29 دی 1398

پانزده نشانه که می توانند از ابتلای زنان به سرطان خبر دهند

دسته بندی: زنان و زایمان نویسنده: ایران درمان بازدید: 549
پانزده نشانه که می توانند از ابتلای زنان به سرطان خبر دهند

مطالعات نشان می دهد که بطور کلی زنان نسبت به مردان در مورد انجام چک آپ های پزشکی محتاط تر هستند، اما این حالت همیشه مصداق ندارد.  برای مثال زنان جوان تر علائمی را که می توانند نشان دهنده ابتلا به سرطان باشند بیش از دیگران نادیده می گیرند و حتی برخی از آنان بیش از مردان نسبت به سلامتی خود بی توجه هستند.

علائمی وجود دارند که نباید به خودی خود موجب شوند فرد تصور کند قطعاً به سرطان مبتلا شده، اما باید حتماً بررسی شوند. در ذیل به 15 مورد از مهم ترین این علائم اشاره می کنیم:

1. کاهش وزن بی دلیل

ممکن است بسیاری از زنان از این که بدون تلاش کاهش وزن پیدا کنند خوشحال شوند. اما کاهش وزن بدون توجیه – مثلاً حدود 4.5 کیلوگرم در ماه- بدون افزایش فعالیت بدنی و یا کاهش میزان مواد غذایی مصرفی، باید حتماً بررسی شود. البته کاهش وزن ناگهانی می تواند از تیروئید بالا نیز ناشی شده باشد. اما بطور کلی می توان گفت کاهش وزنی که توجیه منطقی ندارد، سرطان است مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. بنابراین در صورت بروز کاهش وزن ناگهانی باید حتماً به پزشک مراجعه نمود، تست تیروئید را انجام داد و در صورت نیاز از اندام های مختلف بد سی.تی اسکن گرفت. در واقع پزشک معالج در چنین شرایطی گزینه های احتمالی را یکی پس از دیگری چک و حذف می کند.

2. نفخ

نفخ به قدری رایج و عادی است که بسیاری از زنان با آن کنار می آیند. اما می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان تخمدان باشد. از جمله سایر علائم سرطان تخمدان می توان به درد ناحیه شکمی یا لگنی، احساس سیری زودرس حتی در صورتی که فرد چیز زیادی نخورده است و ابتلا به مشکلات ادراری از جمله احساس نیاز فوری به دفع ادرار اشاره کرد.

چنانچه نفخ تقریباً هر روز وجود داشته باشد و بیش از چند هفته ادامه پیدا کند، باید به پزشک مراجعه نمود. معمولاً در این شرایط باید انتظار داشت پزشک انجام آزمایشات خونی متعدد و سی.تی اسکن را تجویز نماید.

3. تغییر در پستان

بسیاری از زنان حتی در صورتی که مرتباً تست­ های فردی سینه را انجام ندهند، سینه های خود را خوب می شناسند و در صورت تغییر شکل آنها متوجه خواهند شد. اما این تنها نشانه ابتلا به سرطان سینه نیست. قرمزی و ضخیم شدن پوست سینه که می تواند حاکی از ابتلا به گونه بسیار نادر اما تهاجمی سرطان سینه باشد باید مورد بررسی قرار بگیرد. متخصصان بر این باورند که در صورت بروز حساسیت های پوستی مثل سرخی یا جوشی که هفته ها ادامه یابد باید به پزشک مراجعه و آن را بررسی نمود. همچنین در صورتی که فرد در قسمت نوک سینه های احساس تغییر نموده و یا در زمانی به غیر از دوران شیردهی احساس کند مایعی از سینه هایش خارج می شود باید سریعاً به پزشک مراجعه نماید. در صورت بروز تغییرات ظاهری در سینه و مراجعه به پزشک، علاوه بر معاینات لازمه، ماموگرافی، سونوگرافی، ام.آر.آی و بایوپسی انجام خواهد شد.

4. لکه بینی و یا خونریزی های بی موقع

زنان در سال های باروری معمولاً خونریزی یا لکه بینی بی موقع و هم چنین خونریزی از مقعد را نادیده می گیرند و به غلط تصور می کنند به قائدگی شان مربوط است. اما خونریزی های بی موقع، به ویژه در زنانی که معمولاً قائدگی منظمی داشته اند، حتماً باید بررسی شود. خونریزی بعد از دوران یائسگی نیز همین طور است چون می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان رحم باشد. خونریزی گوارشی نیز می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان کولورکتال باشد. وجود خونریزی دائمی و لکه بینی بین قائدگی های ماهانه غیرعادی است. سرطان رحم سرطان رایجی است که حداقل سه چهارم زنان مبتلا به آن، مشکل خونریزی و لکه بینی دائمی دارند.

