28 دی 1398

سیگار الکترونیکی

دسته بندی: بیماری های تنفسی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1486
سیگار الکترونیکی

سیگار الکترونیکی می تواند به ریه ها آسیب برساند ؟

سیگار الکترونیکی، توسط بسیاری به عنوان یک جایگزین سالم برای توتون و تنباکو که برای ریه ها مضر است شناخته شده است.سیگارهای الکترونیکی همچنین به عنوان دستگاهی موثر برای ترک سیگار به بازار عرضه شده است.

یک تیم دانشگاهی بر روی اثرات کوتاه مدتی که استفاده از سیگار الکترونیکی در افراد مختلف، از جمله کسانی که بیماری خاصی ندارند و همچنین افراد سیگاری با و بدون بیماریهای ریویمی تواندداشته باشد،تحقیق کردند.

آنها بر روی ۳۲ داوطلب آزمایش انجام دادند، که از میان آنها ۸ نفر کلا در طول مدت عمرشان سیگار نکشیده بودند و ۲۴نفر به طور منظم سیگار می کشیدند. برخی از آنها ریه سالم داشتند ، در حالی که دیگران با آسم و COPD (بیماری انسدادی و مزمن ریوی) زندگی می کردند.

از آنها خواسته شد تا به مدت ۱۰دقیقه از سیگار الکترونیکی استفاده کرده و بخارات حاصل را به ریه ها فرو ببرند. برای اندازه گیری مقاومت اندامهای تنفسی آنها ، تست اسپیرومتری به همراه دیگر روشهای تشخیصی مورد استفاده قرار گرفت. مقاومت تنفسی در فیزیولوژی تنفسی برای اندازه گیری مقاومت تارهای عصبی گلوبه هنگام فروبردن جریان هوا به داخل (دم) و خارج شدن هوا به هنگام (بازدم) استفاده می شود.

آنها دریافتند که استفاده از سیگار الکترونیکی باعث افزایش فوری مقاومت تارهای عصبی گلو شده که در اکثر شرکت کنندگان ۱۰دقیقه به طول می انجامد. در زیر برخی از یافته های دیگر آنها به اختصار گفته شده:

افراد غیر سیگاری - حتی در میان افرادی که در طول مدت عمرشان غیر سیگاری بوده اند ، استفاده از سیگار الکترونیکی برای مدت ده دقیقه مقاومت تارهای صوتی را از ۱۸۲٪ به ۲۰۶٪ (متوسط میانگین) بالا برد؛ محققان این امر را به عنوان یک "افزایش قابل توجه" توصیف کردند.

فراد سیگاری که به طور منظم سیگار مصرف می کردند - در بین افراد سیگاری ، بعد از استفاده از سیگار الکترونیکی به مدت ده دقیقه ، تست اسپیرومتری افزایش قابل توجهی را در مقاومت تارهای صوتی از ۱۷۶٪ به ۲۲۰٪  نشان داد.

بیماران مبتلا به COPD و آسم هیچ افزایش قابل توجهی در مقاومت تارهای صوتیشانرا پس از استفاده ده دقیقه ای از سیگار الکترونیکی تجربه نکردند.

گفته های دانشمندان و محققان

در یک مطالعه جداگانه ، محققان اذعان داشتند هر روز به افرادی که از سیگار الکترونیکی استفاده می کنند افزوده می شود ، که دو دلیل دارد ، دلیل اول ترک سیگار و دلیل دوم کمتر مصرف کردن توتون و تنباکو.

دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که سیگار الکترونیکی برای سلامتی انسان مضر هم که باشد ، بازهم از مصرف تنباکو بهتر است.

همچنین افزودند:

"ما هنوز هم نمی دانیم که محصولات نیکوتین دار اثبات نشده مانند سیگار الکترونیکی از سیگارهای معمولی کم ضررتر هستند یا خیر ، اما بازار (عرضه و تقاضای سیگار الکترونیکی) اینگونه نشان می دهد که از سیگارهای معمولی بهتر است."

"با این حال تحقیقات بیشتری برای دانستن اینکه آیا سیگار الکترونیکی دارای اثرات در بلند مدت است یا خیر باید صورت پذیرد."

