28 دی 1398

افزایش خطر سکته در سالمندهای سیگاری مبتلا به میگرن

دسته بندی: مغز و اعصاب نویسنده: ایران درمان بازدید: 778
افزایش خطر سکته در سالمندهای سیگاری مبتلا به میگرن

تحقیقات جدید نشان میدهد افراد سالمند سیگاری که میگرن دارند، در خطر بیشتر سکته مغزی قرار دارند. این مطالعه شامل تقریبا 1300 نفر با سن متوسط 68 سال بود که از سردردهای میگرنی با علائم پیش هشدار (aura) یا بدون آن، رنج میبرند. میگرن دارای علائم پیش هشدار، به میگرنی گفته میشود که همراه با تاثیر بر بینایی ( از جمله مشاهده جرقه یا لکه کور) و یا مور مور شدن دست یا صورت بروز میکند.

افراد شرکت کننده در این مطالعه به مدت یازده سال مورد ارزیابی قرار گرفتند تا مشخص شود چه تعداد حمله قلبی یا سکته مغزی دارند. یافته های این تحقیقات در نشریه Neurology آنلاین منتشر شد.

محققان این مقاله بین میگرن و خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در افراد غیر سیگاری ارتباطی نیافتند اما بین افراد سیگاری، میگرن با افزایش سه برابری خطر سکته مغزی همراه بود.

اگر چه این مطالعه ارتباط بین میگرن و افزایش خطر سکته در افراد سیگاری را آشکار کرده است، اما مشخص نیست این ارتباط علت و معلولی است یا خیر. از نظر آماری نمیتوانیم این احتمال را رد کنیم که ارتباط بین میگرن و سکته مغزی در افراد سیگاری ممکن است تصادفی باشد اما ما معتقدیم این ارتباط با مطالعات دیگر در این زمینه، سازگاری دارد. نویسنده این مقاله دکتر Teshamae Monteith  که رئیس برنامه سردرد در دانشکده پزشکی میلر دانشگاه میامی می باشد، میگوید: "یافته های ما شواهد بیشتری ارائه میکند که نشان میدهد چرا ترک سیگار برای افراد مبتلا به میگرن، اهمیت دارد. در حالی که این تحقیقات در مورد میگرن و مسائل عروقی در افراد سالمند نشان داده است که تنها افراد سیگاری مبتلا به میگرن دچار افزایش خطر سکته مغزی هستند، اما مطالعات پیشین نشان داده اند که زنان زیر 45 سال که میگرن دارای علائم پیش هشدار دهنده دارند نیز در خطر بیشتر سکته قرار دارند، خواه سیگاری باشند یا نباشند."

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عصب سیاتیک (sciatic nerve) طولانی‌ترین و قطورترین عصب بدن انسان است که از ناحیه کمر آغاز و تا انتهای پا امتداد دارد. عصب سیاتیک بعد از خارج شدن از لگن از ب...
28 دی 1398
تومور مغزی به تجمع سلولهای ناهنجار در مغز گفته میشود. جمجمه که مغز را احاطه میکند جنسی سخت و مقاوم دارد. هر گونه زایده ای که در داخل آن رشد کند، فضای موجود را م...
28 دی 1398