27 دی 1398

میکروپیگمنتیشن

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 778
میکروپیگمنتیشن

ميكروپيگمنتيشن همان تتو به شیوه ی نوین است ؛ روشي است که در آن مبتني بر اصول علمي و پزشكي با استفاده از دستگاه‌هاي استاندارد و وسايل يك بار مصرف استريل ، پيگمنتر بنا به تقاضاي مشتري ، به ایجاد آرايش دائمي ايمن اقدام كند ؛ در واقع اين روش همان كاشت رنگدانه‌هاي طبیعی و گیاهی سازگار در عمق مشخصي از لايه پوست ، با حداقل آسيب به بافت پوستي است. اين تكنيك علاوه بر كاربردهاي زيبايي در حوزه پزشكي نيز كاربرد وسيعي دارد. میکروپیگمنتیشن برای بازسازی طبیعی ، متعادل سازی  و جلوه بخشیدن به چهره استفاده می شود که در نتیجه زیبایی بیشتر چهره در طولانی مدت را به ارمغان می آورد .

نکات مورد توجه:

  • کیفیت دستگاه میکروپیگمنتیشن: کیفیت دستگاه برای انجام یک میکروپیگمنتیشن خوب از اهمیت بسیاری برخوردار است . طراحی مناسب و ارگونومیک دستگاه ، وزن کم و حداقل لرزش آن به پیگمنتر کمک می کند تا طرح خود را به بهترین نحو بر روی چهره فرد پیاده نماید. یک دستگاه نامناسب ممکن است در انجام میکرو پیگمنتیشن به صورت هنرمندانه و ظریف اختلال ایجاد کند. داشتن قابلیت تنظیم دقیق سرعت و عمق نفوذ سوزن در پوست ، به پیگمنتر این امکان را می دهد تا با ظرافت کامل و دقت بسیار رنگ ها (پیگمنت ها) را در زیر پوست قرار دهد. اکثریت دستگاه ها قابلیت تنظیم دقیق سرعت را ندارند ، یا اگر هم دارند تنها یک عملکرد صوری است و تأثیر چندانی در نتیجه کار ندارد . عدم امکان تنظیم عمق نفوذ نیز در بسیاری از دستگاههای میکروپیگمنتیشن بی کیفیت ظرافت عملکرد پیگمنتر را تحت الشعاع خود قرار میدهد. نکته دیگر هم که باید بسیار به آن توجه کنید این است که در برخی مراکز و یا آرایشگاه ها از همان دستگاه های قدیمی برای این کار استفاده می کنند ، که در نتیجه این استفاده غلط طراحی عاری از ظرافت و زیبایی را در چهره فرد پدید خواهد آورد.
  • سوزن یا کارتریج : سوزن یکی دیگر از مهمترین عواملی است که در تعیین کیفیت میکروپیگمنتیشن بسیار مهم است . استفاده از سوزن مشترک برای چند نفر و حتی استفاده از یک سوزن برای یک نفر در چند جلسه پیاپی میتواند صدمات جبران ناپذیری را برای سلامت فرد ایجاد نماید . امروزه در دستگاههای میکروپیگمنتیشن به جای سوزن از کارتریج های یکبار مصرف استفاده می شود. اما لازم به ذکر است که تنها استفاده از کارتریج به جای سوزن ، ایمنی و سلامت شما را تضمین نخواهد کرد ، بلکه باید کارتریج استاندارد ، استریل و ایزوله باشد تا به هیچ عنوان خون ، لنف و مایعات بدن از داخل کارتریج به داخل دستگاه راه پیدا نکند . استفاده از یک کارتریج برای یک فرد هم در طی جلسات پیاپی منجر به رشد باکتری ها و میکروبها شده و اثرات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. برای این کار در کارتریج های استاندارد از نوع خاصی از واشر ارتجاعی به نام ممبران استفاده می شود که مانع از ترشح و انتقال رنگ و مایعات لنفی از کارتریج به داخل دستگاه می گردد. توجه داشته باشید که در صورت ترشح رنگ و مایعات لنفی به داخل احتمال انتقال عفونت و ویروسهای هپاتیت و ایدز به افراد دیگر به شدت بالا خواهد رفت. در صورتی که داخل کارتریج بجای ممبران پلاستیکی، فنر فلزی مشاهده می کنید بدانید که این کارتریج ایزوله نبوده و به هیچ وجه ایمن نیست. نکته دیگر آنکه سوزن کارتریج های استاندارد کاملا تیز بوده و با حداقل تخریب بافت، کاشت رنگدانه ها را به نحو مناسبی انجام میدهند.
  • رنگ های مورد استفاده در این کار : توجه به اینکه انتخاب رنگ مناسب برای میکروپیگمنتیشن توسط پیگمنتر به درستی انجام شده یا خیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در صورت استفاده از رنگ هایی که بر اساس اصول بهداشتی تولید نشده اند، سلامتی افراد را به مخاطره می اندازد . طبق گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) در سال 2012 برخی رنگهای غیر مجاز موجود در بازار حاوی رنگهای صنعتی مانند جوهر پرینتر و رنگ خودرو بوده اند. استفاده از رنگهای غیر بهداشتی عوارض جبران ناپذیری را برای فرد می تواند ایجاد نماید. باید خاطر نشان نمود در رنگ های بهداشتی و استاندارد به دلیل استفاده از مواد زیست سازگار و غیر سمی در مقایسه با رنگ هایی که در آنها از فلزات سنگین استفاده شده است از ماندگاری کمتری برخوردار می باشند اما به این نکته توجه کنید که به ازای ماندگاری بیشتر رنگ ممکن است چه بهای گزافی را بپردازید. توجه داشته باشید که رنگ های مجاز برای استفاده در این امر رنگ های طبیعی "amiea" می باشند.
  • پیگمنتر ( اجرا کننده میکروپیگمنتیشن): پیگمنتر مهمترین عامل انجام یک میکروپیگمنتیشن موفق و ایمن می باشد. پیگمنتر آموزش دیده، متعهد و آگاه ، برای سلامتی شما اهمیت قائل است و از دستگاهها و مواد مصرفی مجاز برای شما استفاده خواهد نمود و با طراحی مناسب چهره ، زیبایی توأم با سلامت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

