29 دی 1398

مزایا و معایب مصرف روزانه آسپیرین

دسته بندی: بیماری های قلب و عروق نویسنده: ایران درمان بازدید: 1056
مزایا و معایب مصرف روزانه آسپیرین

بسیاری از مردم روزانه مقدار کمی آسپیرین مصرف می کنند تا خطر ابتلا به حمله های قلبی و یا سکته را در آینده کاهش دهند. علیرغم این که تأثیر مورد انتظار، کاهش ریسک ابتلا به بیماری های عروقی است، مصرف روزانه آسپیرین عاری از خطر هم نیست: برای مثال خطر خونریزی داخلی را افزایش می دهد. بنابراین نکته حائز اهمیت این است که در مورد مصرف آسپیرین خودسرانه عمل نکنیم.

در مطالعاتی که اخیراً انجام شده، تأیید گردیده که در افراد میانسال، مصرف روزانه آسپیرین می تواند ریسک ابتلا به بسیاری از سرطان ها را از بین ببرد. و این اثر، علیرغم آن چه در گذشته تصور می شد که باید حداقل ده سال آسپیرین مصرف کرد تا از آثار مثبت آن بهره مند شد، پس از گذشت دو یا سه سال از آغاز مصرف بروز می یابد.

به علاوه، این گزاره مطرح شده است که مصرف روزانه آسپیرین هم چنین می تواند مانع از سرایت سرطانی که در بدن فرد وجود دارد به سایر قسمت های بدن او شود.

بنابراین باید توجه داشت که از یک طرف مزایای استفاده از آسپیرین مطرح است که کاهش احتمال متاستاز سرطان، کاهش خطر ابتلا به حمله های قلبی و سکته است؛ که به احتمال بسیار زیاد می توانند به ناتوانی یا مرگ منجر شوند؛ و از سوی دیگر احتمال ابتلا به خونریزی داخلی مطرح است که نسبت به موارد پیش، آسیب رسانی کمتری دارد.

این نکات باعث می شود بسیاری از مردم به این سؤال برسند که: «آیا من هم باید روزانه آسپیرین مصرف کنم؟»

باید اذعان کرد مطالعات انجام شده نتوانسته است پاسخ صریحی به این سؤال ارایه دهد.

مطالعات نشان داده که با گذشت زمان، خطر ابتلا به خونریزی داخلی ناشی از مصرف آسپیرین نیز کاهش می یابد.

سؤال دیگری که مطرح می شود، این است که آیا می توان برای جلوگیری از ابتلا به سرطان، به همه توصیه کرد روزانه آسپیرین مصرف کنند؟

مطالعات انجام شده هنوز به نظری قطعی نینجامیده است. اما گرچه ثابت شده آسپیرین می تواند در کاهش ابتلا به سرطان نقش داشته باشد، هنوز مصرف آن به عنوان یک داروی پیش گیرانه برای سرطان به تأیید نرسیده است.

در مورد افراد سالمی که فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی برایشان مطرح نیست هم مصرف روزانه آسپیرین توصیه نمی شود.

در مورد مصرف آسپیرین و مضرات احتمالی آن باید دانست، احتمال ابتلا به خونریزی داخلی در مردان و زنان و با توجه به سن آنها متفاوت است. هر چه سن افراد بیشتر باشد احتمال خونریزی بیشتر خواهد بود.

مصرف روزانه آسپیرین احتمال ابتلا به زخم معده را نیز افزایش می دهد. و در صورتی که کسی به این مشکل مبتلا باشد و روزانه آسپیرین مصرف کند، خونریزی معده او تشدید خواهد شد، حتی تا اندازه ای که ممکن است زندگی وی به خطر بیفتد.

کسانی که آسم دارند نیز با مصرف روزانه آسپیرین به مشکلات تنفسی بیشتری دچار خواهند شد.

از جمله سایر عوارض جانبی مصرف آسپیرین می توان به حالت تهوع، سوء هاضمه، وز وز گوش و کاهش شنوایی اشاره کرد. برخی از افراد هم واکنش های آلرژیک نشان می دهند.

توصیه هایی برای مصرف آسپیرین

  • پیش از آنکه به مصرف آسپیرین، حتی به عنوان یک مسکن مبادرت ورزید، در صورتی که باردارید، قصد بارداری دارید و یا در دوران شیردهی به سر می برید، باید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.
  • در مورد افرادی که ناهنجاری های خونی، زخم معده، آسم، فشار خون بالا، عارضه های کلیوی یا ریوی دارند و یا به هر نوع دارویی آلرژی دارند نیز وضعیت به همین شکل است.
  • پیش از مصرف آسپیرین حتماً باید در مورد سایر داروهایی که مصرف می کنید با پزشکتان مشورت کنید.
  • باید بدانید مصرف آسپیرین به همراه ایبوپروفن مزایای مصرف آسپیرین را کاهش می دهد.
  • مصرف آسپیرین به همراه دیگر فرآورده هایی که برای پرهیز از لخته شدن خون تجویز می شوند، مانند وارفارین نیز می تواند تا حد بسیار زیادی خطر ابتلا به خونریزی را افزایش دهد.
  • در صورتی که به طور روزانه آسپیرین مصرف می کنید، در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی و یا فرآیندهای دندانپزشکی قرار بگیرید، حتماً باید در این مورد پزشکتان را در جریان بگذارید، تا بتواند به طریقی خطر خونریزی بیش از حد شما را طی جراحی کاهش دهد.
  • نکته حائز اهمیت دیگر این است که قطع مصرف روزانه آسپیرین نیز می تواند خطرناک باشد؛ زیرا این عمل، تأثیری بازگشتی دارد و می تواند موجب لخته شدن خون و نتیجتاً حمله یا سکته قلبی شود. بنابراین در صورتی که قصد تغییر میزان آسپیرین مصرفی و یا احتمالاً قطع مصرف آن را دارید، باید حتماً با مشورت پزشک این کار را انجام دهید.
  • افراد زیر 16 سال نباید از آسپیرین استفاده کنند، چون ممکن است موجب بروز وضعیتی بسیار نادر تحت عنوان سندروم ریس شود. به همین دلیل است که در انگلستان، آسپیرین از تمام داروهایی که برای کودکان و اطفال تجویز می شوند حذف شده است.
  • کارشناسان به کسانی که قصد دارند برای پرهیز از ابتلا به سرطان، روزانه آسپیرین مصرف کنند، راه های بی خطرتری همچون کاهش مصرف سیگار، داشتن رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف الکل، داشتن وزنی طبیعی و ورزش را توصیه می نمایند. 

 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

ترومبوز سیاهرگ عمقی یا DVT (مخفف عبارت Deep vein thrombosis ) به تشکیل لخته خون در داخل سیاهرگ گفته میشود که معمولا در اعماق پا اتفاق می افتد. هر ساله حدود نیم...
کلسترول ماده مومی شکل و چربی مانندی است که در کبد و سلول های دیگر ساخته می شود . همچنین در برخی مواد غذایی خاص ، مانند محصولات لبنی ، تخم مرغ ، و گوشت یافت می ش...