28 دی 1398

دلایل درد استخوان فک چیست؟

دسته بندی: بیماری های مفاصل و استخوان نویسنده: ایران درمان بازدید: 1042
دلایل درد استخوان فک چیست؟

بسیاری از بیماریها و وضعیتهای پزشکی ممکن است موجب درد استخوان فک شوند. برخی انواع درد فک ممکن است به واسطه وضعیتهایی ایجاد شوند که ارتباطی با خود استخوان فک ندارد مانند بیماری قلبی. اما اغلب درد فک به واسطه مشکلاتی در استخوان فک یا اطراف آن اتفاق می افتد. استخوان فک که به عنوان ماندیبل شناخته میشود، بخش پایینی فک را تشکیل میدهد و دندانهای پایینی در آن ریشه دارند.

استئومیلیت

استئومیلیت میتواند باعث فک درد شود. استئومیلیت عفونت استخوان است که به واسطه انواع مختلف عوامل میکروبی میتواند ایجاد شود. شایعترین عامل استئومیلیت باکتری استافیلوکوک آرئوس است. استئومیلیت وضعیتی جدی است چون جریان خون به استخوان درگیر، کاهش می یابد. در صورتی که خون رسانی کافی به استخوان انجام نشود، ممکن است بافتهای آن بمیرند. استئومیلیت اغلب در استخوانهای بلند مانند استخوان بازو یا هومروس و استخوان ران یا فمور ایجاد میشود اما در استخوان فک نیز ممکن است اتفاق بیفتد. علائم متداول استئومیلیت عبارت است از درد، تورم و گرمی ناحیه بیمار، تب، تهوع، تحریک پذیری، خستگی و تورم قوزک و پا. استئومیلیت در حدود یک نفر از هر 5000 نفر ایجاد میشود.

شکستگی استخوان ماندیبل

شکستگی ماندیبل که به عنوان شکستگی فک نیز شناخته میشود، ممکن است عامل درد فک باشد. شکستگی فک باعث درد در ناحیه شکستگی و تغییر نقطه تماس دندانهای بالایی و پایینی با یکدیگر میشود. شکستگی فک معمولا باعث میشود فرد نتواند دهانش را کامل باز کند یا ممکن است فک هنگام باز یا بسته شدن، به یک سمت جا به جا شود. ضربه کُند و قوی به فک میتواند باعث وارد آمدن آسیب به گردن یا دیسک گردن، خونریزی داخلی در جمجمه و ضربه مغزی شود. شایعترین علائم مربوط به شکستگی ماندیبولار عبارت است از خونریزی از دهان، کبودی و تورم صورت، سفتی فک، درد فک در هنگام جویدن، شل شدن یا لب پر شدن دندان، بی حسی صورت و کاهش دامنه حرکتی مفصل گیجگاهی فکی.

در بسیاری از شکستگیهای فک، باید مدتی فک بی حرکت و ثابت شود تا به جوش خوردن درست آن کمک شود.

آبسه دندان

آبسه دندان میتواند باعث درد فک شود. آبسه دندان به تجمع چرک ایجاد شده توسط عفونت باکتریایی در دندان گفته میشود. شایعترین عوامل آبسه دندان پوسیدگی دندانی درمان نشده است اما لب پر شدن یا ترک خوردن دندان نیز باعث میشود باکتریها بتوانند وارد دندان شده و عفونت ایجاد کنند. علائم شایع آبسه دندان عبارت است از دندان درد طولانی مدت و شدید، عدم تحمل غذاها و نوشیدنیهای سرد یا داغ، درد در هنگام جویدن و غذا خوردن، تب، تورم صورت، حساس شدن گره های لنفاوی گردن یا زیر فک و احساس ناگهانی وجود مایع بد مزه در دهان. فاکتورهای خطر احتمالی ابسه دندان عبارت است از بهداشت نامناسب دهان و دندان، مصرف بیش از حد شیرینی جات و مشکلی در سلامتی که باعث ضعف سیستم ایمنی شده است. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

شانه از چندین مفصل تشکیل شده است که به تاندونها و عضلات مختلف متصل هستند. پیچیدگی ساختار شانه باعث میشود بتوانید کارهای زیادی با دستان خود انجام دهید. اما همین...
عفونت قارچی ناخن پا قارچهای میکروسکپی میتوانند از طریق ترک یا شکستگی ناخن، به زیر ناخن شما پناه ببرند و در آنجا رشد و تکثیر یافته و عفونت ایجاد کنند. عفونت ق...