29 دی 1398

ارتباط قرص های ضدبارداری و آب سیاه

دسته بندی: چشم و بیماری های آن نویسنده: ایران درمان بازدید: 594
ارتباط قرص های ضدبارداری و آب سیاه

تحقیقی که اخیراً انجام شده نشان داده است شانس ابتلا به آب سیاه یا گلوکوم در زنانی که بیش از سه سال از قرص های ضدبارداری استفاده کرده اند، دو برابر بیشتر از زنانی است که از این قرص ها استفاده نمی کرده اند.

علیرغم آن که یافته های این مطالعه مؤید آن است که مصرف قرص های ضد بارداری در ابتلا به بیماری آب سیاه نقش داشته باشد، محققان این پروژه اذعان نموده اند این احتمال نباید موجب شود زنانی که از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده می کنند، دچار نگرانی شوند چون برای تأیید یافته ها نیاز به مطالعات بیشتری است.

محققان دخیل در این تحقیق تنها از متخصصان بیماری های زنان خواسته اند در مورد تجویز طولانی مدت این قرص ها به بیماران خود محتاطانه تر عمل نمایند و هم چنین خطاب به زنانی که برای مدت طولانی از این قرص ها استفاده می نمایند، نیز توصیه نموده اند در صورتی که در معرض علائم خطر آفرین دیگر ابتلا به آب سیاه قرار دارند، برای بررسی احتمال ابتلا به آب سیاه به چشم پزشک مراجعه نمایند.

در این مطالعه 3406 زن بالای 40 سال در سرتاسر امریکا مورد بررسی قرار گرفته اند. با بررسی اطلاعات این زنان و هم چنین با اعمال تطبیق های سنی، نژادی و سایر فاکتورهای دخیل، مشخص شد شانس ابتلا به آب سیاه در آنهایی که بیش از سه سال از قرص های ضد بارداری استفاده می نموده اند، بدون توجه به نوع قرص، 2.05 برابر بیش از دیگران است.

مطالعات پیشین نیز نشان داده بود که استروژن نقشی اساسی در بروز آب سیاه ایفا می نماید.

آکادمی چشم امریکا توصیه کرده افرادی که نشانه های ابتلا و یا عوامل خطر آفرین ابتلا به آب سیاه را دارند،مثل کسانی که به دیابت مبتلا هستند، یا سابقه خانوادگی ابتلا به آب سیاه دارند، و یا افریقایی تبارها، در هر سنی که باشند، بهتر است برای بررسی این موضوع به چشم پزشک مراجعه نمایند. چشم پزشک پس از معاینات اولیه، بر اساس وضعیت سلامت چشم فرد، تعیین خواهد کرد که لازم است فرد با چه فاصله زمانی مجدداً مورد معاینه قرار بگیرد.

به طور کلی افراد بالای 65 سال باید هر ساله و یا یک سال در میان  تحت معاینه چشم قرار بگیرند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

تست دید رنگی که به عنوان تست ایشیهارا  نیز شناخته میشود، توانایی شما در تمییز دادن بین رنگها را بررسی و اندازه گیری مینماید. در صورتی که این تست را با موفق...
تقریباً از هر 12 مرد یک نفر (یعنی 8%) و از هر 200 زن یک نفر  به کوررنگی یا CVD مبتلاست. یعنی برای مثال در انگلستان 2.7 میلیون نفر به کوررنگی مبتلا هستند (ت...