14 تیر 1399

علائم وجود کرم در بدن انسان

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 12633
علائم وجود کرم در بدن انسان

انگل های روده ای در بدن معمولا به واسطه بهداشت ضعیف و نیز مسافرت به مناطقی که عفونتهای انگلی در آنجا شایع است، ایجاد میشوند. طبق گزارش Planned Parenthood در برخی موارد کرمها ممکن است از طریق رابطه جنسی در روابط جنسی دهانی و مقعدی، گسترش یابند. دو مورد از شایعترین آلودگیهای انگلی انسان کرم پهن یا هلمینت (Helminths) و پروتوزوا (protozoa) هستند. هر دو انگل نامبرده، کرم بوده و میتوانند داخل بدن انسان سالها زندگی کنند بدون این که هیچ علامتی ایجاد نمایند. انواع علائمی که میتواند برای تشخیص عفونت کرمی در بدن انسان مورد استفاده قرار بگیرد عبارتند از:

مشکل تنفسی

کرم گرد (Roundworms) میتواند از طریق جریان خون یا دستگاه لنفاوی وارد ریه ها شود. طبق گزارش کلینیک مایو، علائم آن مشابه فردی است که از آسم یا وقفه تنفسی رنج میبرد. فرد تنگی نفس و تنفس کوتاه دارد. سرفه و عطسه نیز ممکن است وجود داشته باشد. کرم بین شش تا ده هفته در ریه ها می ماند و سپس فرد آنها را با سرفه در مسیر هوایی بالا می آورد و سپس آنها را دوباره میبلعد (بدون این که خود متوجه آنها باشد). به این ترتیب چرخه آنها کامل شده و به روده حرکت میکنند و در آنجا به چرخه زندگی خود ادامه میدهند.

مشکلات شکمی

گرفتی یا درد مکرر شکم در حالت خفیف عفونت انگلی روده اتفاق می افتد. بسیاری از لاروهای کرمهای گرد در روده کوچک زندگی میکنند تا زمانی که بمیرند. اسهال و خون در مدفوع در این حالت متداول است. فرد ممکن است دوره های تهوع و استفراغ را تجربه کند.

خارش مقعد

فردی که کرمک (pinworm) دارد، ممکن است دوره های خارش یا ناراحتی در مقعد را تجربه کند. هنگامی که کرم ماده تخم میگذارد، فرد علائمی را تجربه میکند. علائم منجر به دشواری خواب و بی قراری میشود. برخی افرادی که از کرمک رنج میبرند ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنند.

عفونت شدید

فردی که از عفونت شدید کرم در بدن رنج میبرد، دائما احساس خستگی دارد در حالی که مقدار زیادی استراحت میکند. کاهش وزن و کندی رشد نیز از علائم شایع این وضعیت هستند. اسهال ممکن است ادامه یابد و مزمن و شدیدتر شود. کرمها ممکن است در مدفوع دیده شوند یا از طریق بینی یا دهان از بدن خارج گردند. کرمها ممکن است موجب انسداد روده یا انسداد دستگاه صفراوی شوند. این انسداد میتواند درد شدید، اختلال خواب، بی قراری و دوره های استفراغ را به دنبال داشته باشد.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید کنه بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ا...