27 دی 1398

تیرگی دور چشم: درمان آن

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 847
تیرگی دور چشم: درمان آن

یکی از مشکلات پوستی که افراد زیادی از آن رنج می برند ، کبودی دور چشم است. این عارضه به چند صورت در افراد خود را نشان می دهد:

  1. یک نوع از این عارضه به دلیل نوع رنگدانه ها در عمق پوست رخ می دهد و بیشتر در افرادی که تیرگی دور چشم آنها ارثی است و پوست سبزه ای دارند دیده می شود.
  2. نوع دیگر این عارضه ناشی از اختلال در گردش خون ناحیه دور چشم است که معمولا به دلیل راکد بودن گردش خون در ناحیه دور چشم می تواند منجر به تیرگی شود.
  3. نوع سوم هم به دلیل برخی رژیم ها ، بیماری ها و گذراندن دوران نقاحت رخ می دهد.

به طور کلی این عارضه در اکثر موارد ارثی است . معمولا افرادی که با مشکل سیاهی دور چشم مراجعه می کنند افراد دیگری نیز در خانواده آن ها وجود دارند که چنین عارضه ای دارند . بنابراین اصلی ترین علت سیاهی دور چشم ارثی است . البته عوامل دیگری هم به غیر از وراثت می تواند موجب بروز سیاهی دور چشم شود ولی در درجه دوم قرار می گیرند.

عوامل ایجاد کننده تیرگی دور چشم

  • یکی از عوامل ایجاد کننده تیرگی چشم آلرژی است . در افرادی که آلرژیک هستند ، خصوصا کسانی که آلرژی فصلی دارند اکثرا تیرگی دور چشم به صورت فصلی زمانی که حالت آلرژی در آن ها عود می کند دیده می شود .
  • افرادی هم که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند دور چشمشان کمی تیرگی دیده می شود که از علامت های این بیماری است .
  • برخی از افراد هم به دلیل ابتلا به برخی بیماری ها از قبیل بیماری های کبد و کلیه و یا رژیم های سختی که در طی آن فرد به شدت لاغر می شود او را دچار تیرگی دور چشم می کند.
  • کم خونی یکی از بیماری هاییست که موجب بروز تیرگی دور چشم در فرد مبتلا می شود . این مشکل در دوران عادت ماهیانه زنان تشدید می شود.
  • یکی دیگر از مشکلاتی که در بروز و تشدید چنین عارضه ای نقش دارد ، خستگی و بی خوابی است.
  • برخی بیماریهای هورمونی هم در این عارضه بی تاثیر نیست.
  • افزایش سن نیز دلیل دیگری برای بروز تیرگی دور چشم است. به این ترتیب که سیاهی دور چشم با افزایش سن و به تدریج ظاهر می‌شود . البته این تغییر رنگ در مرحله سالمندی در اغلب نقاط پوست بدن رخ می‌دهد كه از آن جمله تغییر رنگ پوست پلك و دور چشم است كه دائمی می باشد.

رفع تیرگی دور چشم

به طور کلی تیرگی دور چشم درمان قطعی ندارد. در افرادی که به دلیل رنگدانه ای دچار تیرگی هستند لیزر درمانی و پی آر پی بهتر از کسانی که به دلیل گرفتگی رگ ها دچار تیرگی هستند جواب می دهد.

درمان های مقطعی:

  • استفاده از کرم های گیاهی ضد سیاهی دور چشم که حاوی کافئین است و موجب بهبود گردش خون دور چشم می شود و در افرادی که به دلیل راکد بودن گردش خون دور چشم دچار تیرگی شده اند تجویز می شود. در اکثر موارد تنها 30 درصد از مشکل تیرگی با مصرف کرم های گیاهی ضد تیرگی برطرف می شود.
  • استفاده از پوشاننده ها(کانسیلرها) برای رفع سیاهی دور چشم که فرمولاسیون آن ها به گونه ای است که با ناحیه پلک و زیر چشم که پوست نازک تری دارند سازگار است. توجه داشته باشید که استفاده از ضدآفتاب ها و کرم پودر ها(رنگی و غیر رنگی) در این ناحیه نه تنها کمکی به کاهش تیرگی نمی کند بلکه به پوست دور چشم نیز آسیب می رساند.

درمان های ماندگار :

