17 تیر 1399

ماسک های طبیعی برای صورت

دسته بندی: پوست، مو و زیبائی نویسنده: ایران درمان بازدید: 871
ماسک های طبیعی برای صورت

به طور کلی ماسک ها به دو صورت طبیعی (در منزل) و شیمیایی (موجود در داروخانه ها) از میوه ها ، مواد طبیعی و معدنی ، با هدف پاکیزه سازی پوست، خروج مواد زائد از منافذ پوستی، لطیف شدن ، افزایش جریان خون ، تغذیه و جوان سازی پوست تهیه می شوند که استفاده از انواع میوه‌ ای آن به تنهایی و یک تا دو بار در هفته برای پوست کافی است .

ماسک باید به مدت بیست دقیقه بر روی پوست بماند و سپس با آب ولرم آن را شست . گذاشتن ماسک روی صورت دو بار در هفته کافی است ، این کار بهتر است به هنگام غروب انجام شود. می توان به جای شستشو با آب ، ماسک را به وسیله پنبه آغشته به گلاب از سطح پوست پاک کرد. اگر طالب پوست سفید و شاداب هستید ، در ادامه این مقاله به شما ساخت انواع ماسک های طبیعی و سنتی را معرفی می کنیم که بسیار موثر و عالی می باشند .

 

ماسک‌ های میوه‌ ای

ماسک‌ های میوه‌ ای با تحریک سلول‌ های بافت همبند موجب افزایش تولید کلاژن و الاستیک در بخش میانی پوست و در نتیجه باعث افزایش استحکام آن می شوند و چین و چروک پوست را کاهش دهند . همچنین تولید رنگ دانه‌ های پوست را کمتر کرده و پوست را روشن ‌تر می کند . این نوع ماسک ها متشکل از ترکیبات غیر سمی هستند که موجب ریزش سطحی ‌ترین قسمت پوست (سلول های مرده) و در نتیجه با طراوت و مرطوب‌ تر شدن آن می ‌شوند.

شما می ‌توانید در منزل سیب رنده شده، آب پرتقال یا نارنج و یا لیمو ترش را با آب ماست ترش مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی پوست صورتتان قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید. بدین گونه پوستی روشن‌ تر ، شفاف ‌تر و شاداب تر خواهید داشت.

مواد موثر در ماسک‌ های میوه ای در میوه ها و محصولات طبیعی به شکل های مختلفی وجود دارند. بطور مثال در نیشکر به صورت اسید کیلوکلیک ، در شیر ترش به شکل اسیدلاکتیک ، در سیب درختی به صورت اسید مالیک در میوه‌ جات ترش مانند پرتقال، لیموترش و نارنج به صورت اسیدسیتریک و در شیره انگور به شکل اسید تارتاریک وجود دارند . حال استفاده از این محصولات به مقدار 5 تا 10 درصد، باعث جوان سازی پوست می شوند .

 

انواع ماسک های تک میوه ای و فواید هریک:

  • ماسک موز(پاکسازی پوست): یک تا دو عدد موز رسیده را با پشت قاشق یا چنگال له  کنید تا به شکل پوره درآید ، سپس روی پوست بمالید. این کار در پاکسازی پوست نقش موثری دارد.
  • ماسک گوجه فرنگی (رفع جوش): آب یک گوجه فرنگی را بگیرید به صورتی که دانه های داخلی اش نیز درون آن باشد ، با مالیدن این ماسک به صورت رفته رفته جوش ها از بین می رود و پوستتان شفاف می شود. این نتیجه در صورتی محقق می شود که به گوجه فرنگی حساسیت نداشته باشید .
  • ماسک خیار (خنک کنندگی و رفع خشکی پوست): اگر از خشکی پوست رنج می برید، خیار را رنده کنید و روی پوست صورت بمالید. با این کار هم خشکی پوست رفع می شود و هم در شرایطی که پوستتان در اثر مصرف مواد غذایی گرم قرمز می شود ، در رفع این مشکل کارآمد است.
  • ماسک توت فرنگی (نشاط و شادابی پوست): اگر می خواهید پوستی صاف و شفاف داشته باشید از توت فرنگی غافل نباشید. ترکیب پوره توت فرنگی و کمی آب ماسک مناسبی برای حفظ طراوت پوست است.
  • ماسک کیوی (روشن کننده پوست): اگر پوستتان تیره شده و لک دارد ، ماسک کیوی برطرف کننده تیرگی هاست .
  • ماسک انگور (رفع آکنه): شما به راحتی می توانید با استفاده از ماسک انگور از شر آکنه های صورت خلاص شوید .
  • ماسک عسل (مرطوب کننده پوست): آغشته کردن پوست با عسل رطوبت آن را افزایش می دهد درنتیجه از چروک شدن پوست جلوگیری می شود.
  • آب لیموترش تازه (شفاف کننده): استفاده مکرر از آب لیمو ترش باعث کاهش جای زخم ، آکنه و لک می شود . این ماسک برای افرادی که پوست خشک دارند مناسب نیست.
  • چای سبز (آب رسانی به پوست): با مالیدن چای سبز به وسیله یک پنبه به صورت ، می توانید طراوت و جوانی پوست خود را حتی در سنین بالا حفظ کنید.
  • ماست (کاهش تیرگی و لک ها): خوردن و مالیدن ماست به صورت تیرگی و لک های صورت را رفع می کند.
  • آلو قرمز (دادن ظاهری زیبا به پوست): این ماسک باعث می شود منافذ باز و بد شکل پوست کمتر نمایان شود بدین ترتیب پوست ظاهر زیباتری به خود می گیرد.
  • زرده تخم مرغ (تغذیه پوست): زرده تخم مرغ به  جهت داشتن چربی و پروتئین منبع خوبی برای تغذیه پوست است. با مالیدن آن به پوست از خشک و چروک شدن پوست جلوگیری کنید .
  • سفیده تخم مرغ (رفع چین و چروک پوست): استفاده مداوم از سفیده تخم مرغ به دلیل داشتن مواد معدنی و املاح در رفع چین و چروک های پوست موثر است.
  • هلو (طراوت پوست): هلوی رنده شده را روی پوست خود بگذارید. با این کار هم از رایحه دلپذیر هلو لذت می برید و هم گامی در جهت افزایش طراوت و شادابی پوستتان برداشته اید.

