18 تیر 1399

افراد چاق بیشتر در خطر آنفلوانزا قرار دارند

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 898
افراد چاق بیشتر در خطر آنفلوانزا قرار دارند

حتما میدانید چاقی یکی از عوامل زمینه ساز بسیاری از انواع بیماری هاست، اما جالب است بدانید آنفلوانزا نیز جزء این بیماری هاست. طبق تحقیقات جدید تاثیر آنفلوانزا بر افراد چاق خطرناکتر نیز هست.

برخی اوقات آنفلوانزا تبدیل به اپیدمی شده و در سرتاسر دنیا گسترش می یابد. آنفلوانزا به عوارضی منجر میشود که برای افرادی که در گروههای پر خطر قرار دارند مانند سالمندان، کودکان و زنان باردار میتواند خطرناک باشد.

طبق گزارشهای پزشکی مرکز کنترل بیماریها (Center for Disease Control) حدود نیمی از افرادی که هر ساله به خاطر آنفلوانزا بستری میشوند، چاق هستند.

 

تاثیر چاقی بر سیستم ایمنی بدن

محققان سالهاست که میدانند چاقی یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به انواع خطرناکتر مشکلات پزشکی متداول است. طبق تحقیقات انجام شده چاقی واکنش بدن به مهاجم را کند کرده و باعث التهاب مزمن و کاهش شمار مواد مغذی جریان خون میشود. تمام این عوامل فرد چاق را در خطر بیشتر عفونت قرار میدهند. مطالعات گذشته اثبات کرده اند که یک فرد چاق که در بیمارستان بستری میشود بیشتر از افراد عادی در خطر عفونت های بیمارستانی (nosocomial) قرار دارد. عفونتهای بیمارستانی به عفونتهایی گفته میشود که در بیمارستان به آن مبتلا میشوید. جالبتر از آن نتایجی است که محققان دانشگاه کارولینای شمالی در سال 2012 منتشر کردند. این محققان دریافتند در همه گیری ویروس H1N1  در سال 2009، افراد چاق پس از آلودگی به این ویروس بیشتر دچار شدت بیماری و مرگ و میر شدند. افراد چاق بیشتری در گروههای سنی مختلف بستری شده و یا مردند. محققان علت این پدیده را نتوانستند توضیح دهند اما شواهد بدیهیست.

تحقیقات دیگر نشان داده اند که چاقی محدودیتهای تنفسی را نیز افزایش میدهد که میتواند منجر به بیماری ذات الریه (سینه پهلو) شود. ذات الریه علت اصلی بستری شدن افراد مبتلا به آنفلوانزاست. محققان دریافتند که اگر فرد چاق سالم باشد کمتر در معرض عوارض آنفلوانزا قرار دارد اما در صورتی که چاقی او با مشکلات دیگر مربوط به چاقی همراه باشد احتمال بستری شدن و عوارض دیگر آنفلوانزا در آنها به شدت افزایش می یابد.

محققان بر اساس نتایج تحقیقات جدید اکنون توصیه میکنند افراد چاقی که علائم شبیه آنفلوانزا را نشان میدهند، فورا داروهای ضد ویروسی دریافت کنند.

 

خطرات ویروس آنفلوانزا

اگر چه ویروسهای زیادی را به عنوان ویروس آنفلوانزا میشناسیم، اما ویروس آنفلوانزای واقعی معمولا قویتر بوده و بیشتر از ویروسهای سرماخوردگی یا معده باقی می مانند. بیشتر ویروسهای آنفلوانزا میتوانند 2 تا 4 هفته شما را درگیر علائم بیماری کنند.

افرادی که در خطر بیشتر عوارض آنفلوانزا قرار دارند عبارتند از کودکان زیر 6 سال، سالمندان و زنان باردار. طبق گزارش مرکز کنترل بیماریها حدود 30 درصد از افرادی که در سال 2014 به خاطر آنفلوانزا بستری شده اند، زنان باردار بوده اند. از آنجایی که آنفلوانزا در هر سنی میتواند به مشکلات جدی منجر شود، باید اقداماتی برای پیشگیری از گسترش این بیماری انجام دهید.

راههای پیشگیری از آنفلوانزا

  • بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا محافظت از خود در مقابل ویروس است. با حفظ سلامت بدن خود میتوانید از آنفلوانزا جلوگیری کرده و در امان بمانید.
  • در مورد واکسن آنفلوانزا باید بدانید در صورتی که ویروسی که به آن آلوده میشوید از همان گونه ای باشد که در واکسنی که دریافت کرده اید وجود داشته، در مقابل آن ایمن هستید. واکسن آنفلوانزا ممکن است علائمی مشابه اما ضعیف تر از آنفلوانزا ایجاد کند.
  • حفظ وزن سالم یکی از بهترین کارهایی است که برای پیشگیری از آنفلوانزا یا پیشگیری از شدت گرفتن علائم و دور ماندن از بیمارستان میتوانید انجام دهید. اگر چه احتمالا کاهش وزن کافی ظرف چند هفته غیر ممکن است، اما میتوانید اقداماتی برای بهبود وضعیت خود انجام دهید از جمله اصلاح تغذیه، ورزش منظم و پرهیز از غذاهای بی ارزش و پر ضرر و حاوی قند که به سرعت وزن را بالا برده و سلامتی را تضعیف میکنند.
  • ورزش منظم و تعریق، سیستم ایمنی را تقویت میکنند. تحقیقات نشان داده اند ورزش منظم یکی از بهترین راههای بهبود سلامتی است. موسسه ملی سلامت امریکا بیان میدارد ورزش به چند طریق به مقابله با ویروس آنفلوانزا و ویروسهای دیگر کمک میکند:
  • ورزش باکتریها را از ریه خارج میکند
  • ورزش آنتی بادیها و سلولهای سیستم ایمنی را سریعتر در بدن منتقل میکند
  • ورزش دمای بدن را بالا میبرد، افزایش طبیعی دمای بدن با پاتوژنهای مهاجم در بدن مبارزه میکند
  • ورزش هورمون استرس را کاهش میدهد. استرس سیستم ایمنی را تضعیف میکند

طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط در روز برای مقابله با انواع ویروسهای آنفلوانزا مناسب است.

  • برنامه غذایی سرشار از مواد مغذی داشته باشید. بدیهیست که اگر به بدن هر آن چه برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی لازم دارد برسانید، بهتر میتواند با عوامل بیماریزا مقابله کند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید کنه بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ا...