سیگار الکترونیکی چیست و از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سیگار الکترونیکی و یا سیگار تولید کننده بخار ، وسیله ای است که افراد به جای مصرف توتون و تنباکو از آن استفاده می کنند. این وسیله بخار آزاد می کند که دارای مقداری نیکوتین است. انرژی این دستگاه از یک باتری تامین می شود.

تولید کنندگان و فروشندگان بر این باورند که سیگارهای الکترونیکی جایگزین موثر و سالمی برای توتون و تنباکو است ، به این دلیل که مصرف کننده دیگر دود ناشی از سوختن تنباکو که دارای بیش از ۴۰۰۰ ماده شیمیایی سمی است را استنشاق نمی کند.

مصرف کنندگان سیگار الکترونیکی می گویند که استفاده از این وسیله حسی شبیه به سیگارهای معمولی را برای آنها ایجاد می کند _ در واقع چون هیچ اثری از اشتعال نیست ، اثری از دود هم نیست. بنابراین آسیبی به ریه ها نمی رسد.

سیگار الکترونیکی وسیله ای لوله ای شکل و بلند است که تقریبا شبیه به سیگارهای معمولی ساخته شده است. بیشتر آنها دارای کارتریجهای قابل تعویض اند ، برخی هم یکبار مصرف هستند.

مصرف کننده سیگار را مانند نوع معمولی آن میان لبها قرار داده و می کشد ، این کار باعث فعال شدن المنت گرمازا شده و بلافاصله مایع محلول را به بخار تبدیل می کند. بخار توسط مصرف کننده به درون ریه ها فرستاده می شود . استفاده از سیگار الکترونیکی برای افرادی که از سیگارهای معمولی استفاده می کرده اند بسیار آسان است ، چراکه طرز  استفاده هر دو مانند هم است. کافی است مانند سیگارهای معمولی از آنها استفاده کنید.

اجزای سیگار الکترونیکی

دهان گیر _ فیلتر قابل تعویض در این قسمت قرار داده می شود. مصرف کننده از این قسمت بخار را به ریه ها می فرستد.

افشانک _ المنت گرمازایی است که مایع محلول را به بخار تبدیل می کند. بخار تولید شده با عمل دم مصرف کننده به ریه ها فرستاده می شود. افشانک هر سه تا شش ماه باید تعویض شود.

باتری _ معمولا باتری سیگارهای الکترونیکی از نوع لیتیومی و قابل شارژ است. باتری منبع تامین کننده انرژی است . البته مدار الکترونیکی هم از جمله سنسور جریان هوا ، سویچ قطع کننده جریان برای جلوگیری از گرمای زیاد ، و ال ای دی رنگی برای نشان دادن اینکه وسیله روشن است ، در آن تعبیه شده است.

سیگارهای الکترونیکی به طرز شگفت آوری رایج شده اند ، به ویژه در میان مردمان غرب اروپا . پیش بینی می شود بیش از ده میلیون نفر در سراسر جهان از مصرف کنندگان همیشگی سیگار الکترونیکی باشند.

با وجود بیماریهای رایج از قبیل سرطان ریه که در اثر مصرف بیش از حد توتون و تنباکو ایجاد می شود ، پیشنهاد دانشمندان و پزشکان این است که از سیگار الکترونیکی استفاده شود. چرا که طبق تحقیقات صورت گرفته ، مضرات این سیگار هر چقدر هم که باشد از سیگارهای معمولی بهتر است. وجه مثبت آن هم این است که مصرف کننده به هنگام مصرف تفاوتی میان این نوع با نوع متداول آن احساس نمی کند و به راحتی می تواند سیگار را ترک کرده و یا دفعات مصرف خود را کاهش دهد. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

آلودگی هوا در افزایش احتمال اقدام به خودکشی در افراد نقش دارد سالانه بیش از چهل هزار مورد مرگ ناشی از خودکشی در ایالات متحده گزارش می شود. در واقع با توجه به...
طبق گزارش انجمن سرطان امریکا، در سال 2014حدود 13% از موارد جدید ابتلا به سرطان را سرطان ریه تشکیل می دهد. کسانی که بیش از همه در معرض ابتلا به سرطان ریه هستند ب...