29 دی 1398

جرقه و مگس پران چشم، علائم، علت و تشخیص

دسته بندی: چشم و بیماری های آن نویسنده: ایران درمان بازدید: 1032
جرقه و مگس پران چشم، علائم، علت و تشخیص

ممکن است گاهی لکه یا ابرهای در حال حرکتی جلوی چشمانتان ببینید. این نقطه ها مگس پران چشم نامیده می شوند. معمولاً این نقطه ها به هنگام نگاه کردن به صفحه­ های هموار مثل یک دیوار سفید یا آسمان دیده می شوند. مگس پران ها معمولاً دسته هایی از سلول ها یا مواد درون زجاجیه چشم، یعنی قسمت ژله ای مانندی که درون چشم را پر می کند هستند.

یعنی با وجود این که به نظر می رسد این نقاط و ذرات جلوی چشمان شما درحال حرکت هستند، در واقع درون چشم خودتان معلق می باشند و چیزی که شما می بینید، سایه این ذرات است که به روی شبکیه می افتد. مگس پران چشم ممکن است در اشکال مختلفی دیده شوند مثلاً به شکل نقطه­ های کوچک، دایره، ابر و یا تارعنکبوت.

زمانی که مایع ژله ای زجاجیه روی شبکیه کشیده می شود، رگه هایی روشن و یا نقطه هایی نورانی می بینید که جرقه نامیده می شود. اگر تاکنون به چشمانتان ضربه وارد شده باشد هم ممکن است این حالت را تجربه کرده و ستاره هایی جلوی چشمانتان دیده باشید. دیدن جرقه ممکن است هفته ها یا ماه ها ادامه داشته باشد.

با بالا رفتن سن و با تغییر مایع ژله ای زجاجیه که به تدریج از سطح داخلی چشم بیرون می ریزد احتمال دیدن مگس پران و جرقه هم در افراد افزایش می یابد.

دلایل بروز مگس پران و جرقه

همانطور که گفته شد تجربه دیدن مگس پران و جرقه چشم در سنین بالا شایع تر است. زمانی که افراد به سنین میان سالی می رسند، مایع ژله­ای زجاجیه شروع به کم شدن می کند و این عمل بافت ها یا خوشه هایی درون چشم ایجاد می نماید. مایع ژله ای زجاجیه از دیواره پشت چشم بیرون کشیده می شود و موجب انفصال خلفی زجاجیه می گردد. این دلیل شایع ایجاد مگس پران است.

 این حالت در افرادی که شرایط ذیل را دارا هستند رایج تر است:

  • نزدیک بین هستند
  • تحت عمل جراحی آب مروارید قرار گرفته اند
  • تحت عمل جراحی لیزر YAG قرر گرفته اند
  • قبلاً به تورم در چشم مبتلا شده اند
  • در ناحیه چشم دچار آسیب شده اند

شکل ظاهری مگس پران ها می تواند هشدار دهنده باشد به خصوص اگر یکباره ایجاد شده باشند. برای تشخیص این که آیا به پارگی شبکیه یا انفصال خلفی مبتلا شده اید یا خیر، باید در صورت وجود علائم زیر  بلافاصله به چشم پزشک مراجعه کنید به خصوص اگر بالای 45 سال دارید، در ناجیه چشم دچار حادثه شده اید و یا نزدیک بینی شدید دارید:

  • افزایش ناگهانی تعداد و اندازه مگس پران ها
  • بروز ناگهانی جرقه ها
  • بروز سایه و یا پرده ای در قسمت های کناری دامنه دید
  • دیدن پرده ای خاکستری که پیش دید شما در حال حرکت است
  • کاهش ناگهانی دید

علائم مگس پران و جرقه چشم

از جمله علائم مگس پران چشم می توان به دیدن خال ها یا ابرهای کوچکی که در حوزه دید در حال حرکت هستند و یا دیدن نقطه­ ها، دایره ها و خطوط و یا تارهای عنکبوتی اشاره کرد.

از جمله علائم جرقه در چشم می توان به دیدن نقطه های نورانی و یا دیدن ستاره هایی پیش چشم اشاره کرد.

در صورتی که مایع ژله­ ای درون چشم آب برود و از دیواره چشم بیرون بریزد، ممکن است شبکیه پاره شود. این عمل برخی اوقات موجب خونریزی درون چشم می شود که به خودی خود باعث ایجاد مگس پران های جدیدی خواهد شد.

پارگی شبکیه همیشه مشکلی جدی است چون میتواند به انفصال شبکیه منجر شود.

برخی افراد جرقه های نورانی را در هر دو چشم می بینند که شبیه به خطوطی در هم و یا موج های حرارتی هستند. دیدن این جرقه ها اغلب 10 تا 20 دقیقه ادامه می یابد. این خطوط با جرقه هایی که ناشی از بیرون آمدن مایع ژله ای زجاجیه هستند فرق می کنند. این خطوط معمولاً در اثر اسپاسم رگ های خونی مغز ایجاد می شوند که میگرن نامیده می شود. اگر پس از دیدن این جرقه ها دچار سردرد شدید، به سردرد میگرنی مبتلا هستید. با این حال دیدن خطوط نامرتب و یا موج های حرارتی می تواند بدون سردرد باشد. در این صورت دیدن این خطوط به میگرن چشمی، یا میگرنی که با سردرد همراه نیست مربوط است.

تشخیص مگس پران و جرقه چشم

همانطور که گفته شد دیدن مگس پران و جرقه در سنین بالا رایج است. با این حال در تمام موارد بروز این عارضه باید به پزشک مراجعه کرد تا در مورد عدم آسیب به شبکیه اطمینان حاصل شود. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

تست دید رنگی که به عنوان تست ایشیهارا  نیز شناخته میشود، توانایی شما در تمییز دادن بین رنگها را بررسی و اندازه گیری مینماید. در صورتی که این تست را با موفق...
تقریباً از هر 12 مرد یک نفر (یعنی 8%) و از هر 200 زن یک نفر  به کوررنگی یا CVD مبتلاست. یعنی برای مثال در انگلستان 2.7 میلیون نفر به کوررنگی مبتلا هستند (ت...