29 دی 1398

زنبوردرمانی یا آپیتراپی

دسته بندی: بیماری های واگیردار و عفونی نویسنده: ایران درمان بازدید: 1070
زنبوردرمانی یا آپیتراپی

دانشمندان به وجود سمی قوی در زهر زنبور عسل پی بردند که می تواند در نهایت نقش بسیار مهمی در جلوگیری از گسترش ایدز داشته باشد.

زهر زنبور عسل HIV(ایدز) را از بین می برد و از آسیب به سلولهای اطراف نیز جلوگیری می کند. ذرات نانوی حاوی زهر زنبور عسل (ملیتین) می تواند جلوی عملکرد ضعیف سیستم ایمنی بدن انسان (HIV) را بگیرد ، و در آن واحد از سلول های اطراف آن نیز مراقبت کند.

محققان گفتند که یافته هایشان قدمی بزرگ به سوی تولید ژل واژینال است که می تواند از گسترش HIV جلوگیری کند. ویروس HIV عامل بیماری ایدز است.

ملیتین برخی از ویروس ها و سلول های تومور را از بین می برد

ملیتین سم قدرتمند موجود در زهر زنبور عسل است که می تواند در ویروس محافظ و دیگر ویروسها که ویروس ناقص ایمنی بدن انسان را احاطه کرده نفوذ کند. ملیتین آزاد در مقادیر زیاد می تواند مضرات قابل توجهی را بجا گذارد.

نانوذرات پر شده با ملیتین دارای خواص ضد سرطانی و قابلیت کشتن سلول های تومور است.ایجاد پیوند میان سم زنبورعسل با درمان های ضد سرطانی کار جدیدی نیست، در سال ۲۰۰۴ دانشمندان کروات گزارشی را منتشر کردند که محصولات زنبورعسل، از جمله زهر نیش آن ، به خوبی می تواند در درمان سرطان و پیشگیری از آن کاربرد داشته باشد.

سلول های سالم دست نخورده باقی می مانند - دانشمندان نشان دادند که نانوذرات پر شده با ملیتین به سلول های سالم آسیبی وارد نمی کنند. مواد محافظ به سطح نانوذرات افزوده شد، تا زمانی که در تماس با سلول های طبیعی (که تمایل دارند بسیار بزرگتر شوند)  قرار می گیرند ، به جای اینکه به سلول های سالم بچسبند از آنها دور شوند.

HIV بسیار کوچکتر از نانو ذرات است و به راحتی میان سلولهای محافظ جای میگیرد. هنگامی که ویروس HIV سر راه یک نانوذره قرار می گیرد ، به میان سلولهای محافظ رفته و مستقیما با سطح آنها تماس پیدا می کند ، سطحی که با سم زنبور عسل (ماده از بین برنده آن) پوشش داده شده است.

"ملیتین موجود روی نانوذرات با ویروسها تماس پیدا کرده و مجموعه ای از حملات را به سوی ویروسها آغاز می کنند. آنها اجتماع ویروسی را در هم شکسته و آنجا را از وجود ویروس پاک می کنند."

در حالی که اکثر داروهای ضد ایدز تنها نقش در جلوگیری از تکثیر ویروس دارند ، این نوع درمان بخش مهمی از ساختار ویروس را مورد حمله قرار می دهد. مشکل در مبارزه با تکثیر ویروس یک عامل بیماری زا این است که اینکار شروع عفونت را متوقف نمی کند. برخی از گونه های HIV ، در مقابل داروهایی که جلوی رشدشان را می گیرند مقاومت کرده و در عوض تکثیر می شوند.

 

نانوذرات دارای ملیتین ممکن است از عفونتهای حاصل از ویروس HIV پیشگیری کرده و آنها را درمان کند

نانوذرات حاوی ملیتین دارای قابلیت برای استفاده در دو نوع درمانی زیر هستند:

  • ژل واژینال برای جلوگیری از گسترش عفونت HIV
  • درمانی برای عفونت HIV موجود،  به ویژه آنهایی که در برابر دارو مقاوم  هستند

ذرات اساسی که ما  از آنها در این آزمایش استفاده می کنیم سال ها پیش به عنوان یک محصول مصنوعی خون توسعه یافت. این محصول درانتقال اکسیژن کارآمد نبود ، اما به راحتی در بدن گردش دارد و جایگاه مناسبی را برای مبارزه با انواع عفونت ها ایجاد می کند. "

ملیتین یکسره به غشاء دو لایه ای حمله می کند و آن را برای درمان دارویی عفونت های ویروسی ایدز مقاوم می کند. ویروس هپاتیت ب و ث ، در میان دیگر ویروسها، در همان نوع پوشش محافظ نهفته اند و می توان آنها را با در نظر گرفتن مقادیر متفاوتی از نانوذرات حاوی ملیتین مورد هدف قرار داده و نابود کرد.

"ما همچنین به دنبال کشف راه برای زوج هایی هستیم که تنها یکی از آنها ایدز دارد ، و آنها می خواهند برای بچه دار شدن اقدام کنند. این ذرات به خودی خود به اسپرم آسیبی نمی رسانند ، همچنین برای سلول های واژینال هم بی خطر هستند." این مطالعه روی سلولها در محیط آزمایشگاهی انجام شد. نانوذرات راحت تولید می شوند - تعداد کافی از آنها به راحتی برای مطالعات انسانی آینده عرضه می شود.

لازم به ذکر است که اگرچه زنبوردرمانی شامل استفاده از محصولات زنبور است، این کلمه بیشتر در ارتباط با درمان با سم زنبور است و نه استفاده از عسل یا دیگر محصولات زنبور. ادعا می‌شود که درمان با نیش زنبور برای آرتریت، بورسیت، تاندونیت، هرپس زوستر در کنار دیگر بیماری‌ها کاربرد دارد. فراوان‌ترین جز فعال سم زنبور ملیتین(Melittin)است که فعالیت ضدالتهابی قوی دارد. سم زنبور مخلوط پیچیده‌ای از پپتیدها و پروتئین های متنوع است که برخی از آنها برای سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن اثرات سمی دارند.

آتیه غرب

مقالات مرتبط

عفونت گوش در کودکان بسیار شایع است. در واقع از هر سه مرتبه که کودکان دچار سرما خوردگی میشوند، یک مرتبه دچار عفونت گوش نیز میشوند. علت اصلی آن عدم تکامل سیستم ای...
با اثر گزیدگی حشرات و بیماریهایی که منتقل میکنند، آشنا شوید کنه بسیاری از جانورانی مانند زنبور، عنکبوت، چیگر و شپش وقتی ما را میگزند، به خاطر ناراحتی که ا...