28 دی 1398

خواندن رمان باعث تغییرات پایدار در مغز می شود

دسته بندی: روانشناسی و روانپزشکی نویسنده: ایران درمان بازدید: 905
خواندن رمان باعث تغییرات پایدار در مغز می شود

عاشقان ادبیات خوشحال باشند: یک مطالعه جدید صورت گرفته ، علوم انسانی و علوم اعصاب را با هم پیوند می زند تا نگاهی نو به تاثیراتی داشته باشد که خواندن رمان می تواند بر روی مغز داشته باشد .

محققان می گویند خواندن و بررسی یک کتاب می تواند - حداقل برای چند روز هم که شده - نه تنها دیدگاه ، بلکه طرز فکر شما را نیز تغییر دهد . محققان دانشگاهی در آتلانتا، یافته های خود را در مجله ای مربوط به مغز به چاپ رساندند. متخصص اعصاب ، آقای دکتر گرگوری ، می گوید:

"داستانها زندگی ما را شکل می دهند و در برخی موارد به تعریف یک فرد کمک می کنند. ما می خواهیم به آن برسیم که چگونه داستانها به مغز شما راه می یابند و روی آن چه تاثیراتی ایجاد می کنند ."

برای بررسی عملکرد داخلی ذهن فردی که رمان می خواند ، محققان بر روی ۲۱ دانشجوی مقطع کارشناسی از یک دانشگاه که برای خواندن یک رمان هیجان انگیز با نام " Pompeii " نوشته شده توسط رابرت هریس در سال ۲۰۰۳ مطالعاتی انجام دادند .

بر اساس فوران واقعی کوه وزوویو در ایتالیای باستان ، محققان توضیح می دهند که روایت کننده داستان  "یک شخصیت [داستانی - افسانه ای] را دنبال می کند ، که خارج از شهر پمپی است و متوجه بخار و چیزهای عجیب و غریبی می شود که در اطراف آتشفشان در حال وقوع است."

در حالی که شخصیت داستانی سعی می کند برای نجات زنی که دوستش دارد به شهر پمپی برگرده ، آتشفشان همچنان فوران می کند ، و در همین حین دیگر شهروندان متوجه این اتفاقات نمی شوند .

محققان می گویند ، "این برای ما مهم بود که کتاب دارای سیر روایتی قوی بود به طوری که شرکت کنندگان در حال مطالعه کتابی با یک طرح جذاببودند.

تغییرات زبان و موتور حسی مغز

به مدت ۱۹ روز شرکت کنندگان در مطالعه به ترتیب ،  توسط محققان مورد بررسی قرار می گرفتند. برای ۵ روز اول، محققان به تصویربرداری مغناطیسی (FMRI) و اسکن برای تشخیص عملکرد مغز دانش آموزان در حالی که آنها در حالت استراحت بودند پرداختند . سپس ، طی ۹ روز ، دانش آموزان فرصت داشتند تا بخش های خاصی از رمان را خوانده و به اتمام برسانند . دانش آموزان موظف بودند بخشهای منتخب از رمان را شب ها بخوانند و صبح ها نزد محققان برای تحقیقات تکمیلی حضور یابند .

افراد در مقطع کارشناسی کالج باید به جهت اثبات اینکه بخش های مشخص شده را خواندهو  به اتمام رسانده بودند تست می دادند ، که پس از آن ، آنها دوباره تحت اسکن FMRI در مدت زمان نخواندن کتاب و استراحت قرار گرفتند .

پس از اتمام رمان ، دانش آموزان دوباره به مدت ۵ روز اضافی برگردانده شدند ، که در آن مدت در حالت استراحت تحت اسکنهای متعدد قرار گرفتند .

پس از انجام اسکن FMRI ، محققان دریافتند که خواندن یک رمان باعث اثرات پایدار در مناطق مختلفی از مغز که مسئول پذیرش زبان و ساخت نمود حسی بدن هستند ، می شود.

صبح بعد از هر جلسه ای خواندن کتاب ، محققان متوجه تاثیر زیادی در قشر تمپورال چپ شدند ، این قسمت منطقه ای از مغز است که وظیفه پذیرش زبان را بر عهده دارد . یکی از محققان توضیح می دهد که این تاثیر تا مدتها باقی ماند ، حتی اگر دانش آموزان در حال اسکن شدن ؛ مشغول خواندن کتاب نباشند.

محققان می گویند "ما آنرا " یک فعالیت سایه ای" می نامیم ، تقریبا شبیه یک حافظه عضلانی".

همچنین محققان متوجه تاثیر زیادی در منطقه ای از مغز موسوم به شیار مرکزی نیز شدند . این منطقه موتور حسی و اصلی مغز است که با ساخت نمود حسی بدن در ارتباط است.

آنها توضیح می دهند که ، برای مثال ، زمانی که ما صرفا در مورد دویدن فکر می کنیم ، در واقع می توانیم سلول های عصبی در مغز را که با حرکت فیزیکی دویدن در ارتباط اندرا  فعال کنیم.

تغییرات عصبی تنها واکنش های فوری نیستند

 یکی از محققان به نام برن یافته های خود را اینگونه بیان می کند: " تحقیقات نشان می دهد که خواندن یک رمان می تواند شما را به بدن شخصیت داستانی انتقال دهد ؛ یعنی شما حس کنید که جای شخصیت اصلی داستان هستید."

او اضافه می کند : "ما از قبل می دانستیم که خواندن یک داستان خوب می تواند شما را در جای شخصیت دیگری به صورت مجازی قرار دهد . در حال حاضر ما شاهد آن هستیم که از نظر بیولوژیکی هم اتفاقاتی رخ خواهد داد ."

این امر جالب توجه است ، چرا که محققان مشاهده کردند این تغییرات عصبی ، حتی ۵ روز پس از اینکه دانش آموزان رمان را تمام کرده بودند نیز پایدار بوده ، برن می گوید واکنشها عمدتا آنی نیستند.

البته او عقیده دارد که تیم هنوز هم مطمئن نیستند که دقیقا چه مدتی این تغییرات باقی می ماند ، او اشاره می کند : از زمانی که دانش آموزان را در حال خواندن بخشهای رمان که به صورت تصادفی انتخاب شده ، دیده است" بر این باور است که رمان های مورد علاقه خودشان به طور قطع می تواند تاثیر بیشتر و طولانی تری در بیولوژی مغز آنها داشته باشد .

اخبار پزشکی به تازگی اعلام کرده : طی مطالعات صورت گرفته مشخص شده که مغز ما  ورودی های بصری را که ممکن است اصلا درک آگاهانه ای از آنها نداشته باشیم ؛ را نیز پردازش می کند .

خواندن رمان هایی با محتوای مناسب روحیه شما هم می تواند دیدگاه شما نسبت به زندگی را عوض کند و  هممی تواند تاثیراتی پایدار در شما داشته باشد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

اختلال شخصیت سادیستی (Sadistic Personality Disorder) یا دگر آزاری که به صورت مخفف اس پی دی  (SPD) گفته میشود، به عنوان نوعی اختلال شخصیت شناخته میشود که در...
همه ما در زندگی بالا و پایین هایی داریم اما در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی این بالا و پایین ها خیلی شدیدتر است. علائم اختلال دو قطبی می تواند به عملکرد شغلی و...