 

انواع ماسک های ترکیبی:

  1. مواد لازم: آرد – روغن بادام – زردچوبه – آب

کاربرد: پس از مخلوط کردن این مواد خمیر به دست آمده را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید . استمرار در این کار باعث افزایش لطافت پوست می شود .

  1. مواد لازم: پودر بلغور جو و آب

کاربرد: مخلوط بدست آمده از مواد بالا را به مدت 15 دقیقه روی پوست قرار دهید . با این کار شفافیت پوست افزایش می یابد.

  1. مواد لازم: پودر بادام – عسل – سفیده تخم مرغ

کاربرد: مایع به دست آمده را به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با پارچه مرطوب و یا آب صورت را تمیز کنید . با این کار پوست خود را تقویت و از چروک شدن آن پیشگیری کنید.

  1. مواد لازم: نشاسته – شیر یا ماست

کاربرد: مخلوط این مواد ماسک پاک کننده ای برای صورت می شود. با این کار جرم ها و جوش های سر سیاه ازبین می روند.

 

تعداد دفعات استفاده از ماسک ها:

تعداد دفعات استفاده از ماسک ها بستگی به عارضه پوستی و محیط زندگی فرد دارد. ولی به طور کلی ماسک‌ های مرطوب‌ کننده پوست را باید دو بار در هفته استفاده کنید. در شرایطی که آب و هوای خیلی گرم، سرد یا خشک موجب خشکی پوست شده باشد باید استفاده از ماسک ‌های مرطوب‌ کننده را به روزی یک بار افزایش دهید. چرا که خشکی پوست موجب چین و چروک می شود .

در رابطه با ماسک‌ های روشن ‌کننده پوست این نکته را فراموش نکنید که این ماسک ‌ها حاوی مواد لایه ‌بردار و ملتهب‌ کننده پوست بوده و استفاده بیش از حد از آن ها می ‌تواند مُضر باشد . در استفاده از این ماسک ها با دکتر متخصص مشورت کنید.

در مورد ماسک‌ های پاک ‌کننده هم به دلیل لایه ای که از پوست برمی دارند در استفاده از آن ها باید دقت کرد. استفاده بیش از اندازه از این نوع ماسک ها می ‌تواند به پوست آسیب برساند.

 

نحوه صحیح و مرحله به مرحله استفاده از ماسک های صورت :

گام اول: هر نوع آرایشی را از روی پوست پاک کنید.

گام دوم: در فضای گرم و مرطوب‌ مانند حمام یا مقابل دستگاه بخور قرار بگیرید تا منافذ صورت ‌تان باز شود . برای باز شدن منافذ پوست راه دیگری هم وجود دارد ،شما می توانید پوستتان را لیف بزنید این کار به منظور از بین رفتن سلول های مرده و ایجاد بستر مناسب برای دریافت مواد مغذی از ماسک است البته لیف باید مناسب پوست صورت باشد ،از لیف های خشن و زبر استفاده نکنید .

گام سوم: لایه ‌ی ضخیمی از ماسک مورد نظر را روی پوست صورت و گردن بمالید تا پوست آن چه را که نیاز دارد جذب کند ، نحوه مالیدن ماسک اگر از پایین به بالا باشد بهتر است(این کار نوعی لیفتینگ پوست است). حتما توجه داشته باشید که ماسک نباید به اطراف چشم مالیده شود چرا که پوست این قسمت بسیار نازک است و احتمال دارد موجب تورم ، تحریک و قرمزی پوست شود.

