22 تیر 1399

تزریق بوتاکس برای درمان پرکاری (بیش فعالی) مثانه

دسته بندی: بیماری های دستگاه ادراری و تناسلی نویسنده: ایران درمان بازدید: 999
تزریق بوتاکس برای درمان پرکاری (بیش فعالی) مثانه

از بوتاکس تنها برای کاهش چین و چروک استفاده نمی شود. در سال 2013 سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا (FDA) استفاده از بوتاکس را برای درمان پرکاری مثانه (overactive bladder ) تایید کرد. بوتاکس را معمولا با کاهش چین و چروک و جوانتر کردن چهره میشناسیم اما تحقیقات جدید نشان میدهد که استفاده از بوتاکس میتواند در درمان بیماریهایی مانند بی اختیاری ادرار نیز موفقیت آمیز باشد.

 

پرکاری مثانه چیست؟

اگر مطمئن نیستید مثانه بیش فعال یا پرکار (OAB) دارید یا خیر، از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا اغلب نیاز فوری به دفع ادرار را تجربه میکنم؟
  • آیا حداقل هشت مرتبه در روز یا بیش از دو مرتبه در شب نیاز به دفع ادرار دارم؟
  • آیا به صورت مکرر دچار نشت ادرار میشوم؟

طبق گفته موسسه ملی سلامت امریکا در صورتی که حداقل برای دو سال از این موارد، پاسختان مثبت باشد ممکن است مثانه پرکار یا بیش فعال داشته باشید.

 

آیا پرکاری مثانه قابل درمان است؟

برای مدیریت مثانه بیش فعال، پزشک چند نوع درمان ممکن است توصیه کند که عملکرد آنها آرام کردن عصبها و عضلات اطراف مثانه می باشد. این داروها را به اشکال مختلف  از جمله قرص، چسب یا شربت میتوان تهیه کرد.

بوتاکس درمان جدید مورد تایید برای پرکاری مثانه است که از طریق تزریق وارد بدن میشود. بوتاکس عضلات و عصبهایی را که باعث احساس نیاز فوری به دفع ادرار میشوند مهار میکند.

اثبات درمان بوتاکس

مطالعه ای در سال 2012 که در ( The New England Journal of Medicine (NEJM منتشر شد نشان داد که کارایی بوتاکس در درمان بی اختیاری ادرار با مصرف دارو برابری میکند. در واقع به نظر میرسد بوتاکس بهتر از دارو عمل میکند.

این پژوهش که توسط آنتونی جی ویسکو پزشک Duke Medicine انجام شد، نوعی دارو به نام آنتی کولینرژیک را با بوتاکس مقایسه کرده بود.

این پژوهش دریافت که تنها پس از یک ماه (و همچنان تا یک سال)، درصد بیشتری از زنانی که تزریق بوتاکس دریافت کرده بودند علائم بی اختیاری ادرارشان کنترل شده بود.

از تزریق بوتاکس چه انتظاری داشته باشیم؟

اگر پزشک شما درمان بوتاکس را برای کنترل علائم پرکاری مثانه (از جمله بی اختیاری ادرار) توصیه میکند احتمالا میتوانید این درمان را در مطب پزشک انجام دهید. تزریق بوتاکس کوتاه و معمولا قابل تحمل است.

همین که بوتاکس تزریق شد، تاثیر آن تا هشت ماه باقی می ماند. پس از این مدت در صورت توصیه پزشک میتوانید دوباره بوتاکس تزریق کنید.

پس از درمان بوتاکس

هیچ محدودیتی برای مدت زمانی که میتوان از بوتاکس استفاده کرد وجود ندارد اما سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا بیان میدارد باید حداقل 12 هفته بین دو تزریق فاصله وجود داشته باشد.

انجمن بین المللی یوروگانیکولوژی گزارش میکند مدتی طول میکشد تا بوتاکس کاملا تاثیر بگذارد اما برخی افراد ظرف دو هفته پس از دریافت تزریق، برخی از علائمشان بهبود می یابد.

برخی عوارض تزریق بوتاکس

اگر چه تحقیقات نشان میدهند بوتاکس به مدیریت علائم مثانه بیش فعال کمک میکند اما عوارضی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد.

مقاله NEJM نشان داد که تزریق بوتاکس نسبت به مصرف قرصهای آنتی کولینرژیک منجر به بیشتر شدن عفونتهای دستگاه ادراری در زنان میشود. همچنین در این پژوهش تزریق بوتاکس میزان استفاده از کاتتر پس از دوماه را نیز افزایش داد. اگر چه مصرف قرص در مقایسه با بوتاکس احتمال خشکی دهان را بیشتر میکرد.

گزینه ای دیگر

طبق گزارش سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا، حدود 33 میلیون نفر در امریکا از پرکاری مثانه رنج میبرند. با تایید اخیر بوتاکس برای درمان این وضعیت، افراد میتوانند گزینه دیگری نیز برای درمان در نظر داشته باشند. به خصوص در بیمارانی که به انواع دیگر درمانها پاسخ نداده اند، این درمان مفید است.

با پزشک خود درباره درمان بوتاکس برای پرکاری مثانه صحبت کنید.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

امگا 3 موجود در روغن ماهی با خطر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. خوردن مقدار زیادی از ماهی های روغنی یا مصرف مکملهای امگا ممکن است برای سلامت انسان مضر ب...
هر ساله در استرالیا نزدیک به 3300 مرد در اثر ابتلا به سرطان پروستات جان خود را از دست می دهند. یعنی درست برابر با تعداد زنانی که در اثر ابتلا به سرطان سینه می م...