12 دی 1398

درمان خشکی بینی

دسته بندی: گوش و حلق و بینی نویسنده: ایران درمان بازدید: 967
درمان خشکی بینی

در هوای خشک چه مشکلاتی برای بینی ایجاد میشود؟

مجاری بینی برای این که به درستی به وظیفه خود عمل کنند، باید همیشه مرطوب باشند. اگر گاهی هوا خشک باشد، معمولا مشکلی ایجاد نمیشود اما اگر مدت زیادی در معرض هوای خشک قرار بگیرید ممکن است مجاری بینی تان خشک شده و انواع مشکلات برایتان ایجاد شود. بیشتر مشکلات خشکی بینی را به راحتی با افزایش رطوبت هوای محیط و مراقبت مناسب از بینی در هوای نامساعد، میتوانید حل کنید.

اهمیت مرطوب ماندن بینی  

طبق گفته آکادمی گوش و حلق و بینی امریکا، هنگامی که بینی در معرض هوای خشک دچار خشکی میشود، نمیتواند هوایی را که استنشاق میکنید مرطوب نماید بنابراین نای و پوشش داخلی ریه ها خشک و تحریک میشود. بینی خشک کارایی کمتری در فیلتر کردن ذرات و میکروبها از هوایی که استنشاق میکنید، دارد و نمیتواند هوای سرد را پیش از ورود به ریه ها به درستی گرم کند. این مسائل میتواند گلو، ریه ها و سلامت عمومی شما را به خطر بیندازد.

انواع مشکلات بینی ناشی از خشکی هوا

خشکی هوا یا کم بودن مقدار رطوبت هوا منجر به انواع مشکلات بینی میشود. هنگامی که مجاری بینی بیش از حد خشک میشوند، تحریک پذیر، دردناک و شکننده میشوند. خونریزی مزمن بینی یکی از شایعترین مشکلات بینی در هوای خشک به ویژه در کودکان است. همچنین بیان میشود که عدم وجود رطوبت در طولانی مدت میتواند منجر به نازک شدن بافتهای داخل مجاری بینی شود که این امر بینی را بیشتر مستعد جراحت و عفونت کرده و ترشحات بینی را کاهش داده یا آن را غلیظ و ضخیم میکند. همچنین هوای خشک باعث پوسته پوسته شدن و ترک خوردن سطح سوراخهای بینی میشود.

پیشگیری از مشکلات بینی ناشی از خشکی هوا

پیشگیری از این مشکلات شامل حفظ رطوبت یا بازگرداندن رطوبت مجاری بینی می باشد. در داخل خانه از رطوبت ساز استفاده کنید تا رطوبت اتاق افزایش یابد و مجاری بینی افراد خانواده خشک نشود. میتوانید پیش از خارج شدن از منزل در هوای سرد و خشک، مقداری وازلین به سطح بیرونی سوراخهای بینی بمالید تا از ترک خوردگی پوست آن جلوگیری نمایید. دکتر لاورنس گیبسون از کلینیک مایو هشدار میدهد که مصرف وازلین برای این منظور به مدت طولانی ممکن است منجر به ذات الریه چربی (lipoid pneumonia) شود. ذات الریه چربی وضعیتی بالقوه جدی است که منجر به درد سینه، سرفه و مشکلات تنفسی میشود.

درمان خشکی بینی

اسپری سالین (محلول آب نمک) بینی سریعترین راه مرطوب کردن مجاری بینی و رقیق کردن ترشحات بینی می باشد. اسپری سالین را میتوانید از بیشتر داروخانه ها تهیه کنید یا طبق گزارش بخش سلامت دانشگاه میشیگان، خودتان با ترکیب یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین در یک لیوان آب آن را درست کنید. افزایش رطوبت خانه به درمان مشکلات بینی و نیز پیشگیری از آنها کمک مینماید. در صورتی که شک دارید دارویی در مشکلات بینی تان تاثیر گذاشته است، با تغییر دوز ممکن است وضعیتتان بهبود یابد.

ملاحظات

طبق گزارش انجمن گوش و حلق و بینی امریکا، برخی از داروها و وضعیتهای پزشکی ممکن است در مشکلات بینی نقش داشته باشند. مصرف داروهای ضد اضطراب، آنتی هیستامین و داروهای دیورتیک فشار خون میتواند موجب افزایش خشکی بدن و مشکلات مربوط به آن شود. برخی وضعیتها مانند سندرم شوگرن و یائسگی نیز میتوانند باعث خشکی مجاری بینی شوند. مشکلات بینی که به درمانهای گفته شده پاسخ نمیدهد نیاز به ارزیابی پزشکی دارد. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

رینوپلاستی چیست؟ رینوپلاستی در لغت از دو کلمه رینو و پلاستی تشکیل شده است. رینو به معنای بینی و پلاستی به معنای اصلاح یا زیبا کردن است. کسانی که می خواهند...
این موضوع در مورد عفونت گوش میانی است، که در کل به آن عفونت گوش می گویند . اغلب در مورد عفونت گوش این نگرانی در قلب پدران و مادران وجود دارد که می خواهند بهت...