کاربرد میکروپیگمنتیشن در حوزه آرایش :

بهبود ظاهر پلک‌ها، اضافه کردن یا جایگزین کردن ابروها، بهبود خط لب، خط چشم دائمی، تقویت مژه برای مژه‌های کم پشت، قرینه‌سازی ابروها، لک‌های ماه گرفتگی، ناهنجاری‌های مویرگی خوش‌خیم، مخفی کردن قسمت‌های بی‌مو در بیماران دارای جای زخم روی فرق سر، بازسازی هاله سینه و آرایش چشم برای افرادی که به مواد آرایشی آلرژی دارند از مواردی است که می‌توان از میکروپیگمنتیشن کمک گرفت. در حوزه آرایش دائم کاربردهای زیر را می توان برای این روش نام برد :

  • طراحی و قرینه‌سازی ابرو با تکنیک‌های مختلف به عنوان مثال هاشور ابرو، سایه ابرو و. . .
  • خط چشم دائم پلک بالا یا خط مژه دائم پلک بالا، خط چشم پلک پایین، سایه چشم پلک بالا و پایین که در اصطلاح عمومی به آن هاشور خط چشم یا هاشور مژه هم گفته می‌شود.
  • میکروپیگمنتیشن رژلب و خط لب یا دراصطلاح هاشور رژلب جهت قرینه‌سازی لب یا حجیم‌سازی لب. گاهی از آن برای از بین بردن سفیدی بیش از حد لب‌ها هم استفاده می‌شود. با این روش می‌توان سیاهی دور لب‌های افراد را نیز از بین برد.
  • کاربرد دیگر از بین بردن جای بخیه، از بین بردن لک‌ها یا اسکارهای پوستی است. درواقع با این روش می‌توانیم دقیقا رنگ پوست مدل را ساخته و در قسمت‌هایی از پوست که از نظر رنگ ناهمگون است کار کنیم، به عنوان مثال برای از بین بردن ماه گرفتگی.

