02 اردیبهشت 1399

آزمایش خون ساده، روشی برای درمان سرطان

دسته بندی: بیماری های خونی و سرطان نویسنده: ایران درمان بازدید: 908
آزمایش خون ساده، روشی برای درمان سرطان

تحقیقات نشان می دهند با آزمایش خون ساده میتوان سرطان را خیلی زود شناسایی کرد.

پیشرفت بزرگ بعدی در درمان سرطان، می تواند آزمایش تشخیصی باشد. ممکن است ابتدا این پیشرفت به نظرتان هیجان انگیز و جالب نباشد اما از زمانی که این بیماری در 1970 میلادی تمرکز اصلی تحقیقات پزشکی در دنیا قرار گرفت، اگر بیشتر پیشرفتهایی که در مقابل سرطان به دست آورده ایم را در نظر بگیرید حاصل روشهای شناسایی این بیماری در مراحل اولیه بوده است.

دکتر لئونارد لیچتنفولد، رئیس بخش پزشکی انجمن سرطان امریکا میگوید: در دهه هفتاد میلادی متوجه نمیشدید سرطان دارید تا زمانی که خود دکتر میتوانست آن را احساس کند اما در حال حاضر به شناسایی سرطان پیش از این که با چشم قابل تشخیص باشد، نزدیک شده ایم. این کار با آزمایش ساده خون مانند همان آزمایش خونی که برای شناسایی کلسترول گرفته میشود، قابل انجام است. این امر بسیاری از محققان سرطان را بسیار خوشحال کرده است. آزمایش خون سرطان که به آن نمونه برداری مایع (لیکوئید بیوپسی) گفته میشود، دیگر یک رویایی از آینده نیست. اخیرا شرکت تشخیصی Pathway Genomics سان دیه گو ، شروع به وارد بازار کردن این آزمایش کرده است.

مارک روزوفسکی متخصص بالینی موسسه ملی سرطان امریکا میگوید: "سابقا برای تشخیص سرطان نمونه برداری از تومور انجام میشد تا بیماری تشخیص داده شود اما اکنون ما میدانیم تومورها مواد زیادی در خون ترشح میکنند. از جمله این مواد دی ان ای (DNA)، آر ان ای (RNA) و بسیاری مواد دیگر هستند."

آزمایش خون ساده، روشی برای درمان سرطان

دکتر برت وگلستین از دانشگاه جان هاپکینز، یکی از محققان اصلی که به دنبال راهی برای نمونه برداری مایعات بوده است، به یکی از مطالعاتش در این زمینه اشاره میکند که در آن آزمایش خون نیمی از همه سرطانهای کلورکتال را در مرحله ا شناسایی کرد. شناسایی سرطان کلورکتال در مرحله 1 به قدری زود است که پزشکان میتوانند آن را به صورت قطعی درمان کنند.

او در سال گذشته به MIT Technology Review گفته بود: "اگر دارویی وجود داشت که نیمی از سرطانها را درمان میکرد، باید جشن میگرفتیم. "

اما هنوز برای مراسم خداحافظی با سرطان ممکن است زود باشد. شرکت Pathway ، نمیتواند با تکیه بر یک آزمایش بالینی، دقت آزمایشهایش را ثابت کند.

رئیس بخش پزشکی، دکتر گلن براونستین میگوید این شرکت چند مسیر پیش رو دارد اما تایید کرد که این آزمایش در حال حاضر کمکی است نه تشخیصی.

سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا، به این آزمایش مجوز داده است اما تنها در صورتی که توسط خود این آزمایشگاه انجام شود. این آزمایش نمیتواند به عنوان درمان تشخیصی استاندارد ارائه شود.

این همان حوزه ای است که چند سال به 23andMe  اجازه بازار یابی برای آزمایش ژنتیکی داد اما پس از آن سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا آن را به خاطر ادعاهای اثبات نشده ای که در زمینه سلامتی داشت، کنار گذاشت.

 

نمونه برداری از مایعات نیز دستاوردی است که بین واقعیت و نوید قرار دارد. کارشناسان میگویند در نهایت این آزمایشها به شکل مطمئنی میتوانند سرطان را در مراحل اولیه پیش از آن که به روشهای دیگر قابل تشخیص باشد شناسایی کنند، اما آن روز هنوز فرا نرسیده است.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

شیرین کننده های مصنوعی در واقع علیرغم اظهاراتی که درباره شیرین کننده های مصنوعی رایج است، هنوز اثبات نشده این مواد خطر سرطان را افزایش میدهند. محققان میگویند س...
سرطان سینه در سراسر جهان به عنوان تهاجمی ترین سرطانی که زنان بدان مبتلا می گردند شناخته می شود. سرطان سینه 16% از موارد ابتلا به سرطان در زنان و 22.9% از از موا...