28 دی 1398

روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید و درمان روماتیسم

دسته بندی: بیماری های مفاصل و استخوان نویسنده: ایران درمان بازدید: 743
روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید و درمان روماتیسم

 آرتریت روماتوئید (به انگلیسی: Rheumatoid arthritis) یا روماتیسم مفصلی یک بیماری سیستمیک ، خود ایمنی (بیماری خودایمنی به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که بر اثر خودایمنی ایجاد شوند. این بیماری هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه حمله به خود بدن را آغاز می‌کند.بیماری‌های خودایمنی می‌توانند اندام‌ها و بافت‌هایی از جمله گلبول‌های سرخ خون، عروق خونی، غده تیروئید، لوزالمعده، عضلات، مفاصل و پوست را درگیر کنند.) و مزمن است که می تواند موجب التهاب پوشش مفاصل شود وبه دیگر بافتها و ارگانهای بدن آسیب برساند. در این حالت بافت بدن به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن خود را مورد حمله قرار می دهد. این بیماری ممکن است پوست، چشم ها، ریه ، قلب، خون و اعصاب را تاثیر قرار دهد. ولی معمولا موضع درگیر آن مفاصل نرم و انعطاف پذیر هستند.

 آرتریت روماتوئید یک اختلال مزمن است، به این معنی که اگر چه ممکن است دوره بدون علامت این بیماری گاه به گاه وجود داشته باشد ، اما می تواند  در طول زمان بدتر شده و هرگز از بین نرود. درمان تهاجمی و زودهنگام کلیدی برای کاهش و یا متوقف کردن پیشرفت آن است. همچنین ممکن است در اثر عدم درمان به موقع به مراحل ناتوانی و درد برسد ومنجر به از کار افتادگی و عدم تحرک اندامهایی شود که در گیر آن هستند.

 روند پیشرفت این بیماری

دوره های التهاب در این بیماری دوره فعالیت بالای آن نامیده می شود. هنگامی که مفاصل ملتهب هستند ، گلبولهای سفید خون وارد فضای مفصلی می شوند. در داخل مفصل، گلبول های سفید مواد شیمیایی را بکار می برند که معمولا برای کشتن میکروارگانیسم های مضر(موجودات ذره بینی) تولید می کنند - در صورتیکه هیچ میکروارگانیسمی در آنجا وجود ندارد. در عوض،با این کار مواد شیمیایی به بافت های مفصلی سالم آسیب می رسانند. طی سطح بالایی از فعالیت این بیماری، بیمار احساس سوزش می کند - مفاصل متورم، سفت و دردناک می شوند.همچنین در سطوح پایین فعالیت ، بیماری گه گاه بروز کرده و ناپدید می شود و نشانه های خفیفی دارد.

دو روند اصلی می تواند باعث آسیب مفصلی شود:

  •  مواد شیمیایی مبارزه با عفونت منجر به نرمی استخوان شود که همان نرمی میان استخوانی در مفصل است و به آرامی باعث سایش و نازک شدن آن گردد.
  • التهاب در داخل مفصل باعث تحریک پوشش مفصل (سینوویوم) شده تا در جاییکه به آن تعلق ندارد رشد و گسترش یابد. اگر همچنان ادامه یابد ، می تواند به غضروف و یا استخوان سالم آسیب برساند.هرچه فعالیت بیماری "قوی تر" و "مدت آن بیشتر" باشد ، با آسیب مفصلی بیشتری همراه است.

فرد مبتلا به تورم و سفتی مفصل ، بیشتر در معرض آسیب نسبت به فردی است که علائم کمتری دارد. (فعالیت طولانی تر بیماری )
فردی با تورم مفصلی و یا مفاصل متورم بیشتر، در معرض آسیب بیشتری نسبت به فردی است که تنها کمی از این مشکل رنج می برد. (فعالیت قوی تر بیماری)

