28 تیر 1399

رفع مشکلات تیروئید با ورزش

دسته بندی: بیماری های غدد نویسنده: ایران درمان بازدید: 3537
رفع مشکلات تیروئید با ورزش

تیروئید غده ای در بخش پایینی جلوی گردن است که هورمونهای مورد نیاز برای عملکرد عضلات، قلب و مغز، متابولیسم و ایجاد گرما را تولید می کند. طبق گزارش دانشگاه مرکز پزشکی مریلند، کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم (Hypothyroidism) وضعیتی است که باعث می شود بسیاری از فرایندهای بدن کند شوند. این وضعیت در مردان و زنان در همه سنین ممکن است اتفاق بیفتد. افزایش وزن ممکن است در آن نقش داشته باشد. ورزش به بهبود عملکرد تیروئید کمک میکند.

ورزش های هوازی

ورزشهای با شدت متوسط اگر سه تا چهار مرتبه در هفته انجام شوند، میتوانند عملکرد تیروئید را تحریک کنند. بهترین نوع ورزش پیاده روی، شنا، ایروبیکهای آبی، دوچرخه سواری یا پریدن بر روی یک مینی ترامپولین است. ورزشهایی مانند یوگا و تای چای میتوانند متابولیسم را افزایش داده و استرس را کاهش دهند در نتیجه سیستم ایمنی را تقویت کنند. در یک مقاله که در Neuroendocrinology Letters در سال 2005 منتشر شد، محققان دریافتند که ورزش با شدت کم برای تنظیم سطح هورمونهای تیروئید موثر است.

ورزش های غیر هوازی

بسیاری از افراد که تجربه کم کاری تیروئید دارند، به دلیل مصرف کمتر کالری دچار افزایش وزن میشوند. ورزشهای وزنی نوعی ورزش غیر هوازی هستند که با تثبیت سطح هورمونهای تیروئید، به بهبود تناسب اندام و افزایش متابولیسم در نتیجه کاهش وزن کمک میکنند. تیروئید کم کار باعث درد مفاصل و درد عضلات میشود که علت آن نقص در اکسیژن رسانی است. افرادی که کم کاری تیروئید دارند و آن را درمان نمیکنند، ممکن است تحمل کمی برای ورزشهای غیر هوازی شدید داشته باشند.

درمان ها

دانشگاه مرکز پزشکی مریلند آب درمانی متضاد (contrast hydrotherapy) یا به کار گیری کمپرس سرد و گرم در ناحیه گردن را به عنوان یک روش برای افزایش عملکرد تیروئید بیان میکند. برای این روش درمانی به نوبت سه دقیقه گرما درمانی و یک دقیقه سرما درمانی به صورت مکرر و چند مرتبه در روز توصیه میشود. درمانهای دیگر شامل گیاهان دارویی، طب سوزنی و تغییرات غذایی هستند که برای تحریک تیروئید کم کار میتوانند موثر باشند.

ملاحظات

تیروئید کم کار وضعیتی است که حتما باید پزشک آن را تشخیص و تایید کند. آزمایشهای خون که توسط پزشک تجویز میشوند میتوانند این وضعیت را شناسایی کنند. درمانهای مرسوم کم کاری تیروئید عبارتند از داروهای سنتزی تحریک تیروئید اما درمانهای جایگزین کم کاری تیروئید نیز ممکن است توصیه شوند. باید برای تعیین هر برنامه درمانی با پزشک مشورت کنید. شدت ورزش های هوازی و غیر هوازی را میتوان به تدریج با ایجاد تعادل در سطح هورمونهای تیروئید افزایش داد تا به خوبی علائم بیماری مدیریت شوند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

غده تیروئید، غده کوچک و پروانه ای شکلی است که در قسمت پیشین گردن و زیر سیب آدم واقع شده است. این غده هورمون هایی تحت عنوان تی3 و تی4 ترشح می کند. پروسه ای که طی...
هیپوگلیسمی که قند خون پایین نیز نامیده می شود، زمانی روی می دهد که گلوکز خون از سطح طبیعی پایین تر بیاید. گلوکز که یکی از منابع مهم انرژی برای بدن است، از غذایی...