28 دی 1398

ویروس زیکا؛ پشه های ناقل زیکا در کجا پنهان می شوند

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 911
ویروس زیکا؛ پشه های ناقل زیکا در کجا پنهان می شوند

کوچک اما خطرناک: پشه های ناقل زیکا در کجا پنهان میشوند 
این پشه های کوچک در روز روشن قربانی را نیش میزنند بدون این که هشداری به بیمار بدهند و سوزش یا دردی بر جای بگذارند. این پشه ها با نیش خود ویروسی را به بدن قربانی منتقل میکنند که نتایج آن میتواند مرگبار باشد

 پشه های ناقل زیکا

پشه تب زرد یا ائدس اجیپتی Aedes aegypti در جنگ امریکا – اسپانیا بیشتر از اسلحه گرم جان سربازان جنگی را گرفت. تنها جنس ماده این پشه نابودگر با نوارهای سیاه و سفید، خون قربانی را میمکد. این پشه بیماریهای مشقت باری را در امریکای جنوبی و مرکزی شایع کرده است که علت آن انتقال ویروسهای عامل تب زرد، تب دنگ، چیکونگونیا و اکنون زیکا از فردی به فرد دیگر میباشد.

اجداد این پشه ها در جنگلها زندگی میکردند و از همه نوع موجودات خون گرم تغذیه میکردند اما گاهی اوقات در عصر جدید بنا به دلایلی که کسی دقیقا از آن خبر ندارد، پشه مدرن ائدس علاقه ویژه ای به انسان نشان میدهد.

اکنون این پشه تنها در اجتماعات انسانی زندگی میکند و برای این کار از نظر فیزیکی و رفتاری سازگاری یافته است. این پشه توانایی شگفت انگیزی در شناسایی بوی انسان دارد. میتوانید برای امتحان بویایی پشه در آزمایشگاه دستکش بپوشید و سوراخ بسیار کوچکی در پشت آن ایجاد کنید تا ببینید چگونه این 2 میلی متر سطح پوست که از طریق سوراخ دستکش در معرض قرا گرفته است را به سرعت پیدا میکنند.

این پشه ها کجا پنهان میشوند؟

کارشناسانی که مدت زیادی را صرف مطالعه بر روی پشه های ائدس سپری کرده اند، از سازگاری آنها برای تغذیه از خون انسان حیرت زده شده اند. برای مثال این پشه ها توانایی زیادی برای پرواز در هوا ندارند و پرواز آنها تنها دامنه ای از  90 تا 180 متر میتواند داشته باشد، در نتیجه اسپری حشره کش معمولا بر تولید نسل آنها تاثیری ندارد چون به سختی میتوان آنها را در هوا نابود کرد

این پشه ها برای تغذیه باید کاملا نزدیک به قربانی باشند و معمولا در اسباب و لوازم و در فضای مطبوع خانه به راحتی زنده می مانند. پشه ها هوای سرد مانند کولر گازی و ایر کاندیشنر را دوست ندارند و علاقه ویژه ای به زیر گلدانی دارند چرا که در آن آب جمع شده و باقی می ماند. اما زیر گلدانی تنها جایی نیست که میتوانید پشه ها را پیدا کنید.

جو کنلون سخنگوی انجمن کنترل پشه های امریکا میگوید: "پشه ها در مقدار بسیار کم آب نیز میتوانند تولید مثل کنند. چند سال پیش زمانی که من در سورینام (کشوری در امریکای جنوبی) بودم، مشاهده کرده که در درب بطریهای رها شده نوشابه که در آنها آب جمع شده است هم پشه ها به راحتی تخم گذاری میکنند."
در نیوجرسی محققان دانشگاه روتگرز دریافتند پشه ها در آبی که در پلاستیک چیپس دور انداخته شده، جمع میشود نیز تولید مثل میکنند. پشه ها در همه جا هستند و شهر نشین شده اند.


در سال 2009 فونسکا و گروه تحقیقاتی اش در اطراف ترنتون ان جی، خانه به خانه بررسی کردند تا ببینند پشه ها و خویشاوندان آنها ائدس البوپیکتوس دقیقا کجا زندگی میکنند و تخم میگذارند. در مطالعات آزمایشگاهی ائدس البوپیکتوس نیز حامل زیکا شناخته شده است. این محققان بیش از 20000 ظرف دور ریخته یا کنار مانده حاوی آب را برای مطالعه بررسی کردند. آنها دریافتند که این پشه ها در ظروف زیر گلدانی و آبگیرهای کوچک بیشتر از درزهای تجهیزات بیرون از منزل مانند ماشین چمن زنی و کولر جمع میشوند.

حتی در حیاطهایی که خیلی تمیز و مرتب بودند نیز پشه ها یافت شدند. یکی از مکانهای مناسب برای پنهان شدن پشه ها زانویی ناودان خانه ها بود که همیشه مقداری آب در آن باقی می ماند.

فونسکا میگوید: "گاهی اوقات مدت زیادی آب در این بخش از ناودان می ماند. ما در مواردی 500 لارو در این انحناهای کوچک ناودان پیدا کرده ایم. "

چگونه از خود مراقبت کنیم؟
ویروس زیکا هنگامی منتقل میشود که پشه ابتدا فرد آلوده و سپس فرد سالم را نیش میزند و از طریق آن ویروس از فرد اول به فرد دوم منتقل میشود. بیشتر افراد آلوده علائمی نشان نمیدهند اما این ویروس در زنان باردار عامل میکروسفالی یا کوچک ماندن مغز در جنین می باشد. با این حال ارتباط علت و معلولی قطعی برای آن پیدا نشده است. میکروسفالی باعث آسیب مغزی در جنین میشود که گاهی اوقات مرگبار است و میتواند به سقط جنین یا مرده به دنیا آمدن کودک منجر شو.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید کنه بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ا...