چگونه می توان گفت که دچار این بیماری هستید؟

  • شما  ممکن است درد زیادی احساس کنید ، اما علت این درد ناشی از چیزدیگری غیر از آرتریت روماتوئید باشد.
  • آسیب مفصلی همچنین ممکن است بدون ایجاد درد بسیار پیش رود.
  • تورم مفصل نشانه قابل اتکایی است ودر اکثر موارد ، داشتن تورم مفصلی بر وجود فعالیت بیماری رو به پیشرفتدلالت دارد.
  • حساسیت در هنگام فشار بر روی یک مفصل نشانه مطمئنی از وجود این بیماری است.
  • طولانی شدن خشکی مفاصل در صبح هر روز هم باید مورد توجه قرار گیرد. از خود بپرسید ، پس از برخاستن از رختخواب ، "چه مدت طول می کشد تا احساس کنید به اندازه کافی مفاصل تان نرم شده و برای شروع فعالیت روزانه تان آماده هستید ؟" هرچه بیشتر حس کنید که مفاصلتان خشک است ، احتمال بیشتری وجود دارد که آرتریت روماتوئید در شما فعال باشد.
  • یکی از نشانه های دیگری که باید آنرا جستجو کنید مفصل "بد فرم" است. هنگامی که پوشش مفصلی شروع به رشد غیر طبیعی می کند ، ممکن است بافت مفصلی حالت خمیری پیدا کند. این بافت خمیری ممکن است حتی تا زمانی هم که دیگر احساس درد نمی کنید باقی بماند. اگر متوجه این مورد شدید ، باید به روماتولوژیست مراجعه کنید.

اگر شما فرد مبتلا به آرتریت روماتوئید تشخیص داده شدید ، دکتر به انجام معاینه کامل مفصلی روی شما و گرفتن عکس با اشعه ایکس و آزمایش خون خواهد پرداخت. در ویزیتهای بعدی ، هر گونه تغییری که نسبت به آزمایش های قبلی داشته اید بررسی می شود ، و دکتر آسیبهای مفصلی که ممکن است در معرض آن قرار گیرید را به شما می گوید.

مقابله با آرتریت روماتوئید:

 از آنجایی که درمان روماتیسم در حال بهبود است، متخصصان بر این باورند که بسیاری از افرادی که در حال حاضر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند می توانند با علم روز جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرند. شما نیز می توانید کنترل آرتریت روماتوئید را بدست بگیرید و شانس خود را با در نظر گرفتن مراحل زیر افزایش دهید:

  • زود به فکر درمان بیفتید. معمولا مواردی که در آنها آسیب مفصلی در نهایت جدی می شود ، این بیماری بلافاصله پس از ابتلای فرد به آرتریت روماتوئید ایجاد شده است. هرچه زودتر به فکر درمان خود باشید ، کمتر احتمال آسیب مفصلی وجود دارد.
  • در فواصل زمانی کم به دکتر خود مراجعه کنید. افرادی که روماتولوژیست خود را به طور منظم (چند بار در سال) می بینند ، در معرض آسیب های مفصلی کمتری نسبت به کسانی هستند که اینکار را نمی کنند.
  • ورزش کنید! شما بدون آسیب به مفاصلتان می توانید ورزش کنید. در واقع، ورزش تاثیر بالعکسی دارد - ورزش منظم باعث می شود مفاصل قوی تر شوند. دکتر می تواند به شما یک برنامه ورزشی بی خطر و موثر طبق سلیقه شخصیتان ، برای رسیدن به تناسب اندام ارائه دهد.
  • هنگامی که نیاز دارید استراحت کنید.تعادل میان استراحت و ورزش مهم است ، بنابراین بیش از اندازه ورزش و استراحت به صلاح شما نیست.
  • استفاده از عصا  با پادرد و زانودرد مقابله می کند . این امر موجب کاهش سایش و پارگی در مفصل مبتلا به آرتریت روماتوئید می شود.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

شانه از چندین مفصل تشکیل شده است که به تاندونها و عضلات مختلف متصل هستند. پیچیدگی ساختار شانه باعث میشود بتوانید کارهای زیادی با دستان خود انجام دهید. اما همین...
عفونت قارچی ناخن پا قارچهای میکروسکپی میتوانند از طریق ترک یا شکستگی ناخن، به زیر ناخن شما پناه ببرند و در آنجا رشد و تکثیر یافته و عفونت ایجاد کنند. عفونت ق...