستور العملها، احتمال عفونت به حداقل میرسد.

آسیب چشم

در صورتی که در طول درمان از عینک ایمنی استفاده نکنید، ممکن است چشمتان آسیب ببیند. به خصوص هنگامی که ناحیه صورت تحت درمان لیزری قرار دارد استفاده از عینک اهمیت ویژه ای دارد. همیشه در حین درمان از چشمان خود محافظت کنید.

عوارض لیزر موهای زائد

تغییر رنگدانه پوست

پس از درمان لیزر، تغییر رنگدانه در پوست ممکن است اتفاق بیفتد. پوست در ناحیه درمان ممکن است موقتا روشنتر یا تیره تر شود. تغییر رنگ پوست به تدریج به وضعیت طبیعی باز میگردد. با این حال تغییر رنگ دائمی ممکن است در برخی بیماران رخ دهد. به خصوص در بیمارانی که پوست تیره دارند این احتمال بیشتر است

تاول

اگر چه سوزش و تاول در درمان لیزر بسیار نادر است اما در نتیجه عدم مهارت پزشک یا استفاده زیاد از لیزر در یک ناحیه ممکن است اتفاق بیفتد. همین که پوست پیش از استفاده از لیزر خوب سرد شد، دیگر نباید سوزشی اتفاق بیفتد. حتما پیش از درمان، از با تجربه بودن پزشک خود مطمئن شوید.

جای زخم

معمولا در این نوع درمان، اثری بر پوست باقی نمی ماند اما در صورتی که بماند اثر آن همیشگی خواهد بود. جای زخم ممکن است به علت خطای کاربر در طول درمان یا به علت عوارض جانبی دیگری که در اینجا به آنها اشاره شد، اتفاق بیفتد. جای زخم در صورت مجرب بودن پزشک و تنظیم درست دستگاه مطابق با وضعیت و نوع پوست و ناحیه درمان اتفاق نمی افتد. با رعایت دستور العمل احتمال جای زخم به حداقل میرسد

آتیه غرب

مقالات مرتبط

طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...
یکی از مشکلات پوستی که افراد زیادی از آن رنج می برند ، کبودی دور چشم است. این عارضه به چند صورت در افراد خود را نشان می دهد: یک نوع از این عارضه به دلیل ن...