زمانی که ماسک باید روی صورت بماند 15 الی 20 دقیقه است. اگر از ماسک آب‌ رسان یا تقویت‌ کننده استفاده می‌ کنید ، می ‌توانید مدت زمان بیشتری آن را روی صورت باقی بگذارید اما در مورد ماسک‌ های تمیز کننده یا روشن ‌کننده باید آن را در زمان معین نوشته شده روی بسته (یا اگر از ماسک های طبیعی استفاده می کنید پس از 10 تا 15 دقیقه )پاک کرد چون در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن پوست وجود دارد. از راه دیگری هم می شود به کافی بودن زمان پاک کردن ماسک پی برد ، آن هم زمانی است که روی پوست خود حس گزش و سوزش کنید ، در صورت احساس سوزش فورا صورت را با آب ولرم و سپس آب خنک بشویید تا اثر تخریبی ماسک را به حداقل برسانید .

 

چه نوع ماسکی برای صورت مناسب تر است؟ استفاده مداوم از یک نوع ماسک یا چند نوع؟

بهترین کار در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص پوست و تشخیص نوع پوست و عارضه است . مسلما استفاده از چند ماسک بهتر از یک نوع ماسک خاص خواهد بود. بهترین کار این است که بر حسب نیاز خود و مشورت با پزشک مثلا 2 یا 3 نوع ماسک از میان ماسک های: مرطوب ‌کننده، روشن ‌کننده ، جوان ‌کننده، رفع کننده جوش و آکنه و... را انتخاب کنید و در طول هفته به نوبت از آن ها استفاده کنید.

استفاده همزمان از ماسک ها توصیه نمی شود. چرا که هم در جذب مواد غذایی اختلال پیش می آید و هم پوست فرصتی برای  دریافت مواد فعالی که روی آن نشسته پیدا نخواهد کرد.

درمورد افرادی که پوستشان چرب و بخشی از آن مختلط است می توانند دو نوع ماسک را به صورت  موضعی استفاده کنند ، ماسک آب‌ رسان را باید روی گونه و گردن و هم‌ زمان ماسک پاک ‌کننده را باید روی پیشانی ، بینی و چانه بمالند.

*در صورت استفاده از یک ماسک برای بار اول و مشاهده مواردی چون سوزش ،خارش، قرمزی یا تورم پس از شست و شوی صورت با آب خنک مورد را با پزشک خود در میان بگذارید. این می تواند نشان از حساسیت پوست شما نسبت به ماده موجود در ماسک باشد.

*توجه داشته باشید اگر از ماسک‌ های شیمیایی موجود در داروخانه ها استفاده می کنید به شما توصیه می شود: در هنگام خرید ماسک ‌های شیمیایی از داروخانه‌ ها به برچسب مجوز وزارت بهداشت و طریقه ی مصرف آن ها توجه کنید.

 

رفع تیرگی دور چشم با حلقه های خیار

یکی از بهترین درمان هایی که از قدیم هم برای رفع تیرگی اطراف چشم ها استفاده می شده استفاده از حلقه های خیار روی چشم می باشد . گذاشتن برش های خیار سرد اطراف و روی چشم ها به مدت 10 دقیقه تاثیر فوق العاده ای در کاهش حلقه های تیره اطراف چشم ها دارد . خنکی خیار باعث تسکین و التیام پوست شده و مواد مغذی موجود در آن به کاهش تیرگی ها کمک می کند . خیار به طور ویژه ای حاوی ترکیبات روشن کننده پوست شامل ویتامین C و کافئیک اسید می باشد . کافئیک اسید ماده شیمیایی با منشاء گیاهی است که دارای اثرات روشن کنندگی پوست است . به دلیل وجود این ترکیب خیار در کاهش تیرگی های پوست و اطراف چشم ها موثر می باشد . علاوه بر استفاده موضعی (گذاشتن آن بر روی چشم ها) ، خوردن خیار نیز می تواند در کاهش تیرگی ها موثر باشد . البته گذاشتن برش های خیار بر روی چشم ها و استراحت 10 دقیقه ای با آنها قطعا نتیجه سریعتری در بهبود این تیرگی ها خواهد داشت. چرا که مواد مفید موجود در خیار مستقیما از طریق پوست جذب خواهد شد .

در مورد موضوع "تیرگی دور چشم" در اینجا به اختصار توضیحاتی داده شد. لازم به ذکر است که موارد موثر دیگری هم در ایجاد و تشدید این عارضه نقش دارند که در مقاله ی بعدی به بررسی جزء به جزء آن ها و ارائه راهکارهایی برای رفع آن خواهیم پرداخت.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رشد مجدد مو یکی از شایعترین عوارض استفاده از لیزر در حذف موهای زائد، رشد مجدد مو در ناحیه درمان است. اگر چه از لیزر درمانی جهت از بین بردن موهای زائد، به عنو...
طاق باز بخوابید خوابیدن در وضعیت های خاص به ایجاد "خطوط خواب" منتهی می شود، یعنی خطوطی که بر روی سطوح بالایی پوست ایجاد می شوند و پس از بیدار شدن ن...