  • لیزر درمانی و پی آر پی که هنوز اثرات سودبخش آن ها در این زمینه ثابت نشده است این نوع درمان ها اگر هم تاثیری داشته باشند بسیار اندک است و با توجه به هزینه های بالایی که فرد صرف می کند و ریسک هایی که در طی خون گیری و جداسازی و تزریق صورت می گیرد به صرفه نیست.
  • خیلی‌‌ها عقیده دارند که خواب ۳ تا ۴ ساعته طی شبانه‌ روز جواب گوی نیاز آن ها به خواب است اما در واقع این‌طور نیست و این افراد به‌ خاطر داشتن نیروی جوانی، از ذخیره انرژی خود برای سر حال بودن استفاده می‌کنند ، غافل از اینکه این ذخیره انرژی روزی تمام می شود. کبودی زیر چشم ‌ها همان علامت تمام شدن این ذخیره محدود می باشد. پس اگر زیبایی صورتتان برایتان مهم است خواب را جدی بگیرید ، حتما ۷ تا ۹ ساعت در شبانه‌ روز را به خواب راحت اختصاص دهید.
  • از چشمانتان زیاد کار نکشید . به هنگام شب زیاد با کامپیوتر کار نکنید. بیشتر سعی کنید به چشمانتان استراحت دهید.
  • گذاشتن چای کیسه ‌ای نیمه‌ گرم در زیر چشمان به دلیل داشتن کافئین و تانن تاثیر خوبی بر کاهش ورم پلک و باز شدن رنگ دور چشم دارد.
  • برای مقابله با کبودی زیر چشم صبح ها صورت خود را با آب سرد بشوئید. با این کار کبودی رگ های ورم کرده زیر چشم کمتر می شود. هم چنین استفاده از پدهای گرم و سرد به ‌صورت متوالی برای تحریک عروق خونی زیر چشم روش مناسبی است .
  • تغییر الگوی زندگی : کاهش یا قطع مصرف سیگار به منظور افزایش اکسیژن رسانی به پوست ، رژیم تغذیه ای شامل : کاهش مصرف نمک و افزایش مصرف سبزی ‌ها و میوه‌ های حاوی مواد آنتی‌ اکسیدانی مثل اسفناج و تنظیم خواب . علاوه بر این دو مصرف دمنوش بابونه آرامبخش است ، مصرف این دمنوش خواب راحتی را برای شما به ارمغان می آورد، خواب راحت هم تضمین کننده زیبایی پوست است.
  • تا می توانید آب بنوشید. هرچه بیشتر آب بنوشید طراوت پوستتان بیشتر می شود.
  • استفاده از عینک آفتابی . با این کار هم از چروک شدن و هم از تیره شدن رنگ دور چشم پیشگیری خواهید کرد.
  •  زدن سرم ویتامین c به دور چشم ها. با این کار به کلاژن سازی پوست کمک می کند.
  • استفاده از کرم های دور چشم که حاوی ویتامین K و رتینول است یا کرم های دور چشم گیاهی که حاوی چای سبز و روغن هسته انگور می باشد.
  • گودی و حلقه های تیره زیر چشم ممکن است در نتیجه  کمبود ویتامین K بوجود آید. استفاده طولانی مدت و روزانه از این کرم ها دارای تاثیر بسیار فوق العاده ای است. کرم هایی که حاوی رتینول هستند ساخته شدن کلاژن در پوست  را افزایش می دهند.کرم هایی که حاوی چای سبز و روغن هسته انگور هستند باعث استحکام دیواره مویرگ ها می شوند.
  • استفاده از ماسک ‌های روزانه و شبانه علاوه بر تامین مواد مغذی و مرطوب کننده برای پوست صورت، باعث ایجاد آرامش مضاعف برای شما می‌شود . استفاده از این ماسک ها باعث می شود پس از یک روز خسته ‌کننده کاری پوست شما استراحت کند و تمامی مواد مورد نیاز برای لطافت و شفافیت را از میوه های موجود در ماسک ها دریافت کند. در این زمینه ماسک‌ های تشکیل شده از مواد آنتی ‌اکسیدانی و یا ضد پیری بهتر است.

به عنوان مثال:

  • پوست خیار یکی از این مواد مغذی معجزه‌ آساست، به جای اینکه پوست با ارزش این میوه را دور بیندازید آن را به صورت نوارهای پهنی برش دهید و زیر چشمانتان بگذارید.
  • قرارد دادن حلقه های سیب زمینی روی چشم ها . به دلیل داشتن کلاژن نقش موثری بر بازسازی پوست و رفع تیرگی ها دارد.
  • برای پاک کردن آرایش از پنبه آغشته به گلاب استفاده کنید. گلاب به دلیل اینکه سرشار از ویتامین های آ و ث است و خاصیت آنتی اکسیدانی دارد ، در کاهش این عارضه موثر است.
  • دو عدد گوجه فرنگی را له کنید و با زردچوبه و آبلیمو مخلوط کنید. خمیر بدست آمده را هفته ای یک بار استفاده کنید. البته اگر به گوجه فرنگی حساسیت ندارید.
  • روغن بادام را هر روز به مدت یک ماه دور چشم ها بمالید. بی شک موثر خواهد بود.
  • خرد شده برگ های نعنا را دور چشم هایتان قرار دهید. هم بوی نعنا آرامبخش است ، و هم پوست دور چشم را طراوت می بخشد.
  • آب پرتقال و گلیسیرین را مخلوط کرده و پنبه را دور چشم ها بمالید. این کار را چندین بار به مدت 15 دقیقه در روز ادامه دهید . این ترکیب به دلیل اینکه سرشار از ویتامین c است و خاصیت نرم کنندگی دارد ،برای رفع این عارضه موثر است.
  • ماسک شیر را جدی بگیرید. اگر می خواهید ارز شر سیاهی دور چشم خلاص شوید از ماسک شیر به صورت مداوم استفاده کنید.
  • سعی کنید مداوم پوستتان را مرطوب نگه دارید. می توانید از پنبه آغشته به شیر، گلاب ، آب پرتقال ، آب خنک و یا کرم های مرطوب کننده و آبرسان استفاده کنید. به طور کلی استفاده از کمپرس آب سرد و یا گذاشتن یخ روی پوست به صورت مداوم و همه روزه نقش مهمی در جوان سازی ، رفع چین و چروک پوست و تیرگی ها دارد.   

کرم ها را با دقت انتخاب کنید. برای انتخاب کرم مناسب با پزشک خود مشورت کنید. گاهی انتخاب کرم نامتناسب با وجود پرداخت هزینه های گزاف نه تنها نقش موثری ندارد بلکه بافت پوست را خراب کرده و اثرات جبران ناپذیر از جمله : خشکی بیش از حد، لک های تیره و ... را به همراه خواهد داشت. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...