26 خرداد 1399

توالت ایرانی بهتر است یا توالت فرنگی؟!

دسته بندی: بیماری های مفاصل و استخوان نویسنده: ایران درمان بازدید: 951
توالت ایرانی بهتر است یا توالت فرنگی؟!

از ابتدای حیات انسان بر روی زمین حالت چمباتمه طبیعی ترین حالت بدنی انسان بوده است اما با ظهور تمدن و تغییر عادات انسان حالتهای بدنی دیگری مانند نشستن بر روی صندلی جایگزین آن شده اند. در واقع این حالت بدنی از زمان جنینی که در رحم مادر قرار داریم شکل گرفته است. چمباتمه نشستن برای ماساژ اندامهای شکم و عملکرد عصبی روده ها و تحریک آنها برای دفع بهترین حالت است. در قرن شانزدهم که توالت فرنگی ابداع شد توجه بسیاری را به خود جلب کرد اما در آن زمان این نوع توالت ها محدود به طبقه اشراف و پادشاهی بود به همین علت به نظر بهتر و مجلل تر از توالت معمولی میرسید و در قرن نوزدهم در کل جوامع غربی رایج شد. با این حال در دنیای شرق از جمله هند، پاکستان، چین، ژاپن، کره و ایران استفاده از روش باستانی چمباتمه همچنان ادامه یافت. 
اما در چند دهه اخیر بیماریهای مربوط به روده مانند هموروئید (بواسیر)، آپاندیس (آپاندیسیت)، یبوست و سندرم روده تحریک پذیر در جوامع غربی به چند دلیل از جمله تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی به شدت افزایش یافته است. این امر باعث تحقیقات گسترده بر این موضوع شد و در طی این تحقیقات دانشمندان به الگوی جالبی پی بردند. محققان و دانشمندان متوجه شدند بروز این بیماریها در افرادی که از توالت فرنگی (توالت غربی) استفاده میکردند بالاتر بود. تحقیقات بیشتر در این زمینه آشکار کرد که حالت نشستن روی توالت فرنگی بر خلاف آناتومی طبیعی انسان است. 
 
طبق تحقیقات دکتر مرکولا، اجابت مزاج در توالت فرنگی منجر به افزایش بیماریهای لگن و روده شده است. در مقاله دیگری در مورد پاکسازی و دفع سموم توصیه شده است برای حفظ سلامت روده و دفع کامل، از حالت چمباتمه استفاده شود. 
در منابع پزشکی بسیار محبوب دکتر دنیل لامتی در مورد فواید توالت هندی (اصطلاح دیگر معادل توالت ایرانی یا چمباتمه ای) سخن به میان آمده است. با روشن شدن مزیتهای توالت ایرانی نسبت به توالت فرنگی برای سلامتی، شرکتهای متعددی شروع به ارائه راه حل های مختلف کردند تا هنگام نشستن بر روی صندلی توالت فرنگی حالت چمباتمه ای حفظ شود. برای نمونه چند مدل آن در شکلهای زیر آمده است. 
 
 
از این رو نه تنها توالت ایرانی قدیمی ترین شکل توالت است بلکه از نظر علمی ثابت شده با آناتومی بدن انسان نیز سازگارتر است. 
به طور خلاصه طبق تحقیقات صورت گرفته مزایای توالت ایرانی نسبت به توالت فرنگی به صورت زیر است: 
1- دفع سریعتر، آسانتر و کاملتر صورت میگیرد بنابراین از باقی ماندن مدفوع (fecal stagnation) که عامل اصلی سرطان روده (کلون)، آپاندیسیت و بیماری التهابی روده است جلوگیری میشود. 
2- مانع کشیدگی و آسیب دیدگی عصبهایی که پروستات، مثانه و رحم را کنترل میکنند، میشود. 
3- دریچه ایلئوسکال (دریچه‌ای است که در محل اتصال انتهای روده کوچک و ابتدای روده بزرگ وجود دارد) را محکم میبندد. در حالت نشستن روی توالت فرنگی این دریچه پشتیبانی خود را از دست داده و اغلب در حین دفع نشت میدهد و باعث آلودگی روده کوچک میشود. 
4- عضله بالا برنده مقعد (پوبورکتالیس) که در حالت طبیعی شل بوده و راست روده را میبندد تا جلوی بی اختیاری مدفوع را بگیرد، شل میشود. در صورت انقباض دائمی این عضله، بی اختیاری ادرار اتفاق می افتد. 
5- از رانها برای پشتیبانی روده بزرگ و پیشگیری از فشار به روده استفاده میشود. فشار مداوم بر شکم که در حین استفاده از توالت فرنگی وارد میشود میتواند به فتق، دایورتیکولوز و بیرون زدگی اندام لگنی منجر شود. 
6- طبق تحقیقات بالینی صورت گرفته یک درمان غیر تهاجمی و بسیار موثر برای بواسیر در افرادی که از توالت فرنگی استفاده میکنند، حالت چمباتمه ای یا استفاده از توالت ایرانی است. 
7- چمباتمه نشستن در حین دفع در زنان باردار مانع از وارد آمدن فشار بر رحم در هنگام اجابت مزاج میشود. چمباتمه نشستن چند مرتبه در روز به آمادگی برای زایمان طبیعی نیز کمک میکند. 

آتیه غرب

مقالات مرتبط

شانه از چندین مفصل تشکیل شده است که به تاندونها و عضلات مختلف متصل هستند. پیچیدگی ساختار شانه باعث میشود بتوانید کارهای زیادی با دستان خود انجام دهید. اما همین...
عفونت قارچی ناخن پا قارچهای میکروسکپی میتوانند از طریق ترک یا شکستگی ناخن، به زیر ناخن شما پناه ببرند و در آنجا رشد و تکثیر یافته و عفونت ایجاد کنند. عفونت ق...