5. تغییرات پوستی

بیشتر افراد می دانند که تغییر در خال های گوشتی می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان پوشت باشد. اما باید به تغییر در رنگدانه های پوست نیز توجه داشت. تغییرات ناگهانی پوست، خونریزی و بسیاری علائم دیگر باید بررسی شوند چون می توانند نشانه ای از ابتلا به سرطان پوشت باشند.

6. دشواری در بلع

دشواری در بلع می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان های گوارشی مثل سرطان مری باشد.

7. وجود خون در ادرار یا مدفوع

در صورتی که در هنگام دفع خون مشاهده کردید، ان را به حساب بواسیر نگذارید چون می تواند نشانه ای از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. مشاهده خون در مواقعی به غیر از قائدگی، می تواند نشان از سرطان مثانه و یا کلیه باشد.

8. دردهای شکمی و افسردگی

هر زنی که در ناحیه شکم احساس درد و همچنین اساس افسردگی داشته باشد باید مورد بررسی قرار گیرد چون برخی متخصصان وجود ارتباط بین افسردگی و سرطان لوزالمعده را کشف نموده اند.

9. سوء هاضمه

زنانی که تجربه بارداری دارند امکان دارد به خاطر داشته باشند که با افزایش وزن به سوء هاضمه دچار می شده اند. اما سوء هاضمه بدون وجود دلیلی همچون بارداری می تواند یک پرچم قرمز محسوب شود. سوء هاضمه می تواند نشانه ای از ابتلا به سطان معده، مری و یا نای باشد.

10. تغییر در دهان

افراد سیگاری باید نسبت به بروز هرگونه زخم یا لکه سفید بر روی زبان و یا در دهان خود هوشیار باشند. هر دوی این علائم می توانند نشان دهنده مراحل آغازین ابتلا به سرطان دهانی باشند.

11. درد

با بالا رفتن سن، افراد از احساس درد در نواحی مختلف بدن خود گلایه می کنند، گچه این دردها می توانند عادی باشند، اما این امکان نیز وجود دارد که نشانی از ابتلا به انواع سرطان باشند.

دردی که استمرار می یابد و توجیه خاصی ندارد باید حتماً بررسی شود. بنابراین حتماً باید در این موارد به پزشک مراجعه کرد تا با توجه به شرایط و توضیحات بیمار، در مورد نحوه بررسی و تشخیص تصمیم اتخاذ شود.

12. تغییر در غدد لنفاوی

مشاهده برآمدگی یا تورم در ناحیه زیر بغل یا گردن می تواند نگران کننده باشد. در صورتی که در غدد لنفاوی خود تورمی مشاهده نمودید که بیش از یک ماه برجای ماند، حتماً می بایست به پزشک مراجعه کنید. پزشک با انجام معاینات لازمه در صورتی که تشخیص دهد این تورم در اثر مواردی همچون عفونت ایجاد نشده، انجام بایوپسی را تجویز خواهد کرد.

13. تب

بروز تب در صورتی که فرد به آنفولانزا یا هر گونه عفونتی مبتلا نباشد، می تواند نشانی از ابتلا به سرطان محسوب شود. تب معمولاً در مواقعی بروز می یابد که سرطان از اندام اصلی به سایر ارگان های بدن سرایت کرده باشد، اما این امکان نیز وجود دارد که تب در نتیجه مراحل اولیه ابتلا به سرطان خون بروز یابد. از علائم دیگر سرطان می توان به زردی صورت و یا تغییر رنگ مدفوع اشاره کرد.

14. خستگی

خستگی علامت مبهم دیگری است که در کنار علائم دیگر می تواند حاکی از ابتلا به سرطان باشد. خستگی معمولاً پس از رشد سرطان بروز می یابد اما در مواردی نیز ممکن است در مراحل اولیه ابتلا بروز پیدا کند.

15. سرفه های مداوم

هنگامی که فرد به سرماخوردگی، آنفولانزا و آلرژی مبتلا می شود سرفه کردن عادی تلقی می شودو حتی در هنگام مصرف برخی داردوها، سرفه به عنوان عوارض جانبی بروز می یابد. اما سرفه ای که برای مدتی طولانی (بیش از سه یا چهار هفته) ادامه می یابد را نباید ساده انگاشت. در این موارد باید به پزشک مراجعه نمود و عملکرد ریه ها را به خصوص در مورد افراد سیگاری بررسی نمود. 

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امروزه اضافه وزن به یکی از عدیده مشکلات سلامتی تبدیل شده است. به گونه ای که حدود بیست سال پیش تنها یک سوم از افراد اضافه وزن داشتند ولی متأسفانه طبق مطالعات صور...
در مورد انواع بیماریهای التهابی پستان چه میدانید؟   پستان حاوی شماری از انواع بافتها و سلولها است که مجاری شیر، لبولها (غدد شیر) و نوک پستان را تشکیل می...