31 خرداد 1399

فواید و تاثیرات ازدواج از نظر روانشناسی

دسته بندی: روانشناسی و روانپزشکی نویسنده: ایران درمان بازدید: 764
فواید و تاثیرات ازدواج از نظر روانشناسی

در مورد تاثیر ازدواج بر سلامت و اقتصاد تحقیقات زیادی صورت گرفته است که نشان میدهد افراد متاهل از نظر سلامت روان، سلامت بدن، شادابی وضعیت بهتری داشته و نرخ مرگ و میر در آنها کمتر است. از نظر مالی مردان متاهل درامد بیشتری کسب کرده و احتمال فقر در زنان متاهل کمتر است. ازدواج با میزان ثروت اندوزی بیشتر نیز مرتبط است. در اینجا خلاصه ای از پژوهشهای صورت گرفته در زمینه تاثیر ازدواج بر زنان و مردان آمده است:

  • زوج های متاهل رضایت جنسی بیشتری را گزارش میکنند. تحقیقات نشان می دهند میزان رضایت جنسی در افرادی که به صورت تک همسری ازدواج کرده اند، بیشتر است در حالی که در افراد مجرد یا افرادی که بدون ازدواج در کنار هم زندگی می کنند رضایت جنسی کمی کمتر است.
  • زنان متاهل سلامت فیزیکی و روانشناختی بیشتری دارند. زنان متاهل نسبت به زنان دیگر وضعیت فیزیکی و روانی بهتری دارند. زنانی که در گذشته ازدواج کرده بودند و در حال حاضر متاهل نیستند وضعیت سلامتی بدتری نسبت به زنان متاهل دارند و زنانی که هرگز ازدواج نکرده اند از نظر سلامتی بین این دو گروه قرار دارند. زنان متاهل در مقایسه با زنانی که متاهل نیستند استرس شغلی کمتر، استرس محیطی کمتر، استرس فرزند کمتر، استرس مالی کمتر و استرس عاطفی کمتری را متحمل میشوند. ارزیابی های سلامت بر اساس فاکتورهای مختلف از جمله خود ارزیابی سلامت، میزان آشفتگی، بیماریهای مزمن و انواع استرسها از استرس زندگی اجتماعی گرفته تا استرس شغلی اندازه گیری شده است.
  • افراد متاهل بیشتر داوطلب کارهای خیر و انسان دوستانه می شوند. مطالعات نشان داده اند افراد بزرگسالی که ازدواج کرده اند 1.3 برابر  همتایان مجرد خود در فعالیتهای خدمات اجتماعی داوطلب میشوند و به طور متوسط 1.4 برابر ساعات بیشتری را صرف این امور میکنند.
  • تاهل احتمال افزایش ثروت را افزایش میدهد. طبق پژوهشها ارتباط مستقیم بین ثروت و تاهل در همه گروههای سنی دیده شده است.  
  • افراد متاهل افسردگی کمتر و سوء استعمال الکل کمتری دارند. مردانی که متاهل هستند و متاهل مانده اند کمتر از افرادی که مجرد هستند، افسرده میشوند. در بین زنان، ازدواج مرتبط با کاهش مشکلات سوء استعمال الکل دیده شد.
  • ازدواج کردن احتمال دوری از محله بد را افزایش میدهد. ازدواج احتمال این که فرد از محله بد دوری کند و به محله بهتر نقل مکان کند را دو برابر میکند. همین طور از هم پاشیدن ازدواج بیش از دو برابر احتمال این که فرد به محله بد نقل مکان کند را افزایش میدهد. در بین مردان این اتفاق احتمال رفتن به محله بد را شش برابر افزایش میدهد.  
  • مردان متاهل پول بیشتری در می آورند. طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شد با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند میزان تحصیلات، مردان متاهل در مقایسه با مردان غیر متاهل به طور متوسط 20 درصد درامد بیشتری کسب میکنند.
  • زنانی که متاهل می مانند کمتر فقر را تجربه میکنند. صرف نظر از نژاد، زمینه خانوادگی، زاد و ولد خارج از رابطه زناشویی یا تحصیلات، نرخ فقر در زنان متاهل در مقایسه با همتایان آنها که هرگز ازدواج نکرده اند به طور قابل توجهی کمتر است. زنانی که در تاهل قرار دارند یک سوم زنانی که هرگز ازدواج نکرده اند فقر را تجربه میکنند. احتمال زندگی در فقر در زنانی که در حال حاضر متاهل هستند حدود دو سوم کمتر از مجموع زنان دیگر است.
  • ازدواج با کاهش خطر مرگ و میر همراه است. نرخ مرگ و میر در افرادی که هرگز ازدواج نکرده اند در مقایسه با افراد افراد متاهل تقریبا دو برابر است. خطر مرگ و میر در افراد متاهلی که جدا شده اند 50 درصد بیشتر از کسانی است که متاهل هستند. اختلاف مرگ و میر در سفید پوستان و سیاه پوستان در شرایطی که وضعیت ازدواج در نظر گرفته شد بسیار کاهش یافت.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

اختلال شخصیت سادیستی (Sadistic Personality Disorder) یا دگر آزاری که به صورت مخفف اس پی دی  (SPD) گفته میشود، به عنوان نوعی اختلال شخصیت شناخته میشود که در...
همه ما در زندگی بالا و پایین هایی داریم اما در افراد مبتلا به اختلال دو قطبی این بالا و پایین ها خیلی شدیدتر است. علائم اختلال دو قطبی می تواند به عملکرد شغلی و...