میکروپیگمنتیشن چه فرقی با تاتو دارد؟

میکروپیگمنتیشن روشی تقریبا مشابه تاتو به شکل سنتی است ، با این تفاوت که در این روش، رنگ مانند دانه‌های مو و در جهت رویش موهای ابرو روی پوست می‌نشیند و تفاوت آن با تاتوهای قدیمی این است که دیگر یک کادر پررنگ و ناجور وجود ندارد، فقط تارهایی مانند مو با سوزن نازکی داخل ابرو کشیده می‌شوند که خیلی هم پررنگ و مشخص نیستند بلکه رنگی طبیعی دارند. تفاوت پیگمنت با تاتو در روش اجرای آن، همچنین بدون درد و خونریزی بودن آن است که درنتیجه التهاب کمتری در افراد ایجاد می‌کند. استفاده از رنگ های طبیعی به جای رنگ های مصنوعی و شیمیایی که با پوست افراد سازگارتر است نیز از دیگر ویژگی های این روش نوین است. در گذشته فردی که تاتو انجام می‌داد ممکن بود تا مدت‌ها از فعالیت‌های روزانه خود دور شود یا نتواند در اجتماع ظاهر شود ولی در این روش، بسته به نوع پوست و ویژگی‌های بدن افراد، التهاب و زخم بسیار کم است. در پیگمنت به دلیل استفاده از کارتریج‌های یکبار مصرف و رنگ‌های تست شده، ایمنی و بهداشت کار بسیار بالا و خطر انتقال بیماری بسیار کم است. باتوجه به ظریف بودن سوزن‌های این دستگاه، درد حاصل از این کار به‌شدت کاهش یافته است و می‌توان به جرات، کلمه پیگمنت بدون درد را به کار برد.

اقداماتی که قبل و بعد از میکروپیگمنتیشن باید انجام دهید به شرح زیر است:

قبل:

  • عدم مصرف مواد کافئین دار
  • قرار نگرفتن در مقابل اشعه uv
  • انجام ندادن لایه برداری و میکرودرم
  • پرهیز از داروهای تحریکی پوست
  • استفاده از داروی مناسب جهت پیشگیری از تبخال(آسیکلوویر)

بعد:

  • استفاده از کرم یا پماد ویتامین A و بتامتازون پس از کار   
  • برای پوست چرب روزی یکبار
  • برای پوست خشک روزی سه بار
  • برای پوست نرمال روزی دو بار
  • در صورت داشتن التهاب یا درد موضع کار شده از بتامتازون روزی یکبار استفاده شود
  • پرهیز از رفتن در استخر و سونا
  • قرار نگرفتن در مقابل نور شدید آفتاب
  • انجام ندادن درمان های پوستی
  • پرهیز از مصرف لوازم آرایشی(کرم پودر،پنکیک،ریمل،رژلب)تا خوب شدن محل زخم که معمولا 7 روز زمان می برد
  • پرهیز از خاراندن و یا کندن پوسته های ایجاد شده بعد از میکروپیگمنتیشن یا تاتو ایمن

*رعایت نکردن تمام این موارد دوام میکروپیگمنتیشن را کاهش می دهد.

*توجه توجه توجه!

تعارف را کنار بگذارید!!!

تنها به مراکز مجاز میکروپیگمنتیشن مراجعه نمایید. تعارف را کنار بگذارید و از پیگمنتر خود بخواهید گواهی آموزشی خود را به شما نشان دهد. پیگمنتر باید با ارائه فرم موافقت نامه، شما را در جریان جزئیات انجام میکروپیگمنتیشن و ویژگی های آن قرار دهد. مطمئن شوید که پیگمنتر شما از دستگاه، کارتریج و رنگ هایی که مورد تایید وزارت بهداشت می باشند استفاده می کند و اصول بهداشتی را بطور کامل و دقیق رعایت می نماید. پیگمنتر می بایست کارتریج را در مقابل شما از بسته استریل خارج نماید و دقت نمایید که در کارتریج از فنر فلزی به جای ممبران استفاده نشده باشد. توجه داشته باشید که زیبایی توأم با سلامت به زندگی شما روح تازه ای خواهد بخشید و قرار نیست یکی را فدای دیگری کنید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...