29 دی 1398

درد پا میتواند نشانه ای برای بیماری قلبی باشد

دسته بندی: بیماری های قلب و عروق نویسنده: ایران درمان بازدید: 674
درد پا میتواند نشانه ای برای بیماری قلبی باشد

مردی که تصور می کرد کمرش مشکل دارد به دکتر مراجعه کرد ، ولی متوجه شد که پاهایش او را آزاد می داده ، در آخر مشخص شد که در پا زندگی او را نجات داده است.

فرد دیگری هم که ۵۷ سال داشت و فکر می کرد باید از مربی تمرینات لازم بگیرد تا مشکل کمرش حل شود ، به یک مربی مراجعه کرد . برخلاف تمرینات مربی درد پایش بیش از قبل شد ، به گونه ای که راه رفتن را برای او دشوار ساخت. او و مربی اش به این نتیجه رسیدند که شاید مشکل از جای دیگری باشد. بنابراین آن مرد به دکتر مراجعه کرد.

دکتر آن مرد ۵۷ ساله ، پس از انجام آزمایشات دلیل اصلی را برای او مشخص کرد و آن هم این بود : انسداد رگهای خونی پای او . در واقع شریانهای انتهایی پای او تقریبا ۱۰۰ درصد بسته بودند. حال دلیل چه بود؟ سالهایی که او به شدت سیگار کشیده و از غذاهای پر چربی استفاده کرده بود . البته فاکتورهای دیگری نیز منجر به کلسترول ، زخم های در حال التیام  و لخته خون شده بودند که نهایتا باعث انسداد رگها شده بود.

بسیاری از افراد فکر می کنند بیماریهایی چون انسداد رگهای خونی و تصلب شرایین تنها در قلب اتفاق می افتد ، در صورتیکه این چنین نیست. این بیماریها در کل بدن ممکن است رخ دهند. وقتی دیگر قسمتهای بدن دچار گرفتگی رگها می شود به آن بیماری شریانی ثانوی (PAD) گفته می شود . در برخی افراد این بیماری منجر به درد پا می شود که زنگ خطری برای فرد است . چرا که ممکن است فرد دچار حملات و یا سکته قلبی شود.

به گفته یک جراح قلب : تصور کنید که شما میان موهایتان موی سفید پیدا کرده اید ، مسلما در جاهای دیگر سرتان نیز موی سفید رشد خواهد کرد . در مورد رگها هم به همین شکل است ؛ اگر در قسمتی از بدن شما رگی گرفته باشد ، بی شک جاهای دیگر بدنتان نیز ممکن است دچار انسداد شود.

در واقع یک چهارم افرادی که از درد پای ناشی از انسداد شریان رنج می برند ، پنج سال بیشتر زنده نمی مانند و علت مرگشان هم حملات و دیگر مشکلات قلبیخواهد بود.میان افراد ۷۰ ساله ، تقریبا یک نفر  از پنج نفر از این مشکل رنج می برد.

چه کسانی بیشتر در معرض بیماری تصلب شرایین هستند؟

افراد بالای ۵۰ سال ، افراد سیگاری ، دیابتی ، افراد دارای فشار خون و کلسترول بالا و کسانی که اضافه وزن دارند . این افراد هم چنین در معرض خطر ابتلا به بیماریها و حملات قلبی هستند.

بیماری تصلب شرایین باعث می شود فرد به هنگام راه رفتن و ورزش در پاهایش احساس خستگی و درد کند ، حالتی که پزشکان به آن " لنگی و یا شلی عضلات " می گویند .

هرچه افراد مبتلا به این بیماری بیشتر پیاده روی کنند ، احتمال اینکه دچار انسداد رگها شوند کمتر است ، افراد می توانند با پیاده روی هرچه بیشتر درد پایشان را بهبود ببخشند.

اما در برخی از افراد این بیماری به قدری پیشرفت می کند که باعث درد بسیار و کرختی می شود ، حتی زمانی که فرد خواب و یا درحال استراحت است ؛ در این حالت به آن "درد استراحت" می گویند. گاهی نیز درد بیمار را بیدار می کند . این درد به گونه ای است که بیمار حس می کند دور پایش را محکم با یک پارچه بسته اند. مقدار درد وخیم بودن وضعیت بیمار را نشان می دهد.

دیگر علامتی که از انسداد شدید رگها حکایت دارد ، زخم ها و جراحات دردناک روی پا و انگشتان است . آن هم به این دلیل است که جریان خونی که به سمت پایین می رود ، کافی نیست تا به زخم برسد در نتیجه زخم بدتر می شود . افراد دیابتی که بدنشان بیشتر دچار زخم می شود ، کسانی هستند که بیش از همه از این درد رنج می برند . زخم هایی که به حال خود رها شده و درمان نمی شوند هر روز بدتر و بدتر شده و منجر به قانقاریا و در اکثر موارد قطع عضو می شود.

پزشکان می گویند : اگر دچار ناراحتی در پاهایتان شده اید و این ناراحتی به مدت یک هفته به طول انجامیده ، حتما به پزشک مراجعه کنید . پزشک ممکن است تمرین دوپلر را که یک تست فراصوت بدون فشار و بدون درد است روی شما انجام دهد. این تست فشار خون شریانها را می سنجد.

تست دوپلر مشخص می کند که آیا فرد دچار انسداد رگهای خونی هست یا خیر و وضعیت او چگونه است . طبق نتایج این تست ، پزشک ممکن است از بیمار بخواهد تا روی پایش ام آر آ (MRA) انجام دهد.

اگر فرد دچار تصلب شرایین شدید باشد راههای مختلفی برای درمان او وجود دارد. دو راه شبیه به درمان بیماران قلبی وجود دارد : مانند آنژیو که رگهای بسته را با بالون باز می کنند و یا عمل بای پس که با قرار دادن فنر به بهتر شدن جریان خون در نقطه مسدود کمک می کنند.

درمورد بیماری تصلب شرایین به چند نکته توجه داشته باشید:

  • این بیماری همان گرفتگی رگهای خونی است . خواه در قلب اتفاق بیفتد و خواه در جای دیگر بدن دور از قلب ، هر دو می تواند بسیار خطرناک باشد .
  • این بیماری می تواند منجر به کلسترول ، زخمهای در حال التیام  و لخته خون در رگهاشود .
  • این بیماری موجب اختلال در جریان خون رگهای پا شده و باعث درد و کرختی در ناحیه پا می شود .
  • انسداد رگهای خونی قلب و مغز نیز به همین ترتیب می تواند موجب حملات قلبی و مغزی از جمله سکته شود .
  • به درد پا توجه کرده و آنرا جدی بگیرید ، چرا که ممکن است زندگی و سلامتی شما را تهدید کند.
  • این بیماری در افراد بالای ۵۰ سال رایج تر و گاهی هم موروثی است. افراد دیابتی و کسانی که دارای فشارخون و کلسترول بالا هستند بیشتر مراقب خود باشند.
  • این بیماری با تست فراصوت قابل تشخیص است.
  • افراد مبتلا به این بیماری باید سیگار را ترک کنند.
  • این بیماری را می توان با داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ترک عادات غذایی اشتباه ، کنترل قند خون در افراد دیابتی ، مصرف داروهای کاهش دهنده فشار خون و کلسترول درمان کرد. مراحل شدیدتر این بیماری هم با جراحی قابل درمان است.

پس هر گاه پایتان به مدت طولانی درد گرفت... ابتدا به این بیاندیشید که بر سر پایتان چه خواهد آمد و سپس به این بیاندیشید که بر سر زندگیتان چه خواهد آمد !!!

آتیه غرب

مقالات مرتبط

ترومبوز سیاهرگ عمقی یا DVT (مخفف عبارت Deep vein thrombosis ) به تشکیل لخته خون در داخل سیاهرگ گفته میشود که معمولا در اعماق پا اتفاق می افتد. هر ساله حدود نیم...
کلسترول ماده مومی شکل و چربی مانندی است که در کبد و سلول های دیگر ساخته می شود . همچنین در برخی مواد غذایی خاص ، مانند محصولات لبنی ، تخم مرغ ، و گوشت یافت می ش...