29 دی 1398

علت قرمزی چشم

دسته بندی: چشم و بیماری های آن نویسنده: ایران درمان بازدید: 1194
علت قرمزی چشم

قرمزی چشم در اثر متورم و متسع شدن رگ های خونی موجود در سفیدی چشم، یعنی سطح سفید و قابل رؤیت چشم ایجاد می شود.

قرمزی چشم ممکن است با درد، خارش، ترشح و تورم همراه باشد،در برخی موارد نیز تاری دید را به همراه دارد. قرمزی چشم در برخی موارد نیز هیچ یک از عوارض مذکور را با خود ندارد.

قرمزی چشم امکان دارد به تدریج و یا یکباره ایجاد شود، یعنی در واکنش به انواع آلرژی و یا صدمات وارد بر چشم.

در واقع قرمزی چشم امکان دارد علل و عوامل متعددی داشته باشد. به طور کلی (در صورتی که چشم بیماری خاصی نداشته باشد) می توان گفت قرمزی چشم در اثر آلرژی، خستگی، استفاده مداوم از لنزهای چشمی و یا عفونت های رایج چشمی مثل ورم ملتحمه ایجاد می شود.با این حال قرمزی چشم گاهی اوقات می تواند نشانه ای از بیماری های چشمی جدی تری مثل یووییت(uveitis) یا آب سیاه(glaucoma) باشد. بنابراین در صورتی که قرمزی چشم طولانی یا تشدید شود باید فوراً به چشم پزشک مراجعه نمود.

علل رایج قرمزی چشم از این قرارند:

کنژنکتیویت یا ورم ملتحمه

ورم ملتحمه یکی از رایج ترین عفونت های چشمی به خصوص در میان کودکان است. این عارضه زمانی رخ می دهد که ملتحمه، یعنی غشای نازک و شفافی که صلبیه چشم و سطح داخلی پلک را می پوشاند دچار عفونت گردد.

التهاب ملتحمه انواع مختلفی دارد و بنابراین روش های درمانی مختلفی نیز برای آن وجود دارد.

خشکی چشم

سندروم خشکی چشم زمانی رخ می دهد که غدد اشکی چشم به لحاظ کمی مقدار اشک کمی تولید می نمایند و یا این که کیفیت اشک تولید شده به گونه ای نیست که بتواند به خوبی سطح چشم را مرطوب و تغذیه نماید. خشکی چشم مزمن می تواند موجب تورم و خارش سطح چشم و نتیجتاً قرمزی چشم گردد.

آلرژی

قرمزی چشم معمولاً به آلرژی نسبت داده می شود. بدن در واکنش به ورود مواد خارجی از جمله گرد و غبار، خاکستر و یا مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، هیستامین تولید می نماید. هیستامین آزاد شده موجب می شود رگ های خونی موجود در چشم بزرگ شده و نتیجتاً چشم نسبت به حالت طبیعی قرمزتر به نظر آید.

استفاده از لنزهای چشمی

یکی از دلایل اصلی قرمزی چشم استفاده مداوم از لنزهای چشمی و یا عدم استفاده صحیح از آنهاست که باعث ورود میکروب به چشم می شود. قرمزی چشم در فردی که از لنزهای چشمی استفاده می نماید می تواند نشانه عفونت های جدی چشمی مانند آماس قرنیه یا عفونتهای قارچی باشد. بنابراین در صورتی که فرد به قرمزی چشم مبتلا گردد باید فوراً استفاده از لنز را متوقف ساخته و به پزشک مراجعه نماید.

باید دانست لنزهای چشمی می توانند سندروم خشکی چشم را نیز تشدید نمایند، زیرا لنزهای چشمی نوعاً میزان اکسیژنی که به قرنیه می رسد را کاهش می دهند و مانع جریان تولید نرمال اشک می گردند.

سندروم دید ناشی از کار با کامپیوتر

کار طولانی با کامپیوتر باعث قرمزی، سوزش و خستگی چشم می شود. یکی از دلایل آن نیز این است که فرد به هنگام کار با کامپیوتر کمتر از حالت طبیعی پلک می زند، که خود منجر به خشکی سطح چشم می شود.

راه های زیادی برای کاهش آسیب های کار با کامپیوتر وجود دارد، از جمله استفاده از عینک هایی که منحصراً به این منظور تهیه شده اند، افزایش آگاهانه پلک زدن و استفاده از قطره های چشمی مرطوب کننده.

صدمات وارد به چشم

زخم یا آسیب چشم نیز موجب قرمزی چشم می شود. رگ های خونی در پاسخ به آسیب وارده به چشم متسع می شوند تا خون بیشتری به زخم ایجاد شده برسد و زودتر بهبود یابد. این اتساع و حتی در برخی موارد پارگی رگ های خونی موجب قرمزی چشم می شود. آسیب های وارد بر چشم دامنه گسترده ای دارد،از خراش های جزئی وارد بر قرنیه گرفته تا سوراخ های عمیق یا سوختگی های شیمیایی که در هر صورت باید تحت معالجه سریع قرار گیرند.

سایر دلایل ایجاد قرمزی چشم

  • زخم قرنیه
  • تبخال چشمی
  • یووییت (uveitis)
  • آب سیاه
  • حاملگی
  • مصرف سیگار
  • عوامل محیطی و جوی
  • کمبود خواب
  • شنا 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

تست دید رنگی که به عنوان تست ایشیهارا  نیز شناخته میشود، توانایی شما در تمییز دادن بین رنگها را بررسی و اندازه گیری مینماید. در صورتی که این تست را با موفق...
تقریباً از هر 12 مرد یک نفر (یعنی 8%) و از هر 200 زن یک نفر  به کوررنگی یا CVD مبتلاست. یعنی برای مثال در انگلستان 2.7 میلیون نفر به کوررنگی مبتلا هستند (ت...