25 تیر 1399

معجزه رژیم بی غذایی در مبارزه با سرطان و نابودی سلول های سرطانی 

دسته بندی: بیماری های خونی و سرطان نویسنده: ایران درمان بازدید: 3947
معجزه رژیم بی غذایی در مبارزه با سرطان و نابودی سلول های سرطانی 

رژیم بی غذایی که به آن نوعی روزه داری یا فستینگ (Fasting) نیز گفته میشود به صورت "عدم مصرف غذا در مدت زمان مشخص" تعریف میشود. رژیم روزه داری یک روش قدیمی و باستانی در تمدنهای مختلف سرتاسر دنیا بوده که هزاران سال استفاده میشده است.

رژیم بی غذایی به دلایل مختلف سلامتی و پزشکی انجام میشده و همچنین بخشی از رسوم مذهبی و آیینی بوده است.

به لطف کشفیات علمی اخیر اکنون میتوانیم مزیت روزه داری را برای مقابله با سرطان درک کنیم.

اگر چه حتما میدانید که چاقی با افزایش خطر سرطان، بیماری قلبی و بیماریهای متابولیک همراه است، جالب است بدانید محدودیت کالری با بهبود سلامت و طول عمر بیشتر و بهتر همراه است.

تحقیقات اخیر که در نشریه Cell Stem Cell منتشر شده است، نشان میدهد 72 ساعت بی غذایی از سیستم ایمنی در مقابل آسیبها جلوگیری مینماید. به علاوه این مقاله کشف کرد رژیم بی غذایی باعث بازسازی سیستم ایمنی میشود. محققان بر اساس یافته های به دست آمده از این پژوهش میگویند "رژیم بی غذایی ممکن است برخی اثرات زیان بخش شیمی درمانی را کاهش دهد. "

در این پژوهش داوطلبان در یک دوره شش ماهه تا چهار روز به صورت منظم رژیم بی غذایی گرفتند. این کار باعث شد تولید پروتئین کیناز (PKA) کاهش یابد. این پروتئین آنزیمی است که با هورمونهایی که خطر رشد تومور و سرطان را افزایش میدهند، مرتبط است.

اگر در دوره بهبودی سرطان قرار دارید، حقایقی وجود دارد که ممکن است شما را به رژیم بی غذایی برای بازیابی سلامتی سوق دهد:

  • طبق تحقیقاتی که روی نمونه های حیوانی صورت گرفته است، رژیم بی غذایی امید به زندگی را افزایش داده و التهاب و گسترش سرطان را کاهش میدهد.
  • محدودیت کالری (و بی غذایی متناوب) رشد تومورهای اولیه را کند میکند.
  • تاثیر محافظت کننده محدودیت کالری به خصوص در سرطان سینه بیش از صد سال است که در نمونه های تحقیقاتی مشخص شده است.
  • به طور کلی محدودیت کالری و پروتکل رژیم بی غذایی سالانه، میتواند از سرطان پیشگیری کند پیش از آن که تومور تشکیل شود.
  • رژیم بی غذایی به ایجاد تعادل فلور در دستگاه گوارش کمک میکند که این امر سیستم ایمنی را بهبود میبخشد.
  • مطالعات نشان داده اند که بی غذایی یک روز در هفته میتواند رشد سرطان در موشهایی را که دچار نقص در ژن سرکوب کننده تومور P53 بودند، متوقف کند.
  • رژیم بی غذایی همچنین میتواند التهاب مربوط به میزان بالای قند خون و وضعیتی به نام بیماری خوش خیم زایشی سینه را کاهش دهد. این بیماری گاهی میتواند پیش سرطانی باشد.
  • ممکن است رژیم بی غذایی تاثیراتی بر بهبود خلق داشته باشد.
  • شواهد فراوانی وجود دارد که ثابت میکند رژیم بی غذایی تاثیر مفید زیادی بر سلامتی دارد.

روش رژیم بی غذایی مفید برای سلامتی

برای امتحان این روش، می توانید از این دستور العمل پیروی کنید.

دهها نوع مختلف روزه داری و کالری محدود وجود دارد از رژیم بی غذایی که تنها آب در آن مصرف میشود تا رژیمهای آب میوه ای یا صرفا رژیم کمتر خوردن به صورت منظم. همه این انواع رژیمها نوعی محدودیت کالری دارند. اگر واقعا تصمیم جدی دارید که رژیم بی غذایی را به عنوان بخشی از سبک زندگی خود قرار دهید، بهتر است رژیم بی غذایی را امتحان کنید که تنها با آب ساده و آب لیمو انجام میشود.

در روز رژیم، دو لیتر (8 لیوان) آب خالص را با آب 6 تا 8 لیمو ترش ترکیب کنید. برخی افراد مقداری فلفل قرمز و شیره افرا نیز به آب اضافه میکنند. اگر در دوره بهبودی از سرطان قرار دارید اصلا از هیچ گونه قند یا شیره نباید استفاده کنید چرا که غذای اصلی سلولهای سرطانی قند است. اگر نیاز به چیزی دارید که طعم آب را شیرین کند میتوانید چند قطره استویا ( ماده گیاهی با طعم شیرین اما بدون قند) به آن اضافه کنید.

بدون آماده سازی وارد رژیم بی غذایی نشوید. روز پیش از شروع برنامه، غذای خام بسیار سبکی بخورید. همچنین در زمانی این کار را انجام دهید که فعالیت فیزیکی نداشته باشید و بتوانید در خانه بمانید و استراحت کنید. تنقیه با قهوه میتواند احساس گرسنگی شدید را از شما دور کرده و تهوع احتمالی ناشی از روزه داری را کاهش دهد. همچنین تنقیه میتواند به فرایند سم زدایی کمک کند.

رژیم بی غذایی رشد سلولهای سرطانی در بدن را کند میکند و طول عمر شما را افزایش میدهد. سعی کنید رژیم بی غذایی یا محدودیت کالری را به صورت دوره ای انجام داده و به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم خود در بیاورید.

نکته: بیماران سرطانی نباید روزه بی غذایی را بدون اطلاع پزشک خود بیش از چند روز انجام دهند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

شیرین کننده های مصنوعی در واقع علیرغم اظهاراتی که درباره شیرین کننده های مصنوعی رایج است، هنوز اثبات نشده این مواد خطر سرطان را افزایش میدهند. محققان میگویند س...
سرطان سینه در سراسر جهان به عنوان تهاجمی ترین سرطانی که زنان بدان مبتلا می گردند شناخته می شود. سرطان سینه 16% از موارد ابتلا به سرطان در زنان و 22